سایت خفن یاشوا

اس ام اس و جوک باحال جدید

سایت خفن یاشوا

اس ام اس و جوک باحال جدید

واریکوسل

واریکوسل

واریکوسل چیست,واریکوسل چیست,واریکوسل چیست,واریکوسل چیست,واریکوسل چیست و درمان آن,واریکوسل چیست,واریکوسل چیست,واریکوسل چیست و راه درمان,Varicocele چیست,بیماری واریکوسل چیست,Varicocele چیست,علائم واریکوسل چیست,عمل واریکوسل چیست,علت واریکوسل چیست,واریکوسل گرید 1,واریکوسل گرید 1

 واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

واریکوسل چیست

بیماری واریکوسل که به انگلیسی (varicocele) سبب بزرگ شدن رگ ها درون کیسه بیضه می شود. واریکوسل مثل بیماری ورید واریسی (varicose vein) که در پا رخ می دهد است. این بیماری یکی از معمول ترین دلایل کم شدن اسپرم و کم شدن کیفیت اسپرم که می تواند سبب نازایی و ناباروری مردان شود، بااین حال همه انواع آن برروی تولید اسپرم تاثیری ندارند. درضمن این بیماری ( واریکوسل ) می تواند سبب کوچک شدن بیضه ها نیز باشد .بیشتر انواع واریکوسل با گذر زمان رشد می کنند، خوشبختانه بیشتری انواع واریکوسل را می توان مشخص نموده و خیلی از آنها نیاز به درمان خاصی ندارند، البته زمانیکه واریکوسل باعث ناراحتی شما شود، معمولا نیاز به جراحی برای درمان و بهبود آن وجود دارد.

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی ( سیاهرگی ) بالای بیضه هاست. شیوع آن زیر 10سال نادر است ولی در بالغین جوان 15% و در مردان نابارور 20 تا 40% میباشد.در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می نمایند یعنی قبلا بچه دار شده اند شیوع آن به 70% میرسد. 90% موارد طرف چپ ودر 10% موارد دو طرفه است علت این پدیده طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی تر آن نسبت به سمت راست می باشد.

واریکوسل شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان میباشد. علت ایجاد ان اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است. نظریه های گوناگونی در مورد مکانیسم اسیب بیضه ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
افزایش دمای بیضه ها یا کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیتهای کلیه ها و غدد فوق کلیه به بیضه ها و یا ترکیبی از اینها.

واریکوسل میتواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه گردد. همچنین با اثر بر اسپرمها باعث کاهش حرکت و تعداد انها و تغییر مورفولوژی(شکل ظاهری) انها خواهد شد. واریکوسل به طور مستقیم اثری بر توانایی جنسی یا ایجاد انزال زودرس ندارد.

در بیماری که با ناباروری و واریکوسل مراجعه می نماید علاوه بر معاینه و شرح حال باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. با توجه به حساسیت آزمایش باید در آزمایشگاهی انجام گردد که به طور تخصصی این آزمایش را انجام می دهند.

معاینه باید با دست و ابتدا در حالت ایستاده و سپس در حالت خوابیده انجام گردد تا مشخص شود آیا با دراز کشیدن واریکوسل کاهش چشمگیر پیدا می کند یا نه که اگر نکرد سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی بیشتر انجام گردد. در زمان معاینه ممکن است وریدها مانند واریس پا قابل مشاهده باشند یا مانند کیسه پر از کرم قابل لمس باشند یا بازور زدن قابل لمس شوند که این معیارها بیانگر شدت واریکوسل می باشد. در تشخیص واریکوسل معاینه بالینی حرف اول و آخر را می زند و سونوگرافی برای مواردی به کار می رود که معاینه مشکل باشد مانند بیماران بسیار چاق یا موارد خفیف. البته از سونوگرافی داپلر یا رنگی می توان برای تایید عود ( برگشت خون به سمت بیضه ها) پس از عمل کمک گرفت.

درجه بندی واریکوسل

گرید 3 : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند
گرید 2 : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس میباشند
گرید 1 : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس میباشند
واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

در چه مواردی واریکوسل نیاز به درمان دارد؟

در ابتدا با توجه به اینکه بسیاری از بیماران در زمانی که تشخیص واریکوسل برای آنها گذاشته می شود نگران و مضطرب میشوند باید خاطر نشان کنم که واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد وتنها روش درمان آن جراحی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد باز هم نیاز به عمل دارد (همان طور که گفته شد باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد).

در برخی رفرنس ها اگرمرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن بر باروری توصیه به عمل می شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد اما ما توصیه به عمل نکرده و فقط آنها را پیگیری می کنیم.

درمان واریکوسل

همان طور که گفته شد واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. روشهای درمان آن یا با روشهای با برش جراحی است یا با روش آمبولیزاسیون (فرستادن لخته) از طریق پوست:

1) روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام میشود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می باشد و میزان عود نیز کمتر است (حدود1تا2%).

2 )روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است (عود9تا16% و هیدروسل3تا 39%).

3) روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می شود. عود 11تا15% و هیدروسل 7% ممکن است ایجاد گردد.

4) روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام میشود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد. هیدروسل 5تا 8% و عود کمتر از 2% است و احتمال آسیب شریان نیز وجود دارد.

5) روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد. عود 4تا11% دارد. این روش در مواردی که بیش از دو بار واریکوسل عود کرده باشد توصیه می شود.

مراقبت پیش و پس از عمل واریکوسل

پس از تصمیم گیری برای عمل و انجام آزمایشات روتین خون و بررسی اسپرم موهای ناحیه عمل شب قبل یا صبح عمل تراشیده می شوند. ازساعت 12 شب قبل از عمل بیمار دیگر چیزی نمی خورد. عمل با بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر(نخاعی) بسته به شرایط بیمار و صلاحدید متخصص بیهوشی انجام می گردد. مدت زمان عمل بستگی به فاکتورهای گوناگون دارد و متوسط 30 تا 40 دقیقه می باشد. بیمار همان روز یا فردا صبح مرخص میشود و به مدت حداقل 7تا 14 روز استراحت پزشکی خواهد داشت. بهتر است نزدیکی از روز هفتم به بعدانجام گردد.

عوارض واریکوسل

عوارض کوتاه مدت پس از عمل شامل: درد یا عفونت زخم یا خونریزی یا خونمردگی اطراف ناحیه عمل و … می باشد. در برخی موارد ممکن است درد خفیفی برای مدتی باقی بماند یا بی حسی اطراف ناحیه عمل یا پوست کیسه بیضه ایجاد شود.

عوارض بلندمدت: عود واریکوسل/ هیدروسل(جمع شدن مایع اطراف بیضه) / کوچک شدن بیضه(کمتر از 1%).

پیگیری

حدود 3تا 4 ماه پس از عمل اولین ازمایش اسپرم انجام می شود و پس از آن با همین فاصله تا یکسال یا تا زمان بارداری همسر ازمایش انجام می گردد. میزان بارداری پس از عمل در مطالعات مختلف بین 30 تا 60% گزارش شده است. اگر زوج پس از درمان همچنان نابارور باشند توصیه به انجام روش های کمک باروری می شود.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

علائم بیماری واریکوسل چیست؟

بیماری واریکوسل اغلب نشانه و علامتی ندارد اما اگر علامتی هم باشد، عبارت اند از:

رگ های متورم و پیچ خورده در کیسه بیضه

ورم ها و برآمدگی های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند

درد در اطراف کیسه بیضه ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش های فیزیکی افزایش یابد، در روز شدید تر شود و زمانیکه به پشت دراز می کشید بهتر شود.

بیماری واریکوسل (varicocele) باعث بزرگ شدن رگ ها درون کیسه بیضه می شود. واریکوسل مشابه بیماری ورید واریسی (varicose vein) که در پا رخ می دهد می باشد. واریکوسل یکی از معمول ترین دلایل کاهش اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم که می تواند باعث نازایی و ناباروری مردان شود، بااینحال همه انواع آن برروی تولید اسپرم تاثیری ندارند. درضمن واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها نیز شود.

اکثر انواع واریکوسل در گذر زمان رشد می کنند، خوشبختانه بیشتری انواع واریکوسل را می توان مشخص نموده و خیلی از آنها نیاز به درمان خاصی ندارند، البته زمانیکه واریکوسل باعث ناراحتی شما شود، معمولا نیاز به جراحی برای درمان و بهبود آن وجود دارد.

علایم واریکوسل

بیماری واریکوسل اغلب نشانه و علامتی ندارد اما اگر علامتی ظاهر شود، این علایم می توانند شامل:

  • رگ های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه
  • ورم ها و برآمدگی های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند
  • درد در ناحیه کیسه بیضه کا ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش های فیزیکی افزایش یافته، در روز شدید تر شود و زمانیکه به پشت دراز می کشید بهتر شود.

دلایل واریکوسل

واریکوسل زمانی رخ می دهد که دریچه های درون رگهای در امتداد طناب اسپرمی، جلوی جریان خون را گرفته و کارایی آن را مختل می کنند. این مشکل باعث برگشتن خون به بالا و در نتیجه ورم و پهن شدن رگ ها می شود.

واریکوسل عموما به آرامی پیشرفت کرده، اغلب در سنین بلوغ شکل می گیرد، در مردان ۱۵ تا ۲۵ معمول تر است و عموما در سمت چپ کیسه بیضه دیده می شود. هرچند که عواملی که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، پیدا نشده اما نتایج بعضی از تحقیقات نشان می دهند که چاقی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری واریکوسل را افزایش دهد.

ظهور ناگهانی واریکوسل در مردان مسن ممکن است ناشی از تومور کلیه باشد و نیاز به بررسی دقیق دارد.

عوارض واریکوسل

واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه تحت تاثیر شده، همچنین می تواند باعث نازایی و ناباروری در مردان شود. علت اینکه این بیماری باعث ناباروری مردان شده معلوم نیست، اما می توان آنرا بدلیل افزایش دمای ناحیه و در نتیجه تاثیر بر شکل گیری و تحرک اسپرم شود.

تشخیص ابتلا به بیماری واریکوسل

پزشک شما ناحیه کشاله ران از جمله کیسه بیضه و بیضه ها را برای تشخییص ابتلای شما به این بیماری بررسی می نماید. از آنجاییکه ممکن است واریکوسل با بررسی نواحی خود را نشان ندهد، برای تشخیص آن از سونوگرافی اسکروتوم استفاده کند.

انواع بیماری واریکوسل

گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند

گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند

گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند

واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

درمان کردن و یا درمان نکردن واریکوسل

واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد، باز هم نیاز به عمل دارد.

در برخی رفرنس‌ها اگر مرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن بر باروری توصیه به عمل می‌شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظر وجود دارد.

درمان واریکوسل

همان طور که گفته شد واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. روشهای درمان آن یا با روشهای با برش جراحی است یا با روش آمبولیزاسیون (فرستادن لخته) از طریق پوست. جراحی واریکوسل یا به اصطلاح پزشکی واریکوسلکتومی بستن وریدهای بیضه مبتلا می باشد که پس از انسداد این وریدها بتدریج بدلیل عدم حرکت خون، وریدهای مسدود شده کوچک شده و از بین می رود و واریکوسل برطرف می گردد. این اقدام از طریق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول ۴-۲ سانتیمتر قابل انجام است.

روشهای جراحی واریکوسل

  • روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می‌باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.
  • روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می‌شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است.
  • روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می‌شود.
  • روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.
  • روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می‌شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

راههای پیشگیری از بیماری واریکوسل

پرهیز از مصرف غذاهای سودازا و دوری کردن از پوشیدن لباسهای تنگ اگر دارای واریکوسل خفیف هستید نیز برای پیشگیری از بدتر شدن وضعتان، سرپا نباید بیاستید. کارهای ایستادنی نباید انجام دهید، سماق و آش سماق و سرکه شیره زیاد بخورید.

امروزه شایعترین علت ناباروری قابل درمان مردان جوان می باشد. در بیماری واریکوسل دریچه های سیاهرگ های بیضه خراب شده و باعث گشادی رگ ها و اختلال در خونرسانی و کاهش تعداد و حرکت اسپرم ها و افزایش شکل های غیرطبیعی اسپرم شده و لذا باعث ناباروری با منشاء مردانه می گردد.

بر اساس آمار ۳۰-۲۰ درصد مردان جوان واریکوسل دارند.

آیا همه بیماران مبتلا به واریکوسل باید عمل جراحی شوند؟

پاسخ منفی است.

  • اگر یک زوج پس از ۱۸ ماه اقدام به باروری، موثر و موفق به باروری نشدند باید عمل شوند
  • اگر واریکوسل با گرید بالا و درجه ۳ در سنین قبل بلوغ تشخیص داده شود جهت جلوگیری از آسیب به سلول های نطفه ساز و کوچکی بیضه باید با عمل جراحی واریکوس آن را درمان کرد.

آیا واریکوسل درمان داروئی دارد؟

پاسخ منفی است، دارو یا استفاده از زالو درمانی و غیره در درمان واریکوسل موثر نیستند. قطعی ترین روش درمان این رگ های واریسی خراب، جراحی است.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

چرا واریکوسل بوجود می آید

واریکوسل زمانی رخ می دهد که دریچه های درون رگها در اول طناب اسپرمی، جلوی جریان خون را گرفته و کارایی آن را منحل می کنند. این مشکل باعث برگشت خون به بالا و در نتیجه ورم و پهن شدن رگ ها می باشد.واریکوسل معمولا به آرامی پیشرفت کرده، اکثرا در سنین بلوغ شکل می گیرد، در مردان 15 تا 25 معمول تر است و عموما در سمت چپ کیسه بیضه دیده می شود. هرچند که عواملی که می توانند خطر مبتلا به این بیماری را زیاد کند، پیدا نشده اما نتایج بعضی از تحقیقات نشان می دهند که چاقی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری واریکوسل را افزایش دهد.به وجود آمدن ناگهانی واریکوسل در مردان مسن ممکن است ناشی از تومور کلیه باشد و باید بررسی دقیق شود.واریکوسل شایع‌ترین بیماری قابل درمان در مردان است. بیماری واریکوسل در بیضه پسران جوان موجب عدم تخلیه خون در بیضه و بالا رفتن درجه حرارت بدن هم می‌شود.

این بیماری عوارضی شامل اختلالات هورمونی و ناتوانی در اسپرم سازی ایجاد می‌کند که فرد را مستعد ناباروری می‌کند. اسپرم مرد پس از بررسی‌های لازم اگر پایین‌تر از معیارهای استاندارد بود، آن فرد نابارور تلقی می‌شود. آمارهای جهانی نشان می دهد 15 درصد از زوج‌های جوان از ناباروری رنج می برند.

از هر 100 زوج جوان 15 نفر از ناباروری رنج می‌برند، در کشور ما سالانه یک میلیون ازدواج صورت می‌گیرد که 150هزار زوج به زوج‌های نابارور اضافه می‌شود به طوری که در ایران حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد.

دکتر نوروزی جراحی را یکی از درمان‌های نهایی واریکوسل دانست و گفت: شناسایی افرادی که از بیماری واریکوسل رنج می‌برند اهمیت زیادی دارد به طوری که بعد از آزمایش‌های مختلف از نطفه مردان به دنبال درمان واریکوسل و اختلال بیضه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد زوج‌ها پس از ازدواج اگر رابطه منظم جنسی داشته باشند و جلوگیری نکنند در سال اول بارور می‌شوند، بیان کرد: تنها 10 درصد زوج ها درسال دوم باید بارور شوند و اگر زوجی بعد از یک سال بارور نشود، جزو زوج‌هایی قرار می‌گیرد که باید بررسی شود.

فاکتورهای ناباروری در مردان و زنان به طور مساوی توزیع می شود، معمولا در فرهنگ کشور ما زوج‌های نابارور با هم برای درمان مراجعه نمی‌کنند به طوریکه امروزه درمان های جدیدی بر اصل مراجعه هم زمان مرد و زن، استوار است.

ناباروری در زنان با اختلالات تخمک گذاری، اختلالات لوله های رحمی واختلالات هورمونی همراه است، در صورت اشکال در هر یک از این موارد فرد موجب ناباروری می‌شود همچنین مواردی مانند عادت ماهانه نامنظم و پرمویی از نشانه‌های ناباروری در زنان است.

رابطه جنسی منظم، شرط باروری طبیعی!

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مردان مبتلا به ناتوانی جنسی خطر ابتلا به ناباروری را دارند، گفت: شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است به طوری که جراحی بیضه در دوران کودکی، بیماری بیضه، اختلالات هورمونی، رشد نامناسب بیضه و واریکسول که از شایع‌ترین عامل ناباروی قابل درمان درمردان است فرد را مستعد ناباروری می‌کند.
اختلالات ژنتیک مانند کوچک بودن بیضه و عفونت‌های مزمن در عملکرد بیضه اختلال و لوله‌های انتقال دهنده اسپرم را از بین می برد.

دکتر نوروزی پیرامون اینکه داروها، عفونت‌های دستگاه تناسلی مانند سوزاک و بیماری‌های تب دار طولانی مدت بر نطفه سازی تاثیر می‌گذارد، افزود: بیماری‌های تب دار موجب کاهش حرارت اسپرم نسبت به حرارت فعالیت بدن می‌شود که در نتیجه باعث از بین رفتن اسپرم‌ها می‌شود.
اشتغال در نانوایی، کارخانه‌های مواد رنگی و سم پاشی را یکی از علل تاثیرگذار بر قدرت باروری دانست. افرادی که درمعرض مواد آسیب‌رسان به بیضه‌ها قرار دارند مانند انواع حشره‌ کش‌ها که به صورت مداوم با آن تماس دارند، می‌توانند تا حدودی بر قدرت بارروی تاثیر بگذارند.

درزمان شکل نگرفتن نطفه در مردان باید از بافت بیضه نمونه برداری انجام دهیم تا از وجود اسپرم داخل بیضه آگاه شویم و زمانی که نمونه برداری با اسپرم دیده نشد به این معنا است که مرد دیگر توان باروری ندارد.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

واریکوسل چه عوارضی دارد

واریکوسل می تواند باعث کوچک شدن بیضه شود، واریکوسل می تواند باعث نازایی و ناباروری در مردان شود. علت اینکه این بیماری  باعث ناباروری مردان شده معلوم نشده است، اما می توان آنرا بدلیل زیاد شدن دمای ناحیه و در نتیجه تاثیر بر شکل گیری و تحرک اسپرم شود.

همان‌طور که خانم‌ها لازم است به صورت دوره‌ای و مرتب تحت معاینات متخصص زنان برای مطمئن شدن از سلامت سیستم تناسلی‌شان قرار بگیرند، آقایان هم لازم است با مشاهده کوچک‌ترین مورد غیر عادی به متخصص اورولوژی مراجعه کنند، این در حالی است که شرم و حیای بسیاری از آقایان در مراجعه به متخصصان بیماری‌های تناسلی، باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیری همچون عقیمی می‌شود.

نمونه بارز این دست بیماری‌ها، واریکوسل است که با واریسی شدن عروق بیضه همراه بوده و در 10درصد مردان بالغ مشاهده می‌شود. به عقیده کارشناسان، این بیماری از شایع‌ترین عوامل ناباروری در مردان است.

شایع‌ترین بیماری مردان پس از بلوغ

واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایع‌ترین بیماری مردان پس از بلوغ است و 10درصد مردان بالغ به آن مبتلا می‌شوند. نکته مهم‌تر آن‌که این بیماری به‌رغم آن‌که گفته می‌شود شایع‌ترین عامل ناباروری مردان است لزوما منجر به ناباروری نمی‌شود. سن شروع آن هم معمولا در زمان بلوغ یا بلافاصله پس از بلوغ است، ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد شود.

واریکوسل به دنبال گشادی سیاهرگ‌های بیضه رخ می‌دهد و در واقع نوعی تمایل سرشتی برای شل بودن جداره سیاهرگ‌ها در سراسر بدن است. به بیان دیگر در افرادی که مبتلا به واریکوسل هستند، احتمال بروز واریس پا و هموروئید نیز بیشتر است.

واریکوسل بیماری‌ای است که بسته به شدت آن با درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری همراه خواهد بود. درد ناشی از واریکوسل دردی است که با احساس سنگینی همراه است، که با فعالیت و ایستادن تشدید شده و با استراحت بهبود پیدا می‌کند. به‌علاوه شیوع این بیماری در ورید بیضه چپ بسیار بیشتر از بیضه راست است.

آیا ناباروری سرنوشت حتمی واریکوسلی‌هاست؟

جالب است بدانید که حدود یک‌ششم مردان واریکوسل دارند و در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به 40 درصد می‌‌رسد. بی شک واریکوسل می‌تواند از شایع‌ترین علل تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن تلقی شود، اما همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند.

وقتی خون در وریدهای بیضه به دنبال بروز واریکوسل تجمع یابد، درجه حرارت بیضه بالا می‌رود، در حالی که اسپرم‌ها باید در درجه حرارت کمتری به فعالیت‌های طبیعی‌ ادامه دهند،‌ براین اساس روند تولید اسپرم‌ها دچار اختلال می‌شود. بعلاوه از آنجا که ترشحات هورمونی غدد فوق کلیوی مستقیما به بیضه منتقل می‌شود، هرگونه اختلال در وریدهای بیضه چپ می‌تواند در فعالیت هورمونی غدد فوق کلیوی هم اشکال ایجاد کند.

با این حال هیچ رابطه علمی ثابت شده‌ای مبنی بر ارتباط قطعی ناباروری و واریکوسل وجود ندارد. به‌علاوه ما از نظر اخلاقی قادر به تایید قطعی اثرات این بیماری بر ناباروری مردان،صرفا به دلیل وجود درصدی احتمال نیستیم، مگر آن که بررسی‌های تخصصی روی اسپرم‌ها (اسپرماتوگرافی) اختلالی در تولید اسپرم را تایید کند که در آن صورت فرد باید تحت جراحی واریکوسل قرار بگیرد.

شاید این بیماری بدون نشانه باشد

واریکوسل، اغلب علامتی ندارد. بندرت درد ایجاد می‌کند و ممکن است در طول روز به علت فعالیت‌های جسمی بدتر شود ا ما با خوابیدن به پشت تخفیف پیدا می‌کند. در طول زمان ممکن است واریکوسل بزرگ‌تر و چشمگیرتر شود. با این حال از آنجا که واریکوسل معمولا علامتی ندارد،‌ اغلب هنگام ارزیابی ناباروری یا معاینه توسط خود فرد یا پزشک متخصص کشف می‌شود. بهترین توصیه در چنین شرایطی این است آقایانی که در بیضه هایشان احساس درد، تورم یا تغییرفرم می‌کنند باید حتما به یک اورولوژیست مراجعه کنند، چرا که برخی از این عارضه‌ها ممکن است به درمان فوری نیاز داشته باشد.

چه وقت درمان ضروری می‌شود؟

درمان واریکوسل ممکن است ضروری نباشد، اما اگر نابارور هستید یا واریکوسل شما باعث درد یا تحلیل‌رفتگی بیضه‌ها شده، ممکن است لازم باشد آن را ترمیم کنید. درمان با هدف بستن وریدهای آسیب‌دیده و هدایت جریان خون به وریدهای طبیعی انجام می‌گیرد.

در صورتی که تحلیل‌رفتگی پیشرونده بیضه،‌ درد یا نتایج غیرطبیعی در آزمایش اسپرم رخ دهد، ترمیم در دوره نوجوانی ممکن است ضرورت پیدا کند.

واریکوسل،شدت و ضعف دارد، با توجه به این‌که میزان گشادی وریدها در چه حدی باشد. براساس میزان گشاد شدن وریدها، شخص داخل شکمش احساس فشار می‌کند و وریدها دیده‌ می‌شود. در موارد پیشرفته، این بیماری می‌تواند منجر به تحلیل رفتن بیضه‌ها شود.

آنچه مهم است این‌که واریکوسل در مواردی می‌تواند نشان‌دهنده تومورهای بیضه یا کلیه بخصوص در سمت راست باشد. در این صورت بیمار باید بسرعت تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در واقع در کمتر از 10 درصد موارد، واریکوسل‌هایی که به‌طور ناگهانی، بخصوص در سمت راست ایجاد می‌شوند، می‌توانند نشان‌دهنده تومورهای کلیه یا بیضه باشند. به هر حال آنچه مهم است این که مردان جوان، خود باید برای معاینه مراجعه کنند تا متوجه هرگونه حالت غیرعادی در بیضه‌هایشان بشوند.

واریکوسل، همیشه نیاز به جراحی ندارد

از نظر بالینی روش‌هایی برای درمان واریکوسل وجود دارد که افراد براساس شرایط مختلف می‌توانند از آنها استفاده کنند اما بخشی از این شرایط به مسائل فرهنگی شخص برمی‌گردد. این درست است که جراحی واریکوسل در شرایط معمولی، جراحی کوچکی است که زمان کوتاهی داشته، عوارض کم و دوره نقاهت کوتاهی نیز خواهد داشت اما به عنوان مثال در یک پسر بچه 10 تا 12 ساله، به جهت آن‌که مشکلات روحی و روانی تازه‌ای در او ایجاد نشود، می‌توان درمان از طریق جراحی را به بزرگسالی‌اش موکول کرد تا مساله باروری یا ناباروری‌اش برای تعیین ضرورت جراحی، بررسی شود.

البته اگر اختلال در حرکت اسپرم در شخص تایید شود، نیاز به عمل جراحی ضرورت می‌یابد، اما جراحی واریکوسل در شخصی که ازدواج کرده و بچه هم دارد، ضرورت ندارد. اگر شخص بچه ندارد، کنترل وضعیت اسپرم‌ها، هر چند ماه یک‌بار توصیه می‌شود. فراموش نکنید که هرچه قدر واریکوسل شدیدتر باشد، پاسخ به درمان جراحی‌اش مطلوب‌تر است.

جراحی از دیروز تا امروز

ترمیم واریکوسل ممکن است با جراحی باز از طریق شکم، جراحی از طریق لاپاراسکوپی یا جراحی با میکروسرجری (جراحی میکروسکوپی) صورت بگیرد.

شیوه‌های جراحی در گذشته مبتنی بر جراحی باز و ایجاد شکاف کوچکی در ناحیه طناب بیضه بوده که از طریق شکم صورت می‌گرفته و عوارض خاص خودش را داشته است. اما امروزه با استفاده از لاپاراسکوپی،اما بدون ایجاد شکاف بزرگ، خارج از حفره شکم، عمل واریکوسل صورت می‌گیرد.

با این حال بهترین و کم عارضه‌ترین شیوه جراحی این بیماری، عمل جراحی با میکروسرجری است که می‌توان به طریق میکروسکوپی، وریدهای بیضه را بست واز ایجاد عوارضی چون جمع شدن آب در آنها جلوگیری کرد.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

مبتلا شدگان به بیماری واریکوسل چگونه تشخیص داده می شود

پزشک ناحیه کشاله ران از جمله کیسه بیضه و بیضه ها را برای تشخییص میتلا شدن به این بیماری بررسی می کند. و اینکه ممکن است واریکوسل با بررسی نواحی خود را نشان ندهد، برای تشخیص آن از سونوگرافی اسکروتوم استفاده میکنند.

واریکوسل (Varicocele) واژه ای است که به اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه ها دور طناب اسپرم بر اتلاق میشود به عبارت دیگر به واریکوز (واریس) سیاهرگهای داخل کیسه ی بیضه واریکوسل میگوییم.

دلایل و میزان شیوع واریکوسل

واریکوسل هنگامی شکل میگیرد که دریچه های درون سیاهرگهایی که اطراف طناب بیضوی پیچ خورده اند، نتوانند جریان خون را به درستی بازگشت دهند. این مساله باعث میشود تا خون در ناحیه ی دریچه های لانه کبوتری عبور کرده و به عقب بازنگردد که نتیجه ی این عمل تورم و بزرگتر شدن سیاهرگها است. مشابه این موضوع در واریس (به خصوص در پاها) نیز مشاهده میشود.

واریکوسل معمولا به آرامی تشدید شده و وسعت پیدا میکند و بیشتر در مردان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال رخ میدهد و عمدتا عروق بیضه ی چپ درگیر میشود. واقعه در افراد مسن تر ممکن است به دلیل تومورهای کلیوی، که باعث انسداد جریان خون سیاهرگی میشوند رخ دهد. به طور کلی واریکوسل در سمت چپ کیسه ی بیضه ( وریدهای بیضه ی چپ) بسیار شایعتر از سمت راست است.

علائم و نشانه های واریکوسل

علائم واریکوسل زیاد نیستند و شامل موارد زیر میباشند:

  • بزرگ شدن و پیچ خوردن وریدها (سیاهرگها) درون کیسه ی بیضه
  • توده ی بدون درد، تورم و برجسته شدن کیسه بیضه

همچنین ممکن است علامت خاصی نیز مشاهده نشود.

درجه بندی واریکوسل

گرید ۱ : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند
گرید ۲ : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند
گرید ۳ : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند
واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

تستهای تشخیصی واریکوسل

اگر شما برای این بیماری نزد پزشک مراجعه کنید، پزشک احتیاج دارد تا ناحیه ی کشاله ران و بیضه ها را معاینه کند، در ملامسه ی کیسه ی بیضه، حالتی شبیه کیسه ای پر از کرم لمس میشود که به دلیل تورم و جداتر شدن رگها میباشد. با اینحال اگر در حال دراز کشیده باشید امکان دارد نتوانید چنین حالتی را تشخیص دهید. همچنین بیضه ای که در سمت واریکوسل قرار گرفته است کوچکتر از بیضه ی دیگر است.

درمان واریکوسل

با استفاده از نگهدارنده ها و یا پوشیدن لباس زیر مناسب (شرتی که تنگ نباشد) میتوان تا حدی از درد و ناآرامی کاست. در صورتی که با رعایت این شرایط درد کاسته نشود و یا علائم دیگری مشاهده شود باید درمانهای دیگری را مد نظر قرار داد.

به جراحی اصلاح کردن واریکوسل، واریکوسلکتومی (Varicocelectomy) گفته میشود و معمولا فرد در همان روز بعد از جراحی از بیمارستان ترخیص میشود. عمل واریکوسلکتومی در نیاز به بی حسی دارد و حتی میتوان آن را تحت بیهوشی عمومی انجام داد. اورولوژیست یا جراح برشی در قسمت تحتانی شکم ایجاد میکند و عروق سیاهرگی معیوب را میبندد. با اینکار خون فقط در عروق سالم و طبیعی جریان میابد. بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی کیسه یخی بر روی ناحیه قرار دهید تا میزان تورم کاهش پیدا کند.

تکنیک آمبولیزه کردن (مسدود کردن) واریکوسل، روش جایگزین جراحی است. این روش نیز نیاز به استراحت در بیمارستان ندارد و بیمار چند ساعت بعد از عمل، ترخیص میشود. برش ایجاد شده در این روش کوچکتر از روش جراحی است بنابراین بهبودی سریعتر حاصل میشود. حفره ی کوچکی توسط کاتتر در ناحیه گردن یا کشاله ایجاد میشود و کاتتر (لوله ی پلاستیکی) را وارد سیاهرگ میکنند.

با کمک و راهنمایی اشعه X کاتتر را وارد واریکوسل میکنند، سپس حلقه ی کوچکی از درون کاتتر عبور داده میشود و درون واریکوسل جاسازی میشود. با اینکار، سیاهرگهای معیوب مسدود شده و خون فقط از طریق سیاهرگهای سالم منتقل میشود. بعد از اتمام کار به شما توصیه میشود تا از کیسه یخ استفاده کنید و از حمایت کننده ی بیضه ها استفاده کنید.

پیش بینی و روند بیماری واریکوسل

واریکوسل عموما بدون عوارض است و نیازی به درمان ندارد. در صورت انجام جراحی میزان اسپرم شمارش شده افزایش میابد ولی این بدان معنی نیست که شانس بارور کردن در شما افزایش یافته است. در اکثر موارد، تحلیل بیضه ها اصلاح نمیشود مگر اینکه جراحی در مراحل ابتدایی و در دوران نوجوانی انجام شود.

پیچیدگیها و مشکلات

مهمترین مشکلی که بواسطه ی واریکوسل ایجاد میشود عقیمی است. در صورت اقدام برای درمان، برحسب نوع واریکوسل و درمان انجام شده ممکن است موارد زیر حادث شوند:

  • کوچک شدن بیضه ها
  • مشاهده ی لخته خون
  • عفونت
  • آسیب به کیسه بیضه و عروق خونی ناحیه

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

آشنایی با انواع واریکوسل

واریکوسل گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس است.

واریکوسل گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس است.

واریکوسل گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌ هستند.

واریکوسل ساب کلینیکال : با معاینه قابل لمس نیست ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

بسیاری از مردان به دلیل شرم و حیا و خجالت کشیدن ، مشکلات جنسی خود را با پزشک در میان نمی گذارند. این مسئله باعث می شود که بیماری پیشرفت که و عوارض جبران ناپذیری را بر جای گذارد. عوارضی همچون عقیمی و ناتوانی های جنسی که در نهایت منجر به از بین رفتن رابطه زناشویی می شود.

نمونه این بیماریها عبارتند از واریکوسل است .بیماری واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه در ۱۰درصد مردان بالغ مشاهده می گردد و شایعترین عامل ناباروری مردان می باشد و تنها درمان قطعی آن جراحی می باشد. نوع شدید یا درجه ۳ آن معافیت دائمی پزشکی از خدمت سربازی خواهد داشت.
بیماری واریکوسل چیست ؟ واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایعترین بیماری مردان پس از بلوغ می باشد و ۱۰درصد مردان بالغ به آن مبتلا می باشند. واریکوسل شایعترین عامل ناباروری مردان می باشد. سن شروع بیماری معمولا در زمان بلوغ و یا بلافاصله پس از بلوغ می باشد ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد گردد.
عامل ایجاد بیماری واریکوسل چیست ؟ بیماری واریکوسل با واریسی شدن و گشادشدن عروق وریدی (سیاهرگهای) بیضه ظاهر می گردد که در دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم بندی می گردد. در نوع اولیه، هیچ عامل ایجادکننده مشخصی وجود ندارد، گرچه تئوری اشکال در دریچه های لانه کبوتری وریدهای بیضه، طولانی بودن مسیر این وریدها و احتمال اثر فشاری سایر عروق و احشاء شکمی مطرح می باشد ولی هنوز علت مشخصی برای آن ثابت نشده است.
این نوع عامل عمده واریکوسل است و ۹۰درصد در سمت چپ می باشد. نوع ثانویه که بدنبال وجود عامل مشخص ایجادکننده انسداد در عروق داخل شکم ایجاد می گردد درصد کمی از واریکوسل ها را شامل میشود و علت ایجادکننده آن غالبا توده های شکمی، بخصوص تومورهای بدخیم می باشد که تشخیص آن مهم و حیاتی است.
علاوم بیماری واریکوسل چیست ؟ بیمار ممکن است با شکایت بزرگی، یا عدم تقارن بیضه ها، یا درد بیضه، و یا پس از ازدواج، با ناباروری مراجعه کند. ولی شایعترین فرم آن، بدون علامت، و بطور اتفاقی، حین معاینه، متوجه آن می گردند. درمعاینه، بزرگی و تورم عروق بیضه، بخصوص در سمت چپ مشهود است و درحالت ایستاده، و یا افزایش فشار شکمی تشدید می یابد و در حالت خوابیده از بین می رود (درصورتیکه تورم عروق درحالت خوابیده از بین نرفت، بایستی به نوع ثانویه آن شک کرد.)

.
افتراق واریکوسل ازنظر شدت بیماری : بیماری واریکوسل ازنظر شدت به ۳ درجه تقسیم بندی می گردد. در نوع درجه ۱ اتساع عروق فقط حین فشار شکمی در لمس توسط پزشک قابل لمس، و تشخیص می باشد. در نوع درجه ۲ با فشار شکمی، اتساع عروق، قابل مشاهده می گردد. و در نوع درجه ۳ حتی بدون فشار شکمی، اتساع عروق، درحالت ایستاده قابل مشاهده می باشد. لازم به ذکر است نوع درجه ۳ آن ازنظر قانون خدمت سربازی در ایران معافیت دائم و انواع درجه ۱ و ۲ معافیت از رزم خواهد داشت.
چه بیماری احتیاج به درمان دارد ؟ همانگونه که گفته شد ۱۰درصد مردان پس از سن بلوغ درجاتی از واریکوسل دارند ولی همه آنها احتیاج به درمان ندارند. اگر واریکوسل برای فرد، عارضه ای ایجاد کند لازم است درمان انجام گردد. درغیراینصورت احتیاج به درمانی نیست.
عوارض واریکوسل چیست ؟ عوارض واریکوسل شامل ایجاد درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری می باشد. درد ناشی از واریکوسل دردی با کیفت احساس سنگینی، که با فعالیت و ایستادن تشدید یافته و با استراحت بهبود می یابد.
آیا بیمار مبتلا به واریکوسل بدون عارضه احتیاج به پیگیری دارد ؟ بلی؛ همانگونه که گفته شد اگر واریکوسل عارضه ای ایجاد نکند احتیاج به درمان نیست. ولی لازم است بیمار بصورت ماهانه، خود را معاینه کند. و درصورت کوچک شدن سایز بیضه، و یا تغییر در قوام آن، لازم است توسط پزشک معاینه شود.
همچنین اگر بیمار مبتلا به واریکوسل ازدواج نکرده و یا خواستار داشتن فرزند دیگری در آینده می باشد، بایستی هر ۶ ماه با آزمایش اسپرم، ازنظر باروری بررسی گردد و درصورت شروع تقییرات و ضعیف شدن نطفه احتیاج به درمان دارد.

.
آیا درمان دارویی برای واریکوسل وجود دارد ؟ جواب : خیر.
درمان واریکوسل فقط اقدامات مداخله گرانه (غیردرمان خوراکی یا دریافت دارو ازطریق تزریق) می باشد. در ساده ترین روش تزریق مواد ایجادکننده انسداد عروق از طریق پوست بداخل وریدهای بیضه مبتلاست که این روش درصد موفقیت کمتر و عارضه درد مزمن و یا هیدروسل بیشتری می باشد.

.
روشهای جراحی واریکوسل چیست ؟ جراحی واریکوسل یا به اصطلاح پزشکی واریکوسلکتومی اقدام به بستن وریدهای بیضه مبتلا می باشد که پس از انسداد این وریدها بتدریج بدلیل عدم حرکت خون، وریدهای مسدود شده کوچک شده و از بین می رود و واریکوسل برطرف می گردد. این اقدام از طریق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول ۴-۲ سانتیمتر قابل انجام است.

.
روشهای جدید جراحی واریکوسلکتومی چیست ؟ روشهای جدید واریکوسلکتومی یکی انسداد عروق از طریق کاتتریزاسیون وریدی و انسداد عروق مبتلا است. که هزینه آن بالاست و درصد موفقیت آن بالا نیست ولی بصورت سرپایی و با کمترین درد انجام می گردد.

.
روش لاپاروسکوپی ( laparoscopic varicocelectomy ) که امتیاز آن برش کوچکتر و بزرگنمایی حین جراحی، ولی بدلیل عدم دسترسی جراح به وریدهای فرعی، احتمال عود واریکوسل بیشتر است و همچنین سه برش بر روی پوست بجای یک برش انجام می گیرد.

.
روش میکروسرجری ( microsurgical varicocelectomy ) که به عقیده بسیاری بهترین روش جراحی واریکوسلکتومی می باشد. امتیازات آن بزرگنمایی حین جراحی و دسترسی به تمامی وریدهای فرعی می باشد ولی مدت زمان جراحی طولانی تر می گردد و ازنظر تکنیکی نیز مشکل می باشد.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

درمان بیماری واریکوسل

واریکوسل یک بیماری خوش خیم میباشد اما متاسفانه درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی میباشد. تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای

گوناگونی دارد مثل: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد.

وقتی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی

همراه باشد، باز هم نیاز به عمل دارد.

در برخی رفرنس‌ها اگر مرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات نامطلوب آن بر باروری توصیه به عمل می‌شود. در مورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظر وجود دارد.

واریکوسل , واریکوسل چیست , واریکوسل گرید 1 , علائم واریکوسل , راه درمان واریکوسل

روشهای مختلف جراحی واریکوسل

روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می‌باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک

میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.

روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می‌شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است.

روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می‌شود.

روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. اما در این روش احتمال

اسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.

روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده

می‌شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد

بیشتر بخوانید : پیچش بیضه ♥ سرطان بیضه ♥ درد بیضه ♥ اندازه طبیعی بیضهدرد بیضه سمت راست

آبغوره

آبغوره

آبغوره ,آبغوره در بارداری,آبغوره به انگلیسی,آبغوره و اسید اوریک,آبغوره و تری گلیسرید,آبغوره و فشار خون,آبغوره ویکی پدیا,آبغوره و دیابت,آبغوره قند دارد,آبغوره برای کبد چرب,ابغوره در بارداری,مصرف آبغوره در بارداری,خواص ابغوره در بارداری,تاثیر آبغوره در بارداری,آبغوره در دیابت بارداری

آبغوره

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آبغوره صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.

توضیحاتی در مورد آبغوره

غوره میوه نارس انگور است و علاوه بر آبگیری، گرد، رب و ترشی آن را نیز تهیه می‌کنند. غوره به دلیل اسیدهای فراوان، طعم ترش و طبع سردی دارد و استفاده از آن در سالاد و برخی غذاها از حرارت درون می‌کاهد و عطش را رفع می‌کند. برخی با این تصور که آبغوره کاهنده چربی خون است، آن را جایگزین داروهای کاهش‌دهنده چربی می‌کنند و بعضی دیگر به گمان آن که با خوردن آبغوره لاغر می‌شوند و از چربی دور شکم‌شان کاسته می‌شود، آن را ناشتا می‌نوشند. اما آیا این تصورات واقعیت دارد؟ آبغوره با افزایش ترشحات معده، اشتها را تحریک می‌کند و در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید است. به دلیل این که ویتامین C فراوان دارد التهابات مخاط دهان را نیز کاهش می‌دهد و از خونریزی لثه‌ها پیشگیری می‌کند و به دلیل ترکیبات ضدعفونی کننده، پاک‌کننده معده و روده است. چنانچه سالادتان را با آبغوره طعم‌دار کنید به جذب مواد مغذی مخلفات سالاد کمک می‌کند. آب غوره به جهت اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان سیاتیک و روماتیسم نافع است و از طریق کلیه‌ها سموم بدن را دفع می‌کند. دوست مهربان کبد است و تا حدود زیادی صفرابر است.

خواص آبغوره

آب غوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند.

آبغوره در بارداری

افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند، زیرا آب غوره خاصیت مدر دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد.

آش آبغوره

مواد لازم (برای 4 نفر) لوبیا چیتی یا قرمز نصف پیمانه عدس نصف پیمانه برنج نصف پیمانه سبزی آش 0/5کیلو گوشت چرخ کرده 200 گرم رب گوجه 1 قاشق غذاخوری نعناء خشک یک قاشق غذاخوری پیاز 2 عدد متوسط نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم آب غوره به مقدار لازم طرز تهیه: 1- پیاز را خلال کرده با مقدار کمی روغن سرخ کنید. به آن کمی زردچوبه زده رب را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس لوبیا را با مقدار کافی آب به آن اضافه کرده، بگذارید بپزد. 2- پس از نیم پز شدن لوبیا، عدس و برنج را به آن اضافه کنید. 3- گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرده، به صورت کوفته ریزه در آورده و به آش اضافه کنید. 4- پس از پختن برنج و لعاب انداختن آن، سبزی آش را به آن اضافه کنید. پس از آن که آش جا افتاد، نمک و فلفل و آب غوره را به آن اضافه کنید. سپس آش را در سوپخوری بکشید و روی آن را با نعناء داغ و پیازسرخ کرده تزیین کنید.

طرز تهیه آبغوره

درخصوص تهیه خانگی آب غوره و نگهداری آن رعایت نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد؛ بعد ازپاک کردن غوره‌ها و گرفتن دم و شستن آنها می‌توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید و پس از آن درصورت وجود هسته‌های غوره در آب غوره، آن را در توری ریخته و هسته‌ها را جدا کنید تا مزه آن تلخ نشود. هم چنین بهتر است از مخلوط‌کن برای آبگیری استفاده نکنید زیرا هسته غوره هم خرد‌شده و داخل آب غوره می‌شود و آن را تلخ می‌کند. سپس درکوتاه‌ترین فرصت آب غوره را در شیشه ریخته و تا مرحله نزدیک جوش حرارت داده شود تا آنزیم‌ها و باکتری‌ها از بین بروند. البته این کارباعث تغییررنگ آب غوره می‌شود اما با انجام این کار، کپک‌ها امکان رشد را از دست می‌دهند. توصیه می‌شود زمانی که آب غوره داخل شیشه ریخته می‌شود، ظرف تا نزدیکی لبه آن پرشود. همچنین می‌توانید به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس در‌پوشی روی آن قرار دهید که با ایجاد خلا، هوا داخل محصول راه نمی‌یابد و جایی برای رشد کپک‌ها وجود نخواهد داشت. روش دیگر این است که از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور در ظرف را با خمیر بپوشانید تا از ورود هوا به داخل ظرف جلوگیری شود. بستن در بطری با نوارچسب‌های بسیارمحکم نیزمی‌تواند در ظرف را به طور کامل پلمپ کند. برای نگهداری طولانی‌مدت آب غوره می‌توانید آن را در شیشه‌های کوچک نگه‌ دارید تا بتوانید پس از بازکردن هر شیشه را در مدت کوتاهی مصرف کنید. هم‌چنین در صورتی که مایل به استفاده ازغوره در فصل‌هایی که غوره وجود ندارد هستید می‌توانید مقداری غوره را در آب غوره بریزید و بعدا ازآن استفاده کنید.

آش آبغوره تبریز

آش آبغوره یکی از غذاهای محلی خوشمزه در آذربایجان شرقی است که بیشتر در شهر تبریز طبخ می شود. این آش با نام های دیگری از جمله آش گوجه فرنگی و آش ترش نیز مشهور است. برای آموزش پخت این آش خوشمزه با ما همراه باشید: مواد لازم سبزی شامل تره و جعفری به میزان مساوی: نیم کیلو برنج آش (برنج نیم دان): یک لیوان پیاز: یک عدد درشت گوجه فرنگی: ۵ عدد رب گوجه فرنگی: دو الی سه قاشق غذاخوری لوبیا چشم بلبلی: نصف لیوان (اگر پخته باشد یک فنجان) آب غوره: نصف لیوان الی یک لیوان (اگر ترشی آبغوره کم بود یک لیوان، اگر ترش بود نیم لیوان آب غوره می افزائیم). نعنا: حدوداً یک الی دو قاشق غذاخوری قرص عصاره مرغ: یک عدد روغن: مقداری نمک و فلفل: به میزان لازم نکات پیش از پخت: ۱- لوبیا را از حداقل ۶ ساعت قبل خیس کرده و چند بار آبش را عوض می کنیم تا نفخ احتمالی بر اثر خوردن آن به حداقل برسد. سپس درون قابلمه آبپز نموده و آبکش می نمائیم. ۲- گوجه فرنگی فرنگی ها را به صورت درشت رنده می نمائیم. طرز تهیه آش آبغوره: ۱- پیاز را نگینی خرد کرده و درون قابلمه با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سبک شود، خیلی سرخ نشود. ۲- سپس سبزی، برنج (شسته شده)، یک پارچ آب را ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا بپزد. در قابلمه بهتر است نیمه باز باشد و گاهی آش را هم میزنیم. ۳- کمی بعد که مواد جوشید، قرص عصاره مرغ را اضافه کرده و هم میزنیم و میچشیم اگر نیاز به نمک بود مقدار کمی می افزائیم. (دقت نمائیم چون رب کمی نمک در خود دارد). ۴- مواد که نیم پز شد گوجه رنده شده را می افزائیم و هم میزنیم. گوجه فرنگی ها در ابتدا کمی کف می کند ولی بلافاصله برطرف خواهد شد. ۵- وقتی برنج پخت و سبزی نرم شد و شروع به جا افتادن کرد، رب را در مقداری آب حل کرده و به آش می افزائیم تا خوب جا بیفتد. سپس فلفل را نیز می افزائیم. اگر آبش کم بود کمی آب نیز می افزائیم. ۶- در انتها لوبیای آب پز و آبغوره را می افزائیم و می گذاریم چند جوشی بزند. ۷- سپس نعنا را افزوده و لحظه ای روی حرارت هم می زنیم. ۸- سپس اجاق را خاموش می کنیم. ۹- آش ما آماده سرو است. این آش با نان سنگگ فوق العاده و آبغوره اضافی خوشمزه است. نکات: ۱- به جای قرص عصاره مرغ می توان از آب گوشت، آب مرغ، آب قلم نیز استفاده کرد. ۲- برخی یک مشت بلغور گندم هم به برنج می افزایند تا حلیم دار شود. ۳- برخی به جای لوبیا چشم بلبلی، از لپه نیز استفاده می کنند. ۴- گاهی به داخل این آش مقداری غوره یا “غوره غوره” (نوعی غوره نگهداری شده در آبغوره نیز در انتهای پخت) به این آش می افزایند. که برای کسانی که مزه ترش را دوست دارند، بسیار لذیذ می باشد. در آن صورت بهتر است که آبغوره حذف و با میزان آن کمتر شود. ۵- برخی مقداری آلوچه نیز به این آش می افزایند.

خواص آبغوره برای لاغری

گاهی اوقات افراد به منظور کاهش وزن به‌طور ناشتا آب غوره مصرف می‌کنند، این افراد باید بدانند که مصرف ناشتا و مداوم آب غوره می‌تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن را مستعد زخم کند. تغییر شیوه زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی کم کالری می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. اما افزودن آب غوره به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می‌کند و از آن جایی که این غذا کم کالری بوده می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

خواص آبغوره برای پوست

از خواص دارویی برای سلامت پوست نمی توان چشم پوشی کرد. حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی با خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی، آبغوره و غیره خواص دارویی می باشد. این مواد باید رقیق باشند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند. می توانید از آبغوره تازه رقیق شده برای این عمل استفاده کنید. آبغوره دارای ویتامین C و پتاسیم می باشد و به همین دلیل خواص دارویی دردهای استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد. در ۱۰۰ گرم از آبغوره حدود ۲۶ کالری وجود دارد. خواص و فواید آبغوره برای سلامت پوست، خواص دارویی بدن و خواص دارویی را مرور خواهیم کرد.

جوشاندن آبغوره

جوشاندن آبغوره (شیرین نشده) مطابق نظر تمام مراجع اشکال ندارد و خوردنش حلال است. اما بحث روی جوشاندن آب انگور و جوشاندن انگوری که غوره همراه آن است می باشد. آب انگور اگر حرارت ببیند و بجوش آید خوردن آن حرام است. راه پاک شدن آن اینست که بیشتر حرارت ببیند تا دو سوم آن کم شود. پس از این مرحله آن یک سوم باقی مانده خوردنش اشکالی ندارد. باید دانست غوره انگور که هنوز شیرین نشده ، در حکم انگور نیست بر همین اساس جوشاندن آن اشکال ندارد. در ادامه گفته می شود اگر در یک خوشه غوره انگور اگر دانه هایی از انگور باشد چه حکمی را خواهد داشت.

مضرات آبغوره

از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود

آبغوره و اسید اوریک

در اثر خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین ماده ای به نام پورین در بدن وارد به وجو د می آید. پورین نوعی از اسید آمینه ای می باشد در صورتی که در بدن تجزیه شود باعث ایجاد اسید اوریک می شود. اسیداوریک به طور طبیعی در بدن به میزان کمی وجود دارد در صورتی که میزان آن در بدن افزایش یابد باعث به وجود آمدن بیماری نقرس می شود. بخشی از اسید اوریک از طریق جریان خون وارد کلیه می شود و بدین صورت از بدن دفع می شود. داشتن نقرص نشانه بالابودن اسیداوریک نیست بلکه اسید اوریک یکی از عوامل ایجاد نقرص می باشد.برای چکاپ میزان اسید اوریک باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایش های تشخیصی انجام شود این آزمایشات در آزمایشات پزشکی صورت می گیرد .آب لیمو: خاصیت قلیایی دارد و منجر به خنثی شدن اسید اوریک خون می وشد. ویتامین سی موجود در آن نیز منجر به دفع اسید اوریک می شود. صبح ها با معده خالی یک لیوان آب گرم را به همراه لیمو بنوشید و برای چند هفته این کار را تکرار کنید تا شاهد کاهش اسید اوریک خون باشید.

آبغوره و تری گلیسرید

مطالعه ای بر روی ترکیبی از افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله سالم، افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله مبتلا به چربی خون و افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله مبتلا به چربی خونی که از فشار خون هم رنج می برند، نشان داد که مصرف آبغوره می تواند نتایج مفیدی برای آن ها داشته باشد. هر یک از آنها ۲۰۰ میلی لیتر آبغوره را دو بار در طول روز برای یک دوره ۳۰ روزه مصرف کردند. برای افراد سالم در این مطالعه، این درمان باعث شد نسبت کلسترول خوب HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) به کلسترول بد LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) در آن ها افزایش یابد. علاوه بر این، افرادی که با مشکلات پیش از این مواجه بودند، دریافتند که میزان تری گلیسیرید خون آنها، غلظت کلسترول، و میزان LDL بعد از مصرف ماهانه کاهش پیدا کرده است.آبغوره برای استفاده در سالاد عالی است چرا که مزه ترش آن طعم سالاد را بهبود می بخشد. همچنین می توانید از دستورالعمل های غذاهای ایرانی برای استفاده از آبغوره استفاده نمایید. به عنوان مثال می توانید از آن در خورشت بادمجان، تاس کباب و یا دلمه پیچ (با برگ مو ) استفاده کنید. همچنین بعضی از غذاها هم هستند که از آبغوره مارتینی استفاده می کنند و می توانند برای شما ترش مزه به نظر آیند! آبغوره برای کاهش تری گلیسیرید فوق العاده است. عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید عرق برگ کنگر فرنگی با مهار سنتز در بدن به عنوان یک کاهش دهنده تری گلیسیرید و کلسترول شناخته می شود. همچنین حاوی ترکیباتی به نام سینرین است که به بدن شما کمک می کند با افزایش تولید صفرا در کبد و افزایش سرعت ترشح آن از کیسه صفرا، کلسترول بیشتری را دفع کند عرق گچول (Gugglul) که از صمغ درخت مر به دست می آید نیز می تواند تاثیرات خوبی در کاهش تری گلیسرید خون داشته باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم این ماده می تواند باعث کاهش سطح LDL و کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL شود.

آبغوره

از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامینC است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد. به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست. آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان پا درد و کمر‌درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است. آبغوره مدر است و هم‌چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم‌ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

بیشتر بخوانید : آب پنیرغوره ♥ آب نارنج

چاقی

چاقی

چاقی صورت ،چاقی صورت با شیر خشک،چاقی صورت در یک هفته،چاقی صورت و گونه،چاقی صورت با جوانه گندم،چاقی صورت با طب سوزنی،چاقی صورت بدون بازگشت،چاقی صورت با روغن زیتون،چاقی صورت با داروی گیاهی،چاقی صورت در کمترین زمان،چاقی،چاقی سریع،چاقی مفرط،چاقی چیست،چاقی بعد از ازدواج،چاقی سیبی شکل،چاقی گلابی شکل

چاقی

در این مطلب می خواهیم در مورد چاقی و راه های رسیدن و رهایی از آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.چاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر و/یا کاهش کیفیت زندگی گردد. شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید. طبق تعریف هنگامی که شاخص توده بدن از ۳۰ (kg/m^۲) بیشتر شود، ۳۰ kg/m۲، آن فرد چاق محسوب می‌شود. دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده‌است. اما مهمترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی به صورت چربی این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده‌است. هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند. 

چاقی چیست ؟

چاق بودن یعنی اینکه شما در بدن خود مقدار زیادی چربی دارید، که باعث بخطر افتادن سلامتی شما می شود. داشتن چربی زیاد در بدن می تواند باعث بیماریهایی از جمله، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشارخون بالا، آرتروز، سکته و … شود. بهمین دلایل حتی اگر شما احساس بدی بخاطر چاقیتان ندارید، اما باز هم باید به فکر کاهش وزن کم باشید. درست است که تغییر عادات غذایی و افزایش تحرک سخت است، اما با برنامه ریزی مناسب شما می توانید این کار را انجام دهید.

لاغری بیش از حد چیست

کم وزنی به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸٫۵ تعریف شده است. در واقع این شاخص به عنوان ابزاری برای تعیین چاقی یا لاغری افراد به کار می رود. این مقدار از توده بدنی مورد نیاز برای داشتن وضعیت سلامت بهینه کمتر است. در مقابل، شاخص بیش از ۲۵ برای اضافه وزن و بیش از ۳۰ برای چاقی درنظر گرفته می شود. با این حال، در نظر داشته باشید که مشکلات زیادی در مقیاس BMI وجود دارد چرا که فقط به وزن و قد نگاه می کند و توده عضلانی را در نظر نمی گیرد. بعضی از مردم به طور طبیعی بسیار لاغر هستند اما هنوز هم سالم هستند. داشتن وزن کم با توجه به این مقیاس لزوما به این معنی نیست که شما مشکل سلامتی دارید.کمبود وزن حدود ۲-۳ برابر در میان دختران و زنان رایج تر است. در ایالات متحده، ۱٪ مردان و ۲٫۴٪ زنان ۲۰ ساله و بالاتر دارای کم وزنی هستند.

تشخیص چاقی

برای مشخص کردن اینکه چاق هستید یا لاغر و همچنین اندازه گیری اینکه چقدر چاقید شما می توانید از ابزاری بنام شاخص توده بدنی (BMI) استفاده کنید. شاخص توده بدنی ترکیبی از قد و وزن شماست و اگر این شاخص بالاتر از ۳۰ باشد سلامتی شما در خطر قرار دارد. افرادیکه چربی بدنشان بیشتر در میانه و بالا قرار دارد، بیشتر از افرادیکه چربی بدنشان در ران و دور لگن قرار دارد، در خطر بیماریها هستند. در خانم ها دورکمر ۸۸ سانت(۳۵اینچ) و در آقاین دور کمر ۱۰۱ سانت (۴۰ اینچ) و بیشتر خطر بیماری را افزایش می دهد.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما کم تر از ۱۵ می باشد، شما دچار کمبود وزن شدید و خطرناک هستید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بین ۱۵ تا ۱۶ می باشد، شما دچار کمبود وزن شدید هستید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بین ۱۶ تا ۱۸٫۵ می باشد، شما دچار کمبود وزن هستید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ می باشد، شما وزنی طبیعی دارید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بین ۲۵ تا ۳۰ می باشد، شما دچار اضافه وزن هستید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بین ۳۰ تا ۳۵ می باشد، شما دچار اضافه وزن نوع ۱ هستید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بین ۳۵ تا ۴۰ می باشد، شما دچار اضافه وزن نوع ۲ هستید.

درصورتیکه شاخص توده بدنی یا BMI شما بیشتر از ۴۰ می باشد، شما دچار اضافه وزن نوع ۳ هستید.

شاخص توده بدنی مساوی است با وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر قد بر حسب متر به توان دو

دلایل چاقی چیست

چاقی بیماری پیچیده‌ای است که فقط یک دلیل یا یک درمان خاص ندارد. شما زمانی چاق می شوید که بدنتان کالری بیشتری از آنچه میسوزاند، دریافت کند. اما دلایل دیگری از جمله موارد زیر در چاقی و یا میزان کالری ای که دریافت می کنید، تاثیر دارد: خوردن بیشتر از حد نیاز. سبک زندگی، وسایل جدید از جکله، آسانسور، اتومبیل و حتی کنترل تلویزیون فعالیت بدنی ما را کم کرده است. ژن ها، اگر یکی از والدین شما چاق است شما ۳ برابر بیشتر از سایر افراد با والدین متعادل، احتمال چاق شدن دارید. خانواده و دوستان، اگر شما در بین کسانی هستید که زیاد غذا می خورند، میان وعده های زیادی مصرف می کنند و یا کم تحرک هستند، شما هم مانند آنها می شوید. سایر عواملی که می تواند بر وزن شما تاثی بگذارد حتی اگر فعالیتتان زاد است: اعتماد بنفس پایین، چاق بودن و یا اضافه وزن داشتن می تواند اعتماد بنفس شما را پایین بیاورد و شما را برای فرار از مشکلاتان به خوردن زیاد تشویق کند. همچنین شکستهای چندباره در رژیم غذایی و لاغری هم یکی از دلایل کاهش اعتماد بنفس و افتادن در دام چاقی است. نگرانی های احساسی، مشکلات روحی روانی از جمله استرس، اضطراب یا بیماری هایی چون افسردگی می تواند باعث گرایش به پرخوری شود. بعضی از افراد برای آرام شدن و یا دوری از وظایف و مشکلات و یا فراموش مشکلات رو به پرخوری می آورند. ضربه روحی، عوامل ناراحت کننده از جمله تجاوزجنسی ، جسمی ، روحی و یا از دست دادن والدین در دوران کودکی یا مشکلات زناشویی و خانوادگی می تواند محرکی برای پرخوری باشد. الکل(یا آبجو) کالری بسیار بالایی دارد. داروها و یا بیماریها، بعضی از بیماری ها و یا داروها می توانند چاق کننده باشند بیماریهایی از جمله، سندرم کوشینگ یا کم کاری تیروئید و دارو هایی مانند، داروهای ضدافسردگی و کورتیکواستروئیدها می توانند چاق کنند باشد.

چاقی ناشی از محصولات فرآوری شده

امروز، بیشتر محصولات غذایی، فرآوری‌شده هستند. این محصولات چیزی نیستند به‌جز اندکی ماده‌ی غذایی و درصد بی‌شماری از مواد شیمیایی. هر غذایی که به نوعی از شکل طبیعی خارج شود، مهندسی و فرآوری‌شده است. این محصولات معمولا درصد بالایی نمک، قند و چربی دارند و طوری مهندسی شده‌اند که ماندگاری بالایی داشته باشند. میوه‌ها و سبزیجاتی که در آزمایشگاه، دست‌کاری می‌شوند نیز جزو این دسته از محصولات هستند. ماندگاری بالا و قیمت مناسب، برگ برنده‌ی این مواد غذایی در بازار است و البته طعم خوبی که باعث می‌شود عواقب مصرف از یاد برود!

چاقی ناشی از اعتیاد به غذا

فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده، شما را به خود وابسته می‌کنند. شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما این مواد غذایی، درست مانند الکل و نیکوتین و سایر مواد اعتیادآور عمل می‌کنند و باعث می‌شوند بدن به خوردن آنها وابسته شود. مصرف این غذاها، کم‌کم به عادت تبدیل می‌شود و کافی است بوی دل‌انگیزشان به مشام‌تان بخورد… ارتباط میان اعتیاد و حالت بیولوژیک بدن بسیار پیچیده است. مقابله با اعتیاد بسیار دشوار است و حق انتخاب و آزادی را از انسان سلب می‌کند. این مواد غذایی چرب، پرقند، پرنمک و مملو از کربوهیدرات هستند. شما را چاق می‌کنند و درست مانند مواد مخدر با خوشیِ گذرایی که به شما هدیه می‌دهند، عواقب نامطلوب به بار می‌آورند. اگر عادت به خوردن چنین غذاهایی دارید، سعی کنید، کم‌کم و به تدریج آنها را از برنامه‌ی غذایی خود بیرون کنید و همیشه به یاد داشته باشید که این بدجنس‌های خوشبو و خوش‌طعم با اندام و سلامت شما چه می‌کنند.

چاقی ناشی از تبلیغات

تبلیغات از عناصر ضروری و کاربردی در دنیای بازاریابی است. اما اگر از اخلاق فاصله بگیرد، چیزی جز فریب و دروغ نخواهد بود. متأسفانه بسیاری از شرکت‌های بزرگ، در برنامه‌های بازاریابی‌شان دور اخلاقیات را خط می‌کشند. آنها با وارونه نشان دادن واقعیت، مشتی دروغ به مخاطب تحویل می‌دهند. به شکلی که حتی ۱ درصد هم به محصولات‌شان شک نمی‌کنید. از قدیم گفته‌اند: «شنونده باید عاقل باشد». هرگز فریب برنامه‌های تبلیغاتی را نخورید. آنها برای متقاعد کردن مشتری از پزشک‌ها و انواع ادعاهای پزشکی کمک می‌گیرند. گناه این شرکت‌ها و تبلیغات از تولیدکنندگان سیگار و دخانیات هم بیشتر است؛ زیرا بخش اعظمی از مخاطبان آنها کودکانی هستند که برای تصمیم‌گیری عاقلانه، هنوز صلاحیت کافی ندارند و با شکل‌گیری ذائقه و سلیقه‌ی غذایی اشتباه، در بزرگسالی با مشکل مواجه خواهند شد.

چاقی ناشی از انسولین

انسولین یکی از هورمون‌هایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد. انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیره‌ی آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای به عنوان یک منبع سوخت، انرژی را افزایش دهد. همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند. پس متعادل نگه داشتن سطح انسولین خون بسیار مهم است. برای مثال مصرف کربوهیدرات‌ها موجب افزایش انسولین و برهم زدن تعادل آن در خون می‌شود و منجر به از دست رفتن کالری و کاهش وزن بی‌مورد در بدن می‌گردد. با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها می‌توان به صورت منطقی، کاهش وزن پیدا کرد و همراه با سلامتی، زندگی لذت‌بخشی را تجربه کرد.

چاقی ناشی از مصرف دارو

گاهی اوقات مصرف برخی از داروها موجب چاقی می‌شود. مثلا داروهای مصرفی برای درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت، داروهای ضد روان‌پریشی و ضد‌افسردگی از عوامل چاقی محسوب می‌شوند. به زبان خودمانی این داروها به مغز آدرس اشتباهی می‌دهند و به شکل انتخابی و غیراصولی باعث ذخیره شدن چربی در بدن می‌شوند.

چاقی ناشی از لپتین

هورمون دیگری که در چاقی نقش مهمی ایفا می‌کند، لپتین است. این هورمون به وسیله‌ی سلول‌های چربی تولید می‌شود و به غده‌ی هیپوتالاموس فرمان سیری می‌دهد. افراد چاق چربی و لپتین فراوانی دارند. مشکل اینجاست که لپتین در بدن آنها به درستی عمل نمی‌کند و مغز نسبت به آن مقاوم است. به این حالت «مقاومت لپتینی» گفته می‌شود و دانشمندان آن را از عوامل چاقی می‌دانند.

چاقی ناشی از قند

قند بدترین عضو رژیم غذایی دنیای کنونی ماست. لقب سم سفید به درستی انتخاب شده است و این سفید مضر کاملا شایسته‌ی آن است. مصرف نادرست قند باعث تغییر در وضعیت هورمون‌ها و بیوشیمی بدن می‌شود و افزایش وزن ایجاد می‌کند. گلوکز و فروکتوز از انواع قندها هستند. در تمام مواد غذایی گلوکز وجود دارد. مثلا در نشاسته‌ها و سایر مواد غذایی که مصرف می‌کنیم. اما درصد قابل توجهی از فروکتوز بدن ما به وسیله‌ی قند و شکر اضافی به‌دست می‌آید. مصرف بیش از اندازه‌ی فروکتوز باعث مقاومت انسولینی می‌شود و سطح انسولین را در خون بالا می‌برد و مقاومت لپتینی ایجاد می‌کند. همه اینها موجبات چاقی را فراهم می‌کنند.

چاقی ناشی از نا آگاهی

تبلیغات و محصولات بی‌فایده، بازارهای جهان را احاطه کرده‌اند. اطلاعات غلط و دروغین بازاریابی، ما را از مواد غذایی مفید و باارزش دور کرده است. تصور کنید، آکادمی تغذیه در رژیم سلامت که یکی از بزرگترین سازمان‌های جهانی است، به وسیله‌ی شرکت‌های کوکاکولا و پپسی حمایت می‌شود. شرکت‌هایی که یکی از مضرترین مواد غذایی ممکن و البته از عوامل چاقی را تولید می‌کنند. شما چه فکر می‌کنید؟ در چنین وضعیتی، آیا اطلاعات درست و منطقی به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود؟ البته که خیر! وقتی یکی از منابع اصلی اطلاع‌رسانی تغذیه‌ی سالم، بر پاشنه‌ی شرکت‌های این‌چنینی می‌چرخد، نمی‌توان انتظار فرهنگ‌سازی داشت.اجازه بدهید به صحنه‌ای که در ابتدای متن وصف شد بازگردیم. فکر کنید که با فردی چاق روبرو شده اید، آیا همچنان فکر می‌کنید او یک تپل بی‌اراده است و شروع به تأسف خوردن می‌کنید؟ خب امیدواریم با خواندن این مقاله، جواب‌تان «نه» باشد. اما دوستان چاق نیز باید با وجود عوامل مختلف که در چاقی نقش دارند، سعی کنند کنترل زندگی خودشان را به دست بگیرند و نهایت تلاش‌شان را برای کاهش وزن به خرج بدهند. در نهایت تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی شما هستید که باید در برابر همه‌ی این عوامل چاقی بایستید. شک نکنید که همه‌ی ما می‌توانیم زندگی سالم داشته باشیم و با اندامی زیبا به آینه سلامی دوباره کنیم.

راه های سریع چاقی

  1. خوردن وعده های غذایی بزرگ، ۵-۶ بار در روز.
  2. در میان میان وعده های خود، موز بخورید.
  3. ۲ ساعت بعد از صبحانه، میوه هایی مانند موز، انبه، هندوانه مصرف کنید که باعث می شود تا مدت بیشتری احساس سیری کنید.
  4. مصرف هر وعده غذایی را با یک قاشق چای خوری افزایش دهید.
  5. ۱ ساعت قبل از خواب شیر بخورید.

درمان چاقی

برای درمان چاقی و لاغر شدن می بایست تمرکز بر سلامتیتان باشد نه لاغر شدن. بجای تمرکز بر رژیم غذایی تمرکزتان بر تغییر سبک زندگی به شیوه ای جدید که سلامتی شما را بهبود بخشد و باعث حذف عاداتی که منجر به چاقی شما شده است شود، باشد. برای کاهش وزن شما باید کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید، برای رسیدن به این هدف شما می توانید با خوردن غذاهای سالم و کم کالری و افزایش تحرکتان کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید. بیاد داشته باشید که قدمهای کوچک و آهسته خیلی با ارزش اند و آنها را نادیده نگیرید، کاهش ۱۰ درصد از وزنتان می تواند روی سلامتی شما اثر داشته باشد. بیاد داشته باشید افرادیکه تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی خود را به آهستگی انجام می دهند و به این تغییرات پایبند بیشتر از افراد دیگر شانس لاغر شدن دارند.

جراحی و قرص های لاغری برای درمان چاقی

در نوشته های پیشین به بیان مطالبی در مورد قرصهای لاغری پرداختیم. این قرصها و داروها عموما توانایی لاغر کردن شما بدون اینکه در زندگی خود تغییر ایجاد کنید را ندارند و در بیشتر مواقع هم سلامتی شما را بخطر می اندازند. در مورد جراحی هم نتیجه به همین این صورت است، چرا که حتی اگر شما جراحی یا لیپوساکشن انجام دهید و تغییری در عادات زندگی خود ایجاد ننمایید، بازهم دوباره چاق می شوید.

راه های سریع چاق شدن

– برای چاق شدن ، بسیار مهم است که این کارها را انجام دهید: – خوردن نوشابه و دونات ممکن است به شما در چاق شدن کمک کند، اما می تواند سلامت شما را در همان زمان نابود کند. اگر وزن کم دارید و طبیعتا می خواهید مقدار متعادلی از توده عضلانی و چربی زیر پوستی به دست آورید، نه یک دسته چربی شکم ناسالم. – تعداد زیادی از افراد هستند که وزن طبیعی دارند ولی در عین حال مبتلا به بیماری هایی مثل دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی و سایر بیماری های مرتبط با چاقی هستند. بنابراین، کاملا ضروری است که شما هنوز هم غذاهای سالم بخورید و زندگی کلی سالمی داشته باشید.

درمان چاقی کودکان

درمان چاقی کودکان معمولاً شامل بهبود رژیم‌غذایی و افزایش فعالیت بدنی با استفاده از استراتژی تغییر رفتار است. مقدار کالری مصرفی روزانه فرزند شما به سن و قد او بستگی دارد. کودکان بزرگ‌تر از پنج سال باید حداقل یک ساعت (60 دقیقه) ورزش با شدت زیاد روزانه مانند بازی فوتبال را داشته باشند و فعالیت‌های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را محدود کنند. در صورت مشاهده عوارض چاقی یا احتمال وجود بیماری مرتبط با چاقی در کودک خود به پزشک مراجعه کنید. استفاده از ارلیستات در کودکان تنها در شرایط استثنایی مانند کودکان به شدت چاق و دارای یک عارضه مرتبط با چاقی توصیه می‌شود. به طور کلی جراحی چاقی برای کودکان توصیه نمی‌شود، اما ممکن است برای افراد جوان و نزدیک بلوغ در شرایط استثنایی در نظر گرفته شود.

چاقی سریع با خوردن پروتئین

مهمترین مواد مغذی برای به دست آوردن وزن سالم پروتئین است. عضله از پروتئین ساخته شده و بدون آن اکثر کالری های اضافی ممکن است به چربی بدن تبدیل شوند. به گزارش سایت جسارت ، مطالعات نشان می دهد که در طول دوره ای که بیشتر غذا می خورید، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث می شود بسیاری از کالری های اضافی به عضله تبدیل شود. با این حال، در نظر داشته باشید که پروتئین یک شمشیر دو طرفه است.پروتئین بسیار پرکننده است، به طوری که می تواند گرسنگی و اشتهای شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. که این باعث می شود کالری مورد نیاز سخت تر به دست شما برسد. اگر شما در حال تلاش برای چاق شدن هستید، به ازای هر کیلوگرم، ۱٫۵ الی ۲٫۲ گرم پروتئین را هدف قرار دهید. اگر مصرف کالری شما بسیار زیاد باشد، حتی می توانید این مقدار را افزایش هم دهید. مواد غذایی حاوی پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، بسیاری از محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و دیگر غذاها می شوند. اگر شما برای گرفتن پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دچار مشکل هستید، مکمل های پروتئین مانند پروتئین آب پنیر می تواند مفید باشد

نکاتی برای چاقی

۱- قبل از وعده های غذایی آب ننوشید. این می تواند شکم شما را پر کند و دریافت کالری کافی را برای شما سخت تر کند. ۲- بیشتر بخورید در هر زمان که می توانید غذا یا غذای اضافی بخورید، مثلا قبل از خواب. ۳- شیر بنوشید. نوشیدن شیر کامل برای رفع تشنگی یک راه ساده برای دریافت پروتئین و کالری با کیفیت بالا است. ۴- اگر واقعا خواهان چاق شدن هستید می توانید شِیک های افزایش وزن را امتحان کنید. این پروتئین شیک ها حاوی پروتئین کربوهیدرات و کالری بسیار زیاد است.۵- از بشقاب های بزرگتر استفاده کنید. قطعا از بشقاب های بزرگ استفاده کنید اگر قصد دارید کالری بیشتری دریافت کنید، زیرا بشقاب های کوچکتر باعث می شود مردم به طور خودکار کمتر غذا بخورند. ۶- به قهوه خود خامه اضافه کن. این یک روش ساده برای اضافه کردن کالری بیشتر است. ۷- برای چاق شدن ، کراتین مصرف کنید. مکمل ساختاری کراتین مونوهیدرات می تواند به شما کمک کند که مقدار کمی وزن عضلانی خود را افزایش دهید. ۸- خوب بخوابید. خواب درست است برای رشد عضله بسیار مهم است. ۹- پروتئین خود را اول بخورید و سبزیجات را در آخر مصرف کنید. اگر مخلوطی از غذاها را در بشقاب خود دارید، ابتدا غذاهای غنی از کالری و پروتئین را مصرف کنید و در آخر سبزیجات را بخورید. ۱۰- سیگار نکشید. افراد سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری وزن اضافه می کنند و ترک سیگار اغلب منجر به چاق شدن می شود.

چاقی صورت

گونه چاق به معنای اضافه کردن چربی روی صورت نیست. شما می توانید با پیروی از برخی از روش های ساده طبیعی، تمرین و درمان خانگی به آن دست یابید. در ادامه در مورد نحوه چگونگی به دست آوردن گونه های چاق از طریق روش های طبیعی بحث خواهیم کرد. روش های زیر، روش های طبیعی و گیاهی هستند که می تواند در چاق شدن صورت به شما کمک کند. گلاب رز و گلیسیرین ترکیبی عالی است که می تواند در شکل گیری گونه های چاق به خوبی کار کند. به نظر می رسد این ترکیب دارای خواص فوق العاده پوستی و مرطوب کنندگی است. گلاب رز و گلیسیرین را مخلوط کنید. شب گونه های خود را با آن مالش دهید.

خطرات چاقی

احساس خستگی مداوم و بی‌انرژی؛

تجربه مشکلات تنفس (تنگی نفس در هنگام حرکت یا بالا رفتن از پله)؛

تعریق فراوان نسبت به دیگران؛

سوزش پوست؛

اختلال خواب؛

خروپف هنگام خواب؛

درد مفاصل.

همچنین ممکن است احتمال ابتلای فرد به این بیماری‌ها افزایش یابد، شامل:

اختلال تحمل گلوکز؛

دیابت نوع دو؛

کلسترول یا تری‌گلیسرید بالا؛

فشار خون بالا؛

بیماری عروق کرونر قلب؛

سکته مغزی؛

آپنه خواب (این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که الگوهای تنفس فرد هنگام خواب با توجه به چربی بیش از حد در اطراف قفسه سینه، گردن و راه‌های هوایی مختل شده و تنفس مدتی قطع می‌شود.)

مشکلات باروری؛

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک؛

عوارض چاقی در دوران بارداری (از جمله افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری، دیابت بارداری، زایمان زودرس و سزارین)؛

بی‌اختیاری ادرار استرسی (نشت ادرار حین خنده، سرفه، و عطسه

سنگ کیسه صفرا؛

سوزش سر دل (ریفلاکس مری و اختلال دستگاه گوارش)؛

سرطان (از جمله روده بزرگ، پستان و آندومتر رحم)؛

نقرس؛

کبد چرب؛

بیماری مزمن کلیوی؛

اختلال نعوظ؛

آسم.

فواید از بین بردن چاقی

بسیاری از مردم با رسیدن به وزن ایده‌آل با افزایش اعتماد به نفس، احساس بهتری از زندگی می‌کنند و انرژی بیشتری برای ادامه زندگی به دست می‌آورند. خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها با کاهش وزن رفع خواهد شد. در صورت ابتلا به بیماری زمینه‌ای روند درمانی فرد بهتر خواهد شد و حتی ممکن است دوز یا تعداد داروهای مصرفی کاهش یابد. با افزایش امید به زندگی و کاهش ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی احتمال مرگ در سنین پایین‌تر کم می‌شود. در صورت ابتلا به چاقی یا اضافه وزن با کنترل وضعیت سلامت خود می‌توانید ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی را بررسی کنید. آزمایش‌ها مورد نیاز برای تشخیص شامل آزمایش کنترلی قند، سطح کلسترول و تری گلیسرید خون، هورمون‌های تیروئید، کبد و چک فشار‌خون است. برای سلامت روان می‌توانید نشانه‌ها و علایم خود را با یک روانشناس یا روانپزشک در میان بگذارید.

چاقی ناشی از ژنتیک

ژنتیک یکی از عوامل اصلی چاقی است. والدین چاق با احتمال بیشتری نسبت به سایرین، فرزندان چاق خواهند داشت. البته نمی‌توان همه‌ی تقصیرها را به گردن ژن‌های بیچاره انداخت. علامت‌ها و نشانه‌هایی که به سمت ژن‌ها فرستاده می‌شود، تأثیر مهمی بر ژن‌ها دارند. برای مثال در جوامع غیر‌صنعتی و توسعه‌نیافته، استفاده از رژِیم غذایی غربی، از عوامل اصلی چاقی است. بسیار خب، در این مثال ژن‌ها تغییری نمی‌کنند، اما محیط و عوامل بیرونی، ژن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در حقیقت ژن تحت تأثیر محیط است. فراموش نکنید که عوامل و متغیرهای متعددی، دست در دست هم می‌دهند و بر موجودی پیچیده به نام انسان اثر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید : لاغری ♥ رژیم لاغری ♥ درمان لاغری ♥ لاغری شکم

درد قوزک پا

درد قوزک پا

درد قوزک پا ,درد قوزک پا نشانه چیست,درد قوزک پا ناشی از چیست,درد قوزک پا راست,درد قوزک پا از چیست,درد قوزک پای راست,درد قوزک پا در بارداری,درد قوزک پا در کودکان,درد قوزک پا ودرمان,درد قوزک پا و ورم,درد مچ پا نشانه چیست؟,درد در مچ پا نشانه چیست

درد قوزک پا

توضیحاتی در مورد درد قوزک پا

درد قوزک پا شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها ناشی از چرخاندن قوزک به ‌طرف بیرون پا است. این چرخیدگی می‌‌تواند فشار زیادی بر رباط‌های نگهدارنده قوزک وارد کرده و باعث پیچ‌‌خوردگی مچ‌ پا شود، یا ممکن است ماهیچه‌‌ای را پاره کرده یا استخوانی را بشکند. هر کدام از این آسیب دیدگی‌ها می‌‌توانند ورم زیاد، تغییر رنگ و کاهش حرکت را همراه با درد شدید ایجاد کند.

علل درد قوزک پا

چرخیدگی تنها آسیب‌رسان قوزک پا نیست. کار کشیدن بیش از حد از آن – مثل راه رفتن، ایستادن و بالا رفتن زیاد و نیز زیاد خم کردن قوزک – می‌تواند به التهاب تاندون هایی منجر شود که ماهیچه‌ها را به استخوان‌های قوزک و ساق وصل می‌کنند. یکی از نواحی مستعد آسیب، تاندون آشیل است که از پاشنه پا تا پشت قوزک امتداد دارد. تاندون آشیل به ‌آسانی کشیدگی پیدا کرده یا پاره می‌شود، مخصوصاً اگر به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نباشد. کار کشیدن زیاد هم می‌تواند باعث التهاب کیسه زلالی (کیسه پر از مایعی در پشت پاشنه که مثل یک بالشتک محافظ است) گردد. قوزک از راه‌های دیگری هم آزرده می‌شود. کفش گشاد یا تنگ ممکن است باعث درد قوزک در هنگام چرخاندن پا یا در اثر تماس با سطح سفت کفش شود. پوشیدن کفش نامناسب برای کاری که انجام می‌دهید نیز فشار زیادی بر مفصل مچ پا وارد می‌کند.

درد قوزک پا در کودکان

علائم پنج‌گانه زیر می‌توانند نشانه وجود بیماری‌های پا و مچ پا در کودکان باشند: ۱- کودک نمی‌تواند همپای همسالان خود فعالیت کند: اگر کودک در حین ورزش یا در زمین بازی از همبازی‌های خود عقب می‌ماند علت آن می‌تواند درد یا خستگی در پا یا ساق وی باشد. این می‌تواند از علائم مشکلاتی در پا باشد. بطور مثال صافی کف پا می‌تواند موجب درد و خستگی در پا شود. ۲- کودک از بازی که همیشه دوست داشته، خود را کنار می‌کشد: وجود درد در مچ پا یا کف پا موجب می‌شود تا کودک تمایلی به انجام ورزش یا بازی که همیشه دوست داشته، نداشته باشد. به‌طور مثال درد پاشنه پا می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند. ۳- کودک پای خود را به شما نشان نمی‌دهد: بچه ممکن است متوجه ناراحتی یا تغییر شکلی در پای خود شود ولی از ترس دکتر رفتن آن را به والدین خود نشان ندهد. پدر و مادر باید عادت کنند تا از زمان کودکی هر چند وقت یکبار پای کودک را ببینند. ۴- کودک زیاد زمین می‌خورد: کودک ممکن است مانند قبل بازی کند ولی زیاد زمین بخورد. این وضعیت می‌تواند نشانه یا از مشکلات پا و مچ پا باشد. ۵ – کودک از درد پا شاکی است: درد پا در کودک طبیعی نیست و همیشه نشانه مشکلی در پا است که باید توسط پزشک بررسی شود. ممکن است آسیب کودک های خفیف پا در ابتدا مختصر و کم کودک اهمیت جلوه کنند ولی در صورتی که بیش از چند روز بمانند باید به توسط پزشک معاینه شوند. معاینه در زودترین زمان پاهای کودک در حال رشد هستند و بسیار مهم است که آنها را از آسیب کودک های احتمالی دور نگه داریم. در صورت بروز آسیب و مشکل، باید در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان شوند. در صورتی که با هر یک از مشکلات بالا روبرو شدید، باید کودک را در زودترین زمان به نزد پزشک برده تا پای او را به معاینه کند.

درد قوزک پا و درمان آن

درد قوزک چیزی نیست که سرسری گرفته شود. اگر بعد از آسیب‌دیدگی درمان مناسب انجام نشود، یا در درمان تأخیر شود، ممکن است گرفتاری‌های مختلفی بروز کند. در اینجا پیشنهاد‌هایی برای تسکین درد ارائه می‌گردد. اصول چهارگانه را رعایت کنید. استراحت، یخ گذاشتن، بستن و بالا گرفتن قوزک از اولین کارهای بعد از آسیب‌دیدگی قوزک و درد آن است. استراحت لازم است، چون از تحریک قوزک آزرده ممانعت می‌کند. استراحت در بستر بهتر است، و اگر ناچار به حرکت هستید، از عصا یا چوب زیر بغل استفاده کنید. گذاشتن یخ بر روی آن، چند بار در روز و هر بار به‌مدت 15 دقیقه، با بی‌حس کردن انتها‌های اعصاب و انقباض مویرگ‌ها برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، التهاب دردناک قوزک را کاهش می‌دهد.قوزک را با باند کشسان یا با استفاده از پابند مخصوص بی‌حرکت کردن آن ثابت کنید. قوزک را با گذاشتن یک بالش در زیر آن بالا نگه دارید تا مایع جمع شده در آن تخلیه شود. اصول چهارگانه را به‌مدت سه تا پنج روز رعایت کنید. از مسکن استفاده کنید. آسپیرین، ایبوپروفن، و استامینوفن می‌توانند درد قوزک آزرده را کاهش دهند. پاشنه را بلند کنید. می‌توانید با گذاشتن یک بالشتک در داخل کفش یا بلند کردن پاشنه کفش، درد کشیدگی تاندون آشیل را کاهش دهید. یک تا یک و نیم سانتی‌متر کافی است. بالشتک را از داروخانه تهیه کنید.کورتیزون ماده بسیارقوی است که برای کاهش درد والتهابات ناشی ازدرد مچ و قوزک پا بسیارموثراست درمورد مزایا و معایبی که این تزریق میتواند برای شماایجاد کند حتما باپزشک مشورت کنید

علت درد قوزک پا

– التهاب تاندون آشیل – پارگی تاندون آشیل – شکستگی – زائده استخوانی – شکستگی مچ پا – آماس یا تورم کیسه های مفصلی – نقرس – شبه نقرس – آرتریت واکنشی – روماتیسم – آرتریت سپتیک – رگ به رگ شدن مچ پا – شکستگی به علت فشار آوردن زیاد به مچ پا – سندرم تونل تارسال

پیشگیری از درد قوزک پا

اگر قوزک پایتان زیاد آسیب می‌بیند، باید در مورد کفش‌هایتان دقت زیاد به خرج دهید. کفش مناسب بپوشید. همیشه کفش مناسب با کاری را که انجام می‌دهید بپوشید، مثلاً در ورزش، کفش مخصوص آن و در هر شغلی کفش مناسب آن شغل را به‌پا کنید. کفی در کفش بگذارید. کف هر کفشی باید قوس متناسب با کف پا را داشته باشد تا از چرخیدگی پا به طرف داخل جلوگیری کند. این امر مخصوصاً در مورد اشخاصی که کف پای صاف دارند مهم است. بیشتر کفش‌های خوب و دارای کیفیت بالا این قوس را دارند، در حالی که کف کفش‌های ارزان قیمت، صندل‌ها، و دمپایی‌ها صاف هستند. شما می‌توانید کفی مناسب پایتان را تهیه کره و در کفشتان بگذارید. زیر پا را نرم کنید. اگر تمام روز را سر پا هستید، با خریدن بالشتک‌های زیرپایی از داروخانه‌ها، بیشتر فشار ناشی از راه رفتن بر روی سطح سفت را به آن منتقل کنید. کفش‌های کهنه را کنار بگذارید. کفش‌ها به‌تدریجی نرمی و قوس کف خود را از دست می‌دهند. بیشتر مردم کفش‌هایشان را به‌مدت دو یا سه سال به‌طور مداوم می‌پوشند که زمان زیادی برای عمر یک کفش است. نرمی و قوس کف هر کفشی، عمر شش تا هشت ماهه دارد.

درد قوزک پا و علائم خطرناک

  آسیب قوزک پا بسیار دردناک بوده و راه های درمانی اولیه در منزل می تواند در بهبود درد آن موثر باشد. اما در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه شود: – درد و تورم شدید – زخم و دفرمه شدن – مشاهده علائم عفونت مانند قرمزی، گرمی در محل مورد نظر و تب بالای 8/37 درجه – عدم تحمل وزن بیشتر روی پا – عدم بهبود ورم در طول 3 الی 5 روز – عدم بهبود درد طی چندین هفته چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟ – قوزک پا آسیب‌دیده است و به‌قدری درد می‌کند که هنوز بعد از 24 ساعت نمی‌توان روی آن تکیه کرد. – درد ربطی به آسیب‌دیدن قوزک ندارد و بیش از چهار روز طول کشیده است. – اگر بعد از آسیب‌دیدگی، علاوه بر درد، قوزک ورم دارد، یا کبود شده است، یا تب دارید، یا احساس می‌کنید قوزک حالت طبیعی ندارد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی درد قوزک پا

اکثر آسیب های قوزک پا با درمانهای ساده و خانگی برطرف می شوند. مانند: – استراحت: تا حد امکان وزن وارد شده به قوزک پا و فعالیت های روزمره را کم کنید. – یخ: 3 الی4 مرتبه در طول روز از بسته یخ بروی محل درد استفاده نمایید. – بانداژ: پیچیدن باند در محل برای کاهش تورم – بالا گرفتن پا: بالا گرفتن پا برای کاهش تورم – مصرف مسکن: استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن، ادویل و ناپروکسن برای کاهش درد و کمک به بهبود محل درد. باید توجه داشت با وجود بهترین مراقبتها نیز کمی تورم، دردهای اول صبح و یا درد بعد از فعالیتهای بدنی تا چندین هفته بعد از شروع درمان وجودخواهد داشت.

درد قوزک پا در بارداری

در حین بارداری، بیماری هایی مثل نقرس، فعالیت های روزانه و ورزشی و حتی در کودکان درد و حس سوزش کف پا می تواند ظاهر شود. گاهی سوزش و درد مچ پا و قوزک به قدری شدید است که درد آن به ناحیه ی کف پا می رسد و با سندرم تونل تارس اشتباه گرفته شود. یک دکتر خوب می تواند با معاینه دقیق و بررسی سوابق پزشکی به سرعت درد مچ پا و درد قوزک پا را تشخیص داده و نسبت به درمان آن سریعاً اقدام نماید. البته گاهی می توان درد قوزک مچ پا را با یخ درمانی و داروهای ضد التهاب تا حدودی کنترل کرد، ولی باید بررسی بیشتر و دقیق تر حتماً به پزشک مراجعه کرد تا از بروز آسیب جدی تر جلوگیری کرده و کیفیت راه رفتن را بهبود بخشید.

آرتروز و درد قوزک پا

دردی که براثرآتروز ایجاد میشود معمولا در قوزک پا نسبت به مفصل های دیگر کمتراست اما غضروف های مچ پا هم می تواند با گذشت زمان براثربیماری آرتروز ازبین برود ودردناک شود اما نسبت به مفاصل دیگر کم تر اتفاق می افتد. آرتروز مچ پا درافرادی که دچار روماتیسم پا ناشی از آرتروز هستند و یا بیمارانی که دچارآسیب دیدگی قبلی مچ پا هستند شایعت راست ایمپیگمنت های جلویی مچ پا ناحیه ای خاصی ازمفصل است که میتواند بر اثر آسیب دیدگی های استخوانی دچارآسیب دیدگی شود. مهمترین علائم روماتیسم مچ پا درد، تورم و خشکی است. این علائم معمولاً در چند مفصل هر دو پا دیده میشوند. درد ممکن است در کف پا یا در پنجه یا مچ پا احساس شود. مفصل ممکن است در لمس گرم باشد. ممکن است میخچه یا پینه در پا بوجود آید و انگشتان پا ممکن است تغییر شکل دهند.

رگ به رگ شدن و درد قوزک پا

رگ به رگ شدن مچ پا باعث ایجاد آسیب دیدگی لیگامنت های اطراف مچ پا ودرنهایت ایجاد درد های شدید در قوزک پا میشود همچنین این درد با تورم همراه است وهنگام درد بیمار احساس میکند که مچ پایش ازجا کنده شده است. رگ به رگ شدن به شدت زیاد:این نوع رگ به رگ شدن براثرآسیب دیدگی های خاص لیگامنت ها ایجاد میشودراین نوع رگ به رگ شدن لیگامنت های بالای مفصل دچارآسیب دیدگی میشود درمان و توان بخشی برای این نوع از رگ به رگ شدن با نوع عادی رگ به رگ شدن متفاوت است.

دلایل درد قوزک پا

درد قوزک پا اصولا علل متنوعی دارد: درد قوزک پا به دلیل ضربه مستقیم درد قوزک خارجی پا به دلیل پیچ خوردگی مچ پا درد قوزک خارجی پا و گرفتگی مچ پا به دلیل تحریک ریشه سیاتیک از کمر درد قوزک داخلی یا خارجی پا به دلیل سندرم کمپارتمان خارجی در ورزشکاران و دونده ها درد قوزک پا به دلیل مشکلات کف پا از جمله کف پای صاف و یا برعکس قوس زیاد درد قوزک پا به دلیل پیچ خوردگی مچ پا درد قوزک پا به دلیل به دلیل دیسک کمر درد قوزک پا به دلیل پاتولوژی های موضعی مانند تومور و شکستگی استرسی درد قوزک پا به دلیل سندرم میو فاسیال

درد قوزک پا و نقرس

اگر گرفتار نقرس هستید، خیلی کارها برای جلوگیری از درد قوزک می‌‌توانید انجام دهید. برنامه غذایی خود را تغییر دهید. غذاهای پر از پورین مثل لبنیات، قلوه، جگر، ساردین و آجیل می‌توانند سطح اسید اوریک خون را بالا برده و باعث حمله نقرس شوند. خودداری از خوردن این مواد از حمله نقرس جلوگیری می‌کند. الکل نیز مضر است، چون تولید اسید اوریک را در بدن افزایش می‌دهد. نوشیدن آب زیاد مفید است، چون به دفع اسید اوریک از بدن کمک می‌کند. وزن خود را کم کنید. داشتن اضافه وزن، فشار زیادی بر روی قوزک وارد می‌کند. وزن زیاد در افراد مبتلا به نقرس شایع است. از مسکن‌های ضدالتهاب استفاده کنید. دردهای شدید نقرسی و التهاب مفصلی را می‌توان زیر نظر پزشک با داروهای خوراکی مثل ایندوسین، ناپروسین، و کولشیسین کنترل کرد. در موارد شدیدتر از تزریق داروهای استروئیدی مثل کورتیزون استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : درد جلوی ساق پا ♥ ورم پا ♥ ورم پا بعد از زایمان ♥ میخک پاخواص حنا گذاشتن کف پا

درد پشت سر

درد پشت سر

درد پشت سر ،درد پشت سر و فشار خون،درد پشت سر و گردن،درد پشت سر سمت چپ،درد پشت سر در کودکان،درد پشت سر ناشی از چیست،درد پشت سر در بارداری،درد پشت سر و حالت تهوع،درد پشت سر نشانه ی چیست؟،درد پشت سر نشانه چیست،درد پشت سر فشار خون،فشار خون بالا و درد پشت سر،درد پشت سر و گردن نشانه چیست،درد پشت سر و گردن سمت چپ

درد پشت سر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد پشت سر صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.درد پشت سر مشکلی است که گاهی بر اثر بیخوابی یا استرس دچار آن می شویم. اما گاهی این درد به شکل یک مشکل مزمن و نگران کننده در می آید که در ادامه به مهم ترین علت های درد پشت سر اشاره می کنیم.

علت درد پشت سر چیست؟

درد پشت سر علل مختلفی دارد. در بسیاری از موارد درد پشت سر منجر به بروز درد در دیگر بخش های سر هم می شود و یا با رویدادهای خاص شروع می شود. درد پشت سر بر اثر آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است.سردردهای آرتروز منجر به درد پشت سر و گردن می شود. در این حالت حرکت دادن سر معمولا باعث شدیدتر شدن درد می شود. این سردردها ممکن است با هر نوع آرتروزی بروز کند. رایج ترین آنها آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است.بهترین درمان برای درد پشت سر ناشی از آرتروز مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از گرما برای کاهش التهاب است.

سردرد پشت سر و گردن

آرتروز: سردرد آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است. آنها اغلب باعث درد در پشت سر و گردن می‌شوند. هر گونه تحرکی معمولا باعث تشدید سردرد می‌شود. این سردرد می‌تواند توسط هر نوع آرتروز ایجاد شود. طرز ایستادن نادرست: وضعیت بد ایستادن یا نشستن نیز می‌تواند باعث درد در پشت سر و گردن شما شود. موقعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه‌ها و گردن می‌شود و این تنش ممکن است سردرد ایجاد کند. شما ممکن است احساس درد خفیفی در پایه جمجمه خود احساس کنید. بیرون زدگی دیسک: فتق دیسک در ستون فقرات گردن می‌تواند در گردن درد و فشار ایجاد کند. این می تواند یک نوع سردرد به نام سردرد سرویکوژنیک را ایجاد کند. درد به طور معمول در پشت سر شروع می‌شود و احساس می‌شود. همچنین ممکن است در شقیقه‌ها یا پشت چشم نیز احساس شود. علائم دیگر ممکن است ناراحتی در شانه‌ها یا بالای بازو‌ها باشد. سردرد‌های سرویکوژنیک ممکن است هنگامی که شما در حال دراز کشیدن هستند تشدید شود. بعضی از مردم از خواب می‌پرند، زیرا سردرد پشت سر خواب آنها را مختل می‌کند. هنگام دراز کشیدن، ممکن است فشاری مانند وزن روی سرتان احساس کنید. اکسی پیتال نئورولوژی: اکسی پیتال نئورولوژی یک بیماری است که وقتی که اعصابی که از نخاع به پوست سر می رسند، آسیب می بینند رخ می‌دهد. این ناراحتی اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شود. اکسی پیتال نئورولوژی باعث درد شدید و تند و تیز می شود که در پایه گردن شروع می شود و به سمت پوست سر حرکت می کند

درد پشت سر ناشی از سردرد تنشی

سر درد تنشی در نتیجه سفت شدن عضلات در ناحیه سر ایجاد می شود. سر درد تنشی می تواند با عواملی ارتباط داشته باشد که می توانند باعث تنش عضلات در ناحیه گردن شوند. برخی از این عوامل شامل کم خوابی و خستگی، سایش دندان ها به یکدیگر، وضعیت نامناسب قرار گرفتن گردن و تشویش یا استرس هستند. این نوع از سر درد معمولاً از پشت سر شروع شده و با احساس گرفتگی و درد در این ناحیه از بدن همراه است. با تکنیک های مختلفی مانند استئوپاتی، کایروپراکتیک، درمان دستی، ماساژ و TMS به درمان سردرد عصبی و تنشی پرداخته و از بروز سردرد در آینده پیشگیری نماید .

درد پشت سر ناشی از سردرد عروقی

این نوع سر درد معمولاً به صورت درد ناشی از گرفتگی و کشش در یک طرف سر احساس می شود. این نوع سر درد می تواند با استرس، تشویش، و کم خوابی ارتباط داشته باشد. به این ترتیب فرد دچار این شرایط ممکن است به این خاطر با حالت تهوع و استفراغ و نیز حساسیت به حرکت، صدا و نور مواجه شود .

درد پشت سر ناشی از سردرد میگرنی

میگرن یک نوع سر درد عروقی عود کننده است. این حالت سر درد بیشتر در بین خانم ها مشاهده شده و کمتر آقایان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به این ترتیب گاهی اوقات می توان برخی از الگوهای خاص سر درد را در بین خانم ها مشاهده کرد. تقریباً 40% افراد دچار میگرن با درد در پشت سر خود مواجه می شوند. این نوع سر درد می تواند به خاطر مشکلات گردن ایجاد شده و از طریق کاهش تعداد دفعات و شدت درد قابل درمان باشد. علائم سر درد میگرنی بسیار شبیه به سر درد عروقی است .

درد پشت سر ناشی از سردرد گردنی

سر درد گردنی نوع خاصی از سر درد است که در نتیجه مشکلات گردن همچون استرس، قرارگیری نامناسب گردن، حرکت شلاقی یا سایر آسیب دیدگی های مانند آن ایجاد می شود. این شرایط در واقع ریشه در ساختار غیر عادی مهره های گردن دارد. اغلب، این درد به ناحیه بالای کمر، شانه ها، پشت سر، و سایر بخش های سر کشیده می شود .

درد پشت سر ناشی از سردرد سینوسی

سر درد سینوسی به خاطر مشکلات سینوس ها در داخل جمجمه ایجاد می شود. هنگامی که سینوس های پروانه ای ملتهب شده یا دچار عفونت می شوند، این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در پشت سر شود. معمولاً سر درد سینوسی در هنگام دراز کشیدن یا خم شدن به جلو تشدید می گردد .

سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای به ندرت بروز می کنند، اما خیلی دردناک و آزار دهنده هستند. نام سردردهای خوشه ای از بازه های زمانی که رخ می دهند گرفته شده است. افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای حملات مکرر را در بازه های زمانی مختلف تجربه می کنند. این دوره ها یا الگوهای مربوط به حملات سردرد ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد .سردردهای خوشه ای ممکن است باعث درد پشت سر یا اطراف سر شود. این سردردها ممکن است زمانی که دراز می کشید بدتر شود. دیگر علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از :

درد شدید و نفوذ کننده و همراه با سوزش

بیقراری

تهوع

آبریزش بیش از حد از چشم ها

گرفتگی بینی

حساسیت به نور و صدا

درد پشت سر ناشی از نورالژی اکسی پیتال (OCCIPITAL NEURALGIA)

نورالژی اکسی پیتال نوع خاصی از درد است که در هنگام وارد شدن آسیب به اعصاب جمجمه (به نام اعصاب اکسی پیتال)، التهاب، یا تحریک آنها ایجاد می شود. به این ترتیب آسیب دیدگی این اعصاب می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه پشت سر شود. مصرف داروهای استروئیدی، مسدود کردن سیگنال های عصبی و ماساژ درمانی می توانند به کاهش این نوع سر درد و درد در ناحیه پشت سر کمک موثر نمایند .

درد پشت سر ناشی از فلج مغزی اکسسوری (ACCESSORY NERVE PALSY)

فلج مغزی اکسسوری در نتیجه وارد شدن آسیب به عصب اکسسوری ایجاد می شود. هنگامی که این شرایط اتفاق افتد، فرد ممکن است با درد شدید در ناحیه گردن و شانه مواجه شود و این درد می تواند به سمت پشت سر کشیده شود. علاوه بر این بیمار در این شرایط ممکن است احساس کند شانه وی در سمت آسیب دیده گرایش به افتادن دارد .

درد پشت سر ناشی از بیماری پارکینسون

بیش از یک سوم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون از درد در ناحیه پشت سر و گردن خود شکایت می کنند .

درد پشت سر ناشی از کشیدگی یا پیچ خوردن

هرگونه کشیدگی یا پیچ خوردن در عضلات گردن می تواند باعث ایجاد درد شدید در ناحیه گردن شده و به پشت سر کشیده شود. یکی از دلایل اصلی این نوع آسیب دیدگی مربوط به ضربه شلاقی است که در نتیجه تصادف با وسایل نقلیه یا آسیب دیدگی های ورزشی ایجاد می گردد .

درد پشت سر ناشی از وضعیت نامناسب قرار گرفتن گردن

کشیدگی یا پیچی خوردن می تواند در نتیجه وضعیت نامناسب قرار گرفتن گردن نیز ایجاد شود. به این ترتیب در صورت بی توجهی به وضعیت مناسب گردن در هنگام نشستن پشت میز، راه رفتن، یا بلند کردن اجسام سنگین، فرد احتمالاً در معرض ریسک بالای آسیب دیدگی عضلات گردن قرار می گیرد. این عضلات وظیفه نگه داشتن بخش بالای ستون فقرات و سر را بر عهده دارند. با ضعیف شدن این عضلات، احتمال ایجاد درد در ناحیه پشت سر و گردن بطور مشخص افزایش پیدا می یابد .

درد پشت سر بر اثر فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر Herniated disk

بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن می شود. این مسئله منجر به بروز نوعی سردرد به نام سردرد گردنی cervicogenic headache می شود . درد معمولا در پشت سر شروع و حس می شود. به علاوه در پشت چشم ها نیز ممکن است احساس درد کنید. دیگر علائم این عارضه عبارتند از ناراحتی در شانه ها یا قسمت های بالای بازوها . * بیرون زدگی دیسک Herniated disk:فتق یا بیرون زدگی دیسک مشکلی است که دربالشتک لاستیکی (دیسک) بین استخوانهای (مهره ها) ستون فقرات بوجود می آید . سردردهای گردنی ممکن است زمانی که دراز می کشید، تشدید شوند. بعضی افراد به علت شدت درد از خواب بیدار می شوند. زمانی که دراز کشیده اید، ممکن است احساس فشار در قسمت بالای سر خود داشته باشید، شبیه به یک وزنه روی سر .

چه عاملی باعث ایجاد درد در ناحیه ی پشت سر و گردن می شود؟

سر با وجود مهره هایی در ناحیه ی گردن نگه داشته می شود. این مهره ها وزن سر را نگه می دارند و به همان خوبی امکان حرکت را فراهم می آورند. زمانی که هم راستایی استخوانی دچار تغییر شود و یا عضلات درون گردن سفت گردند، این امر موجب بروز درد در ناحیه ی پشت سر و گردن می شود. پس علت بروز چنین دردی چیست؟ همان گونه که قبلاً هم گفتم استخوانها و عضلات گردن به نگه داشتن سر کمک می نمایند. زمانی که سر شما به طور ناگهانی به سمت جلو حرکت نماید، این کار باعث روی هم قرار گرفتن استخوانهای گردن می شود. این امر باعث ایجاد فشار بر روی عضلات و عصب های سر و گردن می گردد. ممکن است شما در ناحیه ی گردن خود احساس سفتی و فشار نمایید. این امر سبب بروز سر درد در ناحیه ی پشت گردن و هم چنین ایجاد درد در گردن می شود.

درمان درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن

درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن بلافاصله با مصرف استامینوفن برطرف می شوند. در طولانی مدت با بهبود وضعیت بدن خود می توانید این سردردها را به طور کامل درمان کرده از بروز آنها پیشگیری کنید. برای بهبود وضعیت بدن یک صندلی مناسب برای محل کار خود انتخاب کنید و در هنگام نشستن روی صندلی هر دو پایتان روی زمین قرار بگیرد .

درمان درد پشت سر ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن

در این شرایط درد پشت سر با درمان علت زمینه برطرف می شود. درمان بیرون زدگی دیسک عبارت است از فیزیوتراپی، حرکت های کشش ملایم، کایروپراکتیک دستی * Chiropractics ، تزریق اپیدورال برای التهاب و در صورت لزوم جراحی. نتایج خوب از طریق انجام حرکات ورزشی حفظ می شود . * کایروپراکتیک دستی Chiropractics :از این درمان برای بهبود کار و عملکرد استخوان ها و مفاصل استفاده می شود. کایروپراکتیک روشی است برای دستکاری ستون فقرات، تاندون ها و رباط ها و بهبود بخشیدن به مشکلات استخوانی. در این روش برای ایجاد فشار روی یک یا گروهی از مفاصل از دست استفاده می شود .

درمان درد پشت سر ناشی از نورالژی اکسی پیتال Occipital neuralgia

نورالژی اکسی پیتال از طریق ترکیب روش های درمانی گرما، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، فیزیوتراپی، ماساژ و تجویز داروهای شل کننده عضلات درمان می شود. در موارد شدیدتر برای تسکین سریع، پزشک بی حسی موضعی به ناحیه اکسی پیتال (عضله پس سری) تزریق می کند. درمان ممکن است 12 هفته طول بکشد.

درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولا با ضد دردهای بدون نسخه درمان می شوند. پزشک ممکن است برای سردردهای تنشی شدیدتر و مزمن دارو تجویز کند. به علاوه داروهای پیشگیری کننده مانند داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی برای کاهش سردردهای آینده تجویز می شوند .

درمان درد پشت سر ناشی از میگرن

برای میگرن پزشک هم داروی پیشگیری کننده، مانند مسدود کننده های بتا و هم داروی ضد درد تجویز می کند. برخی داروهای بدون نسخه، مانند *Excedrin Migraine به طور خاص برای میگرن تهیه شده اند. به علاوه پزشک کمک می کند تا عوامل تشدید کننده میگرن را شناسایی کرده و از محرک ها پرهیز کنید .* Excedrin Migraine:این دارو ترکیب استامینوفن، آسپیرین و کافئین است که اختصاصا برای درمان دردهای میگرن تجویز می شوند .

درمان درد پشت سر ناشی از سردردهای خوشه ای

درمان سردردهای خوشه ای بر روی کوتاه کردن دوره سردردها، کاهش شدت حمله ها و پیشگیری از بروز حملات آینده تمرکز می کند .

روش درمان درد در ناحیه ی پشت سر و گردن

سر دردهای ناحیه ی پشت سر و گردن معمولاً با پاراستامول، آسپرین و ایبو پروفین درمان می گردند. این داروها در کاهش و تسکین درد در سر دردهای کششی و همین طور سر دردهای مهره ای بسیار مؤثر هستند. سر دردهای میگرنی و عضلانی نیز با ایبو پروفین و پاراستامول درمان می گردند. از عوامل بروز و هم چنین غذاهایی که منجر به حملات شدید میگرنی می شوند جلو گیری به عمل آورید. گروهی از داروهای ضد میگرنی به نام تریپتان موجود هستند که تا حد زیادی به درمان حملات میگرنی کمک می نمایند. این داروها عبارتند از سوماتریپتان و زولمیتریپتان. به منظور اجتناب از بروز درد در ناحیه ی پشت سر و گردن، لازم است که شما حالت خوبی را به هنگام نشستن، ایستادن و کار کردن در خود حفظ نمایید. بر روی یک صندلی خوب بنشینید که وضعیت نشستن شما را حفظ می کند. از مصرف الکل و تنباکو اجتناب ورزید. تمرین کنید و اطمینان حاصل نمایید که مقادیر زیادی هوای تازه استنشاق می نمایید. با تعمق (مدیتیشن) و یوگا از بروز استرس جلو گیری کنید. اگر سر درد پا پر جا باقی ماند حتماً به پزشک عمومی خود مراجعه نمایید. امیدواریم اطلاعات فوق به شما در درک کردن و فهم چگونگی رنج بردن فرد از درد در ناحیه ی پشت سر و گردن کمک کرده باشد .

رابطه گردن درد و سردردهای ناحیه پشت سر

گردن درد چیست ؟ یکی از بیماری های شایعی که مخصوصا در بین افراد بالاتر از 50 سال بیشتر مشاهده می شود گردن درد است که از عارضه های دیسک گردن است.گردن درد در هر جایی از بدن، از پایین سر گرفته تا بالای شانه ها ممکن است ایجاد شود. درد ناحیه گردن تا قسمت بالای کمر یا بازوها قابل گسترش است. گردن درد باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود.

راه های درمان و پیشگیری دردهای ناحیه پشت سر

گزینه‌های درمان اساساً، مسکن‌ها برای تسکین سردرد تنشی در بسیاری موارد استفاده می‌شوند. مشاهده شده است که بیشتر وقتها، مسکن‌ها باعث تسکین موقت می‌شوند، اما سردرد ممکن است پس از چند روز برگردد. بنابراین، مدیریت روز به روز استرس و تنش، مدیتیشن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی، اقداماتی هستند که می‌توانند به جلوگیری از سردرد کمک کنند. در زیر به چند دارویی که به کاهش سردرد تنشی کمک می‌کنند، اشاره شده است

شناخت علت درد پشت سر

درد در پشت سر معمولا شرایط قابل درمان و موقت است که با استفاده از داروهای خانگی به راحتی قابل درمان است. اگرچه، سردرد های شدید که اغلب اتفاق می افتند و به راحتی درمان نمی شوند به مراجعه به پزشک نیاز دارند. در طول ملاقات، ممکن است از شما آزمایش خون گرفته شود یا از اشعه ایکس استفاده شود تا دلیل این سردرد ها شناسایی شوند. دکتر این آزمایش ها را انجام خواهد داد تا شرایط مهمی مثل مننژیت، تومور و سکته که می توانند باعث این نوع درد شوند و نمی توانند در خانه درمان شوند را شناسایی کنند. علل درد پشت سر را در ادامه خواهیم خواند.

علت های درد در ناحیه پشت سر

تنش عضلانی و خستگی

میگرن

سردرد های عصبی

تمرین و روابط جنسی

درد اعصاب پشت سر

درد عصب سه قلو

تورم شریان ها بطور موقت

سردرد آرتروز

سردرد هایی که بر می گردند.

تومور مغزی

سردرد گردنی

سرطان های جمجه

سردرد دیالیز

فشار خون بالا در جمجه

خستگی چشم

استرس های روانی مثل افسردگی و فشار روحی

مشکلات دندانپزشکی

قرار دادن سر در یک حالت برای مدت طولانی

وضعیت نامناسب بدن، روش ناسالم زندگی و ورزش های غیر منظم

سردرد های خوشه ای و عفونت سینوس

علایم و نشانه های مهم درد در ناحیه پشت یر

احساس فشار و درد بسیار خفیف در شقیقه و ناحیه پشت سر

سفت شدن سراسر پیشانی و ناحیه پشت سر

درد در شانه، گردن و قسمت پوست سر

این درد معمولا ممکن است از نیم ساعت تا هفت روز طول بکشد و گاه ممکن است دلایل مختلفی از جمله سر و صدای بلند، خستگی شدید و استرس آغاز شود و به تدریج شدت پیدا کند. افرادی که با سردرد های تنشی مواجه می شوند احتمال دارد مشکلات خواب و تمرکز نیز داشته باشند.

پیشگیری و درمان درد پشت سر

استفاده از روش های مدیریت استرس مثل مدیتیشن و تمدد اعصاب

وضعیت بدن مناسب در وقت کار و مطالعه

نوشیدن مایعات کافی، خواب و استراحت به میزان کافی

اگر سردرد شما بخاطر سرما است، سعی کنید خود را گرم نگاه دارید.

استفاده از بالشت مناسب و حالت مناسب خواب

در هنگام کار با کامپیوتر بطور منظم ورزش گردن و شانه را انجام دهید.

اگر سردرد شما سردرد تنشی است از روش بیوفیدبک استفاده کنید تا اعصاب شما تسکین یابد.

استفاده از شل کننده های عضلانی مثل تیزانیدین و ماساژ عضلاتی که درد می کنند.

بیشتر بخوانید : سر دردهای پشت سر ♥ سردرد پشت سر ♥ سردرد پشت سر نشانه چیست ♥ سردرد شدیدسردرد صبحگاهی

نوشابه

نوشابه

نوشابه,نوشابه انرژی زا,نوشابه ساز,نوشابه پپسی,نوشابه زمزم,نوشابه امیری و هوشنگ اسدی,خواص نوشابه،مضرات نوشابه،نوشابه در بارداری

نوشابه

توضیحاتی در مورد نوشابه

نوشابه (به انگلیسی: Soft drink) نوعی نوشیدنی شامل آب گازدار، مواد شیرین‌کننده و اسانس است. نوشابه در لغت به معنای هر چیز نوشیدنی می‌باشد.

فواید نوشابه

ایتن مایع نیز مانند هر خوردنی دیگر اگر بیش از اندازه مصرف نشود (مانند هر دو هفته یک بار) مضر نیست. در صورت مصرف بیشتر به نسبت مقدار آن عوارضش محسوس تر می‌شود.

مضرات نوشابه

این مایع برای دندان شیری بسیار خورنده است. بگونه‌ای که دندان کودک در یک ظرف نوشابه حل می‌شود. همچنین برای دندان‌های دائمی به دلیل کاهش مقاومت به خوردگی مضر است. هر نوشابه حاوی کافئین، گاز کربن دی‌اکسید، اسید فسفریک و ۱۰ قاشق چای خوری شکر است. شیرینی زیاد شکر به خاطر وجود اسید فسفریک تا حدّ زیادی خنثی می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که نوشیدنی‌های شیرین عامل مستقیم مرگ ناشی از دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان محسوب می‌شود. آمار نشان می دهد که مرگ ناشی از آن، به اندازه آنفلوآنزا وسعت دارد. تیم تحقیقاتی مدرسه فریدمن در دانشگاه تافتس ماساچوست آمریکا اعلام کرد نوشابه‌های شیرین هر ساله جان ۱۸۴ هزار نفر را در جهان می‌گیرد. بعلاوه نوشابه‌های شیرین مهمترین عامل چاقی است و چاقی با بیماری‌های دیگر مرتبط است. پیش از این تحقیقات نشان داده بود که بیماری‌های مرتبط با چاقی عامل بیش از ۱۷ میلیون مرگ در سال است. یک داروساز انگلیسی با مطالعه بر روی تأثیرات منفی یک بطری کوکاکولا پس از گذشت یک ساعت در بدن، هشدار داد که اگر قلب و بدن خود را دوست دارید از مصرف این نوشابه پرهیز کنید. در ۱۰ دقیقه نخست پس از مصرف این نوشابه گازدار، ۱۰ قاشق چایخوری شکر وارد بدن ما می‌شود که عملاً میزان آن ۱۰۰ درصد نیاز روزانه محسوب می‌شود، اما با توجه به وجود اسید فسفریک در ترکیبات آن ، بدن حالت تهوع پیدا نمی‌کند زیرا این نوع افزودنی طعم شکر را تغییر داده و فرد می‌تواند آن را بنوشد. ۲۰ دقیقه پس از نوشیدن کوکاکولا میزان قند در خون به اوج خود می رسد که سپس منجر به ترشح انسولین در بدن می‌شود، در این لحظه کبد واکنش نشان داده و تمام قند موجود را به چربی تبدیل می‌کند. پس از گذشت ۴۰ دقیقه از نوشیدن کوکاکولا ، جذب کافئین موجود در آن نیز تکمیل شده و مردمک چشم‌ها گشاد و فشار خون بالا می‌رود و کبد نیز در واکنش قند را وارد سیستم گردش خون می‌کند، اکنون گیرنده‌های ادنوزین مغز بکار افتاده و با خواب آلودگی مبارزه می‌کند. پس از گذشت ۴۵ دقیقه از مصرف این نوشابه بدن تولید دوپامین را افزایش داده و مراکز لذت در مغز را فعال می‌کند دقیقاً همانگونه که هروئین در بدن عمل می‌کند. در حالی که پس از گذشت ۶۰ دقیقه از نوشیدن آن، اسید فسفریک با به هم متصل کردن کلسیم، منیزیم و روی در معده منجر به افزایش سوخت و ساز شده و قند بالا در خون نیز منجر به دفع کلسیم از طریق ادرار از بدن می‌شود.

کاردستی با بطری نوشابه

ایده های متنوع و جالبی برای ساخت کاردستی با بطری نوشابه وجود دارد که به کمک آن ها می توان وسایل تزیینی مختلف و زیبایی تهیه کرد. در حقیقت سعی داریم با خلاقیت و ابتکار از وسایل دور ریختنی و بدون استفاده کاردستی های زیبا و وسایل جدید بسازیم. یکی از کاربردهای جالب بطری نوشابه، ساخت گلدان است که به شیوه های مختلف انجام میگیرید و می توانید در آن گل های طبیعی یا مصنوعی قرار دهید و به عنوان گلدان تزیینی از آن استفاده کنید. در صورتی که مایلید رنگ گلدان را تغییر دهید، از انواع اسپری رنگ استفاده کنید. این کاردستی با بازیافت سی دی و بطری نوشابه درست می شود و می توانید از آن برای تزیین منزل و یا کاشتن گیاه به خوبی استفاده کنید. بطری نوشابه در اندازه دلخواه سی دی قدیمی و غیر قابل استفاده چسب مایع قوی قیچی اسپری رنگ طلایی یا نقره ای طرز ساخت: روش ساخت کاردستی گلدان، بطری نوشابه را به دوقسمت تکه کنید. بعد در بطری نوشابه را بسته و به صورت سر و ته – روی سی دی بچسبانید. بعد از خشک شدن چسب، گلدان را با اسپری رنگ نمایید.

خواص نوشابه

تقویت کمپوست تمیز کردن کاشی و سرامیک پاک کردن لکه خون و روغن پاک کردن آدامس از بین بردن زنگ آهن دفع آفات پاک کردن غذای سوخته از کف قابلمه فرکردن موها تمیزکردن ظروف مسی

ژله نوشابه

دسر ژله نوشابه با یخ دسری مناسب برای بعد از میل کردن غذایی خوشمزه در کنار خانواده و یا حتی در روزهای گرم تابستانی است . آماده سازی : 20 دقیقه مورد مصرف : دسر مواد لازم جهت تهیه ژله نوشابه با کف و یخ برای 4 نفر : ژله آلوئه ورا 2 بسته نوشابه مشکی و گازدار 1 لیوان آب جوش 2 لیوان طرز تهیه ژله نوشابه با کف و یخ : یک بسته ژله آلوئه ورا را با یک لیوان آب جوش و یک لیوان نوشابه مشکی مخلوط میکنیم . آرام هم میزنیم تا گاز آن نرود، دو سوم ژله را در هر لیوان میریزیم و یک سوم مابقی ژله را نگه می داریم. یک سوم باقی مانده را با همزن میزنیم تا کف کند و وقتی ژله نوشابمان که داخل یخچال گذاشتیم نیم بند شد کف را قاشق قاشق روی ژله میریزیم. برای یخ هم باز یک بسته دیگر آلوئه ورا را با یک لیوان آب جوش مخلوط میکنیم و می گذاریم ببندد بعد مربع مربع برش می دهیم و مثل یخ می ریزیم روی نوشابه ها و یک نی برای طبیعی تر جلوه دادن آن داخلش می گذاریم.

عوارض نوشابه

درست ده دقیقه بعد از خوردن یک شیشه‌ی کوچک کوکاکولا ده قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان می‌شود که معادل 100 درصد نیاز روزانه‌تان به قند است. تنها دلیلی که باعث می‌شود این میزان بالای قند حالتان را به هم نزند وجود اسید فسفریک است که طعم آن را قابل‌تحمل می‌کند.بیست دقیقه بعد میزان قند خون به طور آسیب‌رسانی بالا می‌رود و در پی آن میزان انسولین تولیدشده نیز بیشتر می‌شود. کبد هم دست به کار می‌شود و میزان زیاد قند را به چربی تبدیل می‌کند. در واقع بیست دقیقه بعد از خوردن نوشابه کبد بیچاره به سختی شروع به کار می‌کند.چهل دقیقه بعد، کار جذب کافئین به پایان رسیده است، مردمک‌های چشمتان گشادتر شده، فشارخونتان بالا رفته و کبد، قند را به خون سرازیر می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین (در مغز) مسدود می‌شوند و به این ترتیب جلوی خواب‌آلودگی گرفته می‌شود.چهل و پنج دقیقه بعد، میزان دوپامین (هورمون لذت) را افزایش می‌دهد. به همین دلیل حال خوبی به فرد دست می‌دهد. نوشیدنی‌های کافئینه باعث بروز مشکلات عصبی، بی‌خوابی، فشارخون بالا، اختلال در ضربان قلب، افزایش کلسترول، تحلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، برآمدگی و تورم در سینه‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی و غیره می‌شود 60 دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا درست یک ساعت بعد، بدنتان با افت قند مواجه می‌شود. علاوه بر این اسید فسفریک به کلسیم، منیزیم و زینک موجود در دستگاه گوارش می‌چسبد. میزان بالای قند و شیرین‌کننده‌ها نیز به این مشکل دامن می‌زنند و باعث دفع بیشتر کلسیم از طریق ادرار می‌شوند. 70 تا 120 دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا تأثیر ادرارآوری جذب کافئین شروع می‌شود و در نتیجه نیاز به دست‌شویی رفتن بالا می‌رود. به این ترتیب هم کلسیم، منیزیم و زینک (موادی که برای استحکام استخوان‌ها و همچنین عملکرد ارگان‌های بدن لازم است) و همچنین سدیم و آب بدن دفع می‌شود. در این لحظات است که تندخو یا بی‌حس می‌شوید. همه آن میزان آبی که از طریق مصرف یک شیشه یا بطری نوشابه وارد بدن شده است دفع می‌شود. نگرانی از این وضعیت این است که به همراه آب دفع شده، عناصر مغذی باارزش که برای ساخت و استحکام استخوان‌ها، عصب‌ها و دندان‌ها لازم است دفع می‌شود. در نتیجه دست بدن خالی می‌شود چون عناصر لازم برای عملکرد نرمال ارگان‌هایش را از دست می‌دهد. سه تا چهار ساعت بعد از خوردن کوکاکولا سه تا چهار ساعت بعد، بدن بر حسب عادتی که کرده است دچار کمبود کافئین می‌شود و برای همین تشویق می‌شوید که دوباره به سراغ یک نوشابه‌ی دیگر بروید و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد.

کاردستی با شیشه نوشابه

برای ساخت این کاردستی به بطری نوشابه بزرگ ، رنگ اکریلیک ، روبان ، کاموای رنگی و چسب حرارتی نیاز دارید.برای ساخت هر پنگوئن به 2 بطری نیاز دارید ، بخش بالایی و پایینی بطری را با قیچی جدا کنید تا به شکل استوانه شود ، قسمت انتهایی 2 بطری را به دو طرف استوانه متصل کنید به صورتی که استوانه داخل آن قرار گیرد سپس با چسب حرارتی به هم متصل کنید.سطح بطری را با رنگ اکریلیک سفید و مشکی رنگ کنید ( بخش جلویی بدن پنگوئن سفید و اطراف بدن مشکی ) ، چشم ها و نوک پنگوئن را با رنگ مشخص کنید سپس با ترکیب رنگ ها برای پنگوئن کلاه بکشید.با استفاده از کاموا منگوله بسازید و روی سر پنگوئن بچسبانید ، با استفاده از روبان یا تکه ای پارچه کشی یا کاموایی برای پنگوئن شال گردن بسازید و روی بطری بچسبانید.

کاردستی با قوطی نوشابه

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می کند هم فرزندتان خوشحال تر خواهد بود. چیزهایی که برای ساختن این هواپیما نیاز دارید: بطری پلاستیکی مقوای نازک رنگی نوارچسب قیچی مداد آموزش کاردستی هواپیما ۱- شکافی در بطری مطابق شکل ایجاد کنید. در طرفین بطری یک شکاف به طول ۳ سانتی متر و عرض ۱٫۵ سانتی متر ایجاد کنید.۲- بدنه هواپیما را طراحی کنید. دو تکه مساوی برای نیمه عقبی هواپیما ایجاد کنید. از طراحی این تکه ها با مداد استفاده کنید.۳- بدنه و سکان عقبی هواپیما را متصل کنید. با استفاده از نوار چسب قسمت هایی که برش دادید به بطری متصل کنید.۴- موتورهای هواپیما را طراحی کنید و برش دهید. دو مستطیل ۱۲ سانتی متر در ۲ سانتی متر روی کاغذ ببرید. این ها موتورهای هواپیما هستند. مستطیل ها را لوله کنیدو به دو طرف بدنه هواپیما بچسبانید.۵- بال ها را طراحی کرده و برش دهید.  ۶- پره جلوی هواپیما با استفاده از درب بطری دایره پره را بکشید. ۷- مطابق سلیقه خود جزئیات را اضافه کنید. می توانید روی هواپیما طراحی هایی به سلیقه خود ایجاد کنید.  

نوشابه انرژی زا

اطلاق لفظ انرژی زا برای این نوشابه ها، یک لفظ عامیانه است و مبنای علمی ندارد. این موضوع که آیا واقعا نوشابه های انرژی زا، انرژی افراد را افزایش می دهد و به طور پایدار در بدن باقی می ماند و کارایی و بازدهی فعالیت های ذهنی را بالاتر می برد، پرسش هایی است که پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد و به همین دلیل انرژی زا بودن این نوشیدنی ها را با تردید مواجه می کند. نوشابه های انرژی زا که به طور معمول در بازار فروخته می شود، در واحد حجم نسبت به نوشابه های دیگر کالری بیشتری دارد و طبیعتا وقتی کسی این نوشابه ها را مصرف می کند، به ازای هر میلی لیتر یا هر واحد حجمی که از این نوشابه می خورد، در مقایسه با دیگر نوشابه ها کالری بیشتری دریافت می کند و تفاوت عمده این نوشیدنی ها با بقیه نیز همین نکته است.مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها بستگی به فرمولاسیونی دارد که هر شرکت برای ساخت از آن استفاده می کند. معمولا شرکت ها مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها را روی قوطی آنها درج می کنند، اما فرمولاسیون و نحوه ترکیب مواد آن را به عنوان یک راز برای خود نگه می دارند و از افشای آن خودداری می کنند. در ساخت این نوشابه ها می توانیم بگوییم قندها و مواد انرژی زا، اصلی ترین مواد سازنده آن را تشکیل می دهد و در برخی از آنها نیز کافئین وجود دارد.

نوشابه در بارداری

انواع نوشابه ها حاوی مقادیری قند، کافئین، کالری، کربنات و فسفات هستند. بسیاری نوشابه ها حاوی مقادیر بسیار زیادی قند هستند (برای مثال یک بطری نوشابه معمولی از این حیث معادل حدود ده قاشق شکر است!) این مقدار قند سریعاً جذب خون زن باردار و در نتیجه منجر به یک افزایش شدید در سطح انسولین خون او می شود. ثبات میزان انسولین خون، یکی از عوامل مهم در رشد طبیعی جنین است که طبیعتاً خوردن نوشابه می تواند آن را به مخاطره بیاندازد. کافئین بالای موجود در بسیاری نوشابه ها خطر سقط جنین را افزایش می دهد. کالری موجود در نوشابه ها از نوع «بد» است؛ چرا که افزایش کالری اشتهای شما را کم می کند و درنتیجه میل تان به خوردن بسیاری مواد مغذی ضروری برای رشد کودکتان کم می شود. در نهایت کربنات و فسفات موجود در نوشابه های گازدار کلسیم را از استخوان های شما (که ذخایر کلسیمی شما هستند) خالی می کند. در مجموع خوردن انواع نوشابه ها (حتی از نوع zero) در دوران بارداری ابداً توصیه نشده است.

نوشابه کوکاکولا

کوکاکولا نوشابه کولای گازدار پرطرفدار است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به فروش می‌رسد. این نوشابه محصول شرکت آمریکایی کوکاکولا است و یکی از نمادهای فرهنگی کشور ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌رود. کوکاکولا شناخته شده‌ترین نام تجاری در جهان و دومین واژه شناخته‌شده زبان انگلیسی در جهان است. ارزش این نام تجاری بیش از ۶۷ میلیارد دلار تخمین زده شده‌است.در بسیاری از کشورهای غربی این نوشابه با نام عنوان ساده‌تر کُک (Coke) نامیده می‌شود و در خاورمیانه و ایران به اختصار آن کوکا می‌گویند. هم‌اکنون مدیرعامل کوکاکولا مارتور کنت می‌باشد که اخیراً در مصاحبه‌ای با مجله هاروارد بیزینس استراتژی شرکت را تا سال ۲۰۲۰ بیان کرده‌است.

نوشابه پپسی

پپسی (در گذشته پپسی‌کولا) نام یک نوع نوشابه کولای گازدار پرطرفدار است که تا سال ۱۹۶۵ توسط شرکت پپسی کولا تولید می‌شد. از سال ۱۹۶۵ در پی ادغام شرکت پپسی کولا و شرکت فریتو-لی، این محصول توسط شرکت پپسی‌کو تولید می‌شود. این محصول هم‌اکنون در کنار سایر محصولات شرکت پپسی‌کو مانند پپسی رژیمی، پپسی کریستال، پپسی لیمویی، پپسی آبی، پپسی طلایی و پپسی مکس که هرکدام طعم و مشخصات خاص خود را دارند تولید می‌شود. همواره رقیب اصلی پپسی، کوکاکولا بوده است. نوشابه پپسی اولین بار در سال ۱۸۹۳ توسط داروساز جوانی به نام کیلب برادهم اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا معرفی شد. هدف برادهم از تولید این نوشیدنی درمان درد معده بود. نام نوشابه پپسی بر گرفته شده از پپسین (Pepsin)، آنزیمی است پروتئینی که از سلولهای اصلی معده ترشح می‌شود و به هضم پروتئینها کمک می‌کند. این شرکت در زمینه تولید انواع نوشیدنی‌های غیر الکلی فعالیت داشت که پپسی معروف‌ترین آن‌هاست. در دسامبر ۲۰۱۲ اعلام شد که پپسی شیرین کننده‌های مصنوعی پپسی رژیمی را با هدف افزایش سهم بازارش از این نوع نوشابه‌ها اصلاح خواهد کرد

نوشابه

اسید فسفریک محترم می‌تواند در توانایی بدن برای استفاده از کلسیم اختلال ایجاد کند، باعث بروز پوکی استخوان و نرمی دندان‌ها و استخوان‌ها شود. توجه داشته باشید اینکه نوشابه‌ها باعث بروز پوکی استخوان می‌شوند نه شوخی است و نه ایجاد دلهره در وجود، بلکه یک واقعیت تلخ است. اگر سلامت استخوان‌هایتان برایتان مهم است دور این نوشیدنی را خط قرمز بکشید.نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که قند باعث افزایش میزان انسولین بدن می‌شود که همین امر در نهایت به ابتلا به فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، پیری پیش از موعد و عوارض جانبی زیادی منجر می‌شود. اکثر این نوشابه‌ها 100 درصد نیاز روزانه‌ی ما به قند را تامین می‌کنند؛ یعنی با خوردن یک بطری کوچک نوشابه بدن شما دیگر نیازی به خوردن هیچ ماده‌ی قندی دیگری ندارد و هر میزان قند دیگری که وارد بدن شود به صورت چربی ذخیره می‌شود. فراموش نکنید که مصرف میزان زیادی مواد قندی در طولانی مدت به سلامتی‌تان آسیب‌های جدی خواهد زد.آسپارتام یک ترکیب شیمیایی هست که در تهیه‌ی نوشابه‌های رژیمی، به عنوان شیرین‌کننده‌ی مصنوعی به جای قند استفاده می‌شود. باید بدانید که همین آسپارتام بیش از 90 مشکل و عارضه‌ی جانبی برای بدن به وجود می‌آورد مانند تومورهای مغزی، ناهنجاری‌های مادرزادی، دیابت، اختلالات احساسی و صرع.نوشیدنی‌های کافئینه باعث بروز مشکلات عصبی، بی‌خوابی، فشارخون بالا، اختلال در ضربان قلب، افزایش کلسترول، تحلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، برآمدگی و تورم در سینه‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی و غیره می‌شود.

جوانه گندم

جوانه گندم

جوانه گندم .در این مطلب از سایت جسارت به خواص جوانه گندم برای پوست صورت و طرز تهیه جوانه گندم می پردازیم.جوانه گندم از گندم جوانه زده بوجود می آید و دارای خواصی به مراتب بهتر از خود گندم است.مصرف آن در بارداری و برای چاقی و در بدنسازی توصیه می شود و در این مطلب بهترین اطلاعات را در مئرد جوانه گندم بدست خواهید اورد

خواص جوانه گندم

بهتر است بدانید که جوانه گندم جزء آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه خانواده‌ها به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند. این درحالی است که جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامین A  می باشد و مصرف آن برای خانواده ها ضروری است .شاید برایتان جالب باشد که جلوگیری از سرطان با مصرف ویتامین b17 که بیشتر در مغز زردآلو و هلو و وانه گندم هست امکان پذیر است.جوانه گندم یک منبع عالی از پروتئین‌های گیاهی به همراه فیبر و چربی‌های سالم است که دارای منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر نیز می‌باشد. همچنین این ماده سرشار از ویتامین E و یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی محسوب می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها فاکتورهایی هستند که به کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف در بدن کمک می‌کنند.♦

جوانه گندم ، خواص جوانه گندم , جوانه گندم طرز تهیه , جوانه گندم برای چاقی صورت

جوانه ی گندم در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد. توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید.

جوانه گندم در بارداری

در واقع ویتامین A موجود در این جوانه سبب افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می گردد.از سوی دیگر مصرف جوانه ی گندم خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کم می کند. ویتامین B1 موجود در این جوانه نیز، برای تعادل سیستم عصبی ضرورت دارد.بهتر است بدانید  جوانه گندم در رفع بی‌خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد.بنا بر توصیه متخصصان، کسانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا منع استفاده از سبزی‌ها را دارند، می‌توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مداوم آن، از کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی طبیعی بدن جلوگیری نمایند.

نحوه استفاده از جوانه گندم

در واقع جوانه گندم هم مصرف خوراکی دارد و هم از ماسک آن استفاده می شود.

جوانه گندم ، خواص جوانه گندم , جوانه گندم طرز تهیه , جوانه گندم برای چاقی صورت

جوانه ی گندم سرشار از ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان مفید است و می توان برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه گندم را در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

جوانه گندم و ویتامین b17

بهتر است بدانید که پودر جوانه ی گندم یک مکمل غذایی پر ارزش و سرشار از ویتامین E و ویتامین های گروه B است.ویتامین E امروزه به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود . سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از مبتلا شدن به انواع سرطان موثر شناخته شده می باشد.به اعتقاد برخی از متخصصان پوست و مو ، جوانه گندم در درمان ریزش مو ، رفع شوره سر و انواع جوش صورت و ناراحتی های پوستی موثر امی باشد..به عقیده  بعضی از متخصصان پوست ، مو و زیبایی، جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی موثر است و برای این منظور می توانید از ماسک جوانه گندم استفاده نمائید که سبب شادی و طراوت و روشنی پوست می شود. به این صورت که پودر جوانه گندم را با ماست تازه خمیر کرده و به مدت ۱۵_۲۰ دقیقه روی پوست صورت بگذارید.واقعیت این است که کسانی که از یبوست، خستگی و بی حالی، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند.در واقع جوانه ها مواد غذایی هستند که با روند طبیعی رشد و تولیدشان، در گروه سبزی ها، آن هم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین ها و املاح به شمار می روند.

جوانه گندم ، خواص جوانه گندم , جوانه گندم طرز تهیه , جوانه گندم برای چاقی صورت

گندم جوانه زده به مقدار زیادی دارای فیبر و آب است که باعث دفع کامل مدفوع شده، همچنین مانع از سرطان روده می شوند. مصرف آن یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن است.

طرز تهیه جوانه گندم

بهتر است بدانید در سنین مختلف، مردان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از زنان به پروتئین و ویتامین های ب۶ ، ب۱۲ ، آ و اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی و ید نیاز دارند. اما در باره زنان باردار و خانم های شیرده، بالاترین نیازهای غذایی، در نظر گرفته شده و حتی در مواردی از مقدار مصرف مردان نیز به مراتب بیشتر است.در واقع در سنین بالا به علت تحرک کمتر، نیاز بدن به انرژی کاسته شده، ولی در مقابل نیاز به ویتامین ها، املاح و پروتئین افزایش می یابد. با مصرف جوانه های مختلف می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین های ب را به بدن برسانید. توجه به این موضوع که تامین ویتامین های ث و ای، بتاکاروتن و سلنیوم می تواند از اکسیداسیون چربی ها در بدن جلوگیری کند و نیز تأمین منیزیم می تواند فشار خون را کنترل نماید، به نقش مهم جوانه ها و گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه بیشتر پی خواهیم برد.

جوانه گندم ، خواص جوانه گندم , جوانه گندم طرز تهیه , جوانه گندم برای چاقی صورت

ویتامین B1 موجود در جوانه گندم موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی حالی می شود.

بهتر است اگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه ی گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا میل کنید و اگر می خواهید چاق شوید آن را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذا بخورید.جوانه گندم بسیار پر خاصیت است و می توانید در سالادها زا آن استفاده نمایید.

جوانه گندم ماده ای پرخاصیت برای بدن

جوانه گندم ، خواص جوانه گندم , جوانه گندم طرز تهیه , جوانه گندم برای چاقی صورت

جوانه گندم همچنین در ریزش مو و حتی در ترمیم موهای آسیب دیده نقش مؤثری داشته و برای همین منظور توصیه می شود که هر روز ۲ قاشق غذاخوری گندم جوانه زده تازه را خوب جویده و فرو دهید و همچنین به صورت روزانه همراه با غذاها و نوشیدنی ها میل گردد.

ماسک جوانه گندم

ماش، عدس، گندم، جو و شنبلیله، دانه‌هایی هستند که بیش از همه برای تهیه جوانه مناسب هستند.طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چربی‌های موجود در دانه به واحدهای قابل هضم و جذب‌تری تبدیل می‌شوند .در این فرآیند میزان ویتامین، املاح معدنی و پروتئین دانه افزایش، اما کالری و کربوهیدرات‌هایش کاهش می‌یابد زیرا نشاسته موجود در گندم، برای تأمین املاح و ویتامین‌ها مصرف می‌شود.اگر چه نشاسته موجود در جوانه‌ها کمتر می‌شود اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون ارزش غذایی 4 قاشق غذاخوری جوانه گندم، معادل یک واحد نان است. به عبارت ساده‌تر، 100 گرم گندم، 500 کیلوکالری و 100 گرم جوانه گندم، 200 کیلوکالری انرژی دارد.ویتامین B موجود در جوانه گندم نیز نقش موثری در تعادل سیستم عصبی دارد و مصرف آن در کسانی که دچار اختلالات خواب (کم‌خوابی) یا احساس خستگی مفرط، ضعف و بی‌حالی را کاهش می‌دهد.

جوانه گندم در ماست

جوانه ی گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های E، سلنیوم و منیزیم، رادیکال‌های آزاد را حذف می‌کند و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند. بهترین روش مصرف جوانه گندم به صورت تازه است نه پودر یا خشک‌شده آن.می‌توان جوانه‌ها را به انواع سالادها افزود و به میزان مناسب همراه غذا خورد یا به ماست اضافه کرد. به این ترتیب هم تنوع و هم ارزش غذایی سالاد افزایش می‌یابد.توصیه می‌شود جوانه گندم را در غذای بچه‌های زیر 2 سال هم بریزید اما به دلیل طعم خاص آن، بهتر است برای بچه‌های بین سنین 5-2 سال، آن را به ماست اضافه کنید. در صورتی که کودک بالای 5 سال است، حتماً جوانه‌ها را به سالاد بیفزایید.مصرف جوانه همراه با سالاد یا ساندویچ‌های خانگی، میان وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به خصوص دانش‌آموزان است.

گفتنی است که میوه و سبزیجات و دانه ها و یا جوانه گندم و جوانه ماش برای درمان نقرس بسیار مفید است.

جالب است بدانید که تخمه‌ آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن می باشد که در این مورد آخر می‌تواند با جوانه‌ گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت گردد.در واقع این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند.بدنیست بدانید که تخمه آفتاب‌گردان انرژی دهنده بسیار خوبی است. لازم به ذکر است که یک مشت تخمه‌ی آفتاب‌گردان 55 درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می نماید . همچنین بدنیست بدانید که تخمه آفتاب‌گردان حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) و اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 و ویتامین‌های دیگر گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها موجب می‌شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدرات‌های کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد

طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف روزانه و مرتب جوانه ی گندم به رفع کم خوابی و تقویت حافظه کمک می کند . جوانه گندم تازه را هر روز صبح ناشتا به صورت 1 قاشق غذاخوری خوب جویده و فرو دهید تا تاثیرات خود را نشان دهد

بیشتر بخوانید : جوانه کنجد برای چاقی ♥ جوانه ماش برای لاغری

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ,پوسیدگی دندان عقل,پوسیدگی دندان کودکان,پوسیدگی دندان به انگلیسی,پوسیدگی دندان شیری کودکان,پوسیدگی دندان جلو,پوسیدگی دندان کودک 2 ساله,پوسیدگی دندان کودک 3 ساله,پوسیدگی دندان شیری,پوسیدگی دندان چیست

پوسیدگی دندان

توضیحاتی در مورد پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان و حفره (کرم خوردگی) از شایع ترین مشکلات بهداشت دهان و دندان در جهان هستند. این مشکلات اغلب در کودکان، نوجوانان و افراد مسن دیده می شوند. با این حال، دندانهای همه ی افراد می تواند دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شوند.

درمان پوسیدگی دندان

این مواد غذایی رو نخورین: قند و شکرهای فرآوری شده: این مواد باعث رشد باکتری های بد در بدن شده و در نهایت پوسیدگی دندان رو ایجاد میکنن. البته منظورمون همه ی قندها نیستن ،بلکه نوع فرآوری شده ی اونا مدنظر ماست. مثلا عسل گزینه سالمیه.

علت پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان، یا سوراخ ناشی از پیشرفت پوسیدگی معمولا به علت یک عفونت باکتریایی که باعث دمینرالیزاسیون( از بین رفتن مواد معدنی دندان) و تخریب بافت های سخت دندان می گردد، رخ می دهد.پوسیدگی دندان شایعه ترین مشکل در بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی می باشد. پوسیدگی دندان بیشتر به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و عدم استفاده از نخ دندان می باشد. با رعایت نکردن بهداشت و مواد غذایی در لا به لای دندان ها دندان ها باقی مانده و به مرور زمان ایجاد پوسیدگی می کنند و این پوسیدگی شایع ترین پوسیدگی دندان می باشد که به آرامی باعث صدمه به مینا دندان می شود در صورت پیش گیری از پوسیدگی دندان به عصب می رسد و بیمار به اجبار درمان عصب کشی را انجام می دهد. پوسیدگی دندان در نتیجه تشکیل یک دایره زرد رنگی که به پلاک دندان معروف است ایجاد می شود پلاک دندان ها منبع جمع شدن باکتری ها در دهان می باشد. پلاک ها ایجاد شده بر روی دندان ها به مرور زمان به مینا و عاج دندان آسیب می زند که گاهی با ایجاد درد یا حساسیت به آب گرم و سرد خود را نشان می دهد. پوسیدگی دندان معمولا از سطح روی مینا دندان به طور خاص حفره ها و بر آمدگی های روی دندان ونیر فضای بین دندان ها آغاز می شود.

علائم پوسیدگی دندان

علائم و نشانه های پوسیدگی بسته به نوع و شدت آن متفاوت است. برخی از علائم شایع آن عبارتند از: دندان درد، حساسیت دندان، درد خفیف تا شدید در هنگام خوردن غذا یا نوشیدن مایعات، سوراخ های قابل مشاهده و یا حفره در دندان عفونی و لکه های سیاه یا قهوه ای یا لکه های سفید بر روی سطح دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

این مواد غذایی رو بخورین تا پوسیدگی درمان بشه: آب قلم میوه ها و سبزیجات روغن نارگیل شیر ارگانیک (شیر بز برای درمان پوسیدگی عالیه، چون سرشار از مواد مغذی ضروریه) گوشت های ارگانیک غذاهای دریایی جگر سیاه روغن کبد ماهی و مکمل منیزیم

درمان خانگی پوسیدگی دندان

۲ تا ۳ قطره روغن میخک صدپر رو با یک چهارم قاشق غذاخوری روغن دانه کنجد مخلوط کنین. حالا چند قطره از این روغن رو روی پنبه زده و روی قسمت های پوسیده دندان بذارین. این کار رو شب تکرار کنین تا دندوناتون سریع تر بهبود پیدا کنن.هر روز صبح یک دقیقه قبل از مسواک زدن آب نمک در دهان غرغره کنین. این کار رو سه بار در روز قبل از غذاخوردن تکرار کنین.۳ تا ۴ حبه سیر رو له کرده و بهش یک چهارم قاشق چایخوری سنگ نمک اضافه کنین. این مخلوط رو روی دندان های آسیب دیده گذاشته و بذارین ده دقیقه باقی بمونه. با استفاده از دندوناتون به آرامی این مخلوط رو داخل پوسیدگی ها فشار بدین. این کار رو دو بار در روز تکرار کنین تا پوسیدگی ها درمان بشن.کمی پودر زردچوبه روی دندونای آسیب دیده گذاشته و بذارین ۵ دقیقه بمونن، بعد با آب گرم بشورین.

رفع پوسیدگی دندان

میتونین عصاره چریش رو روی دندونای آسیب دیده گذاشته و بذارین ده دقیقه بمونه و بعد با آب گرم بشورین. همچنین میتونین از خمیردندونایی که حاوی چریش هستن استفاده کنین.

درمان پوسیدگی دندان در خانه

با بکاربردن این روش های مناسب می توانید به راحتی پوسیدگی دندانتان را در منزل درمان کنید و از پوسیده شدن دیگر دندان هایتان نیز جلوگیری کنید این راههای طبیعی و مفید به راحتی در منزل قابل انجام هستند در عین سادگی تاثیرات خوبی در بهبود مشکلات دندانی دارند! روغن کشی به گرداندن روغن در دهان میگن که با معده خالی (صبح ناشتا) انجام میشه و حدود ۲۰ دقیقه طول میکشه. این کار باعث حذف سموم شده و سلامتی دندان رو بهبود میده. برای انجام روغن کشی میتونین از ۱۰ میلی گرم روغن سرد کنجد یا نارگیل استفاده کنین. این میزان برای کودکان کمتره. اجازه بدین روغن توی دهان بمونه و اون رو اطرافش بچرخونین. این کار رو تا زمانی که روغن با بزاق ترکیب شده و آبکی بشه ادامه بدین. یادتون باشه که میتونین با استفاده از زبانتون روغن رو به قسمت های پوسیده دندان برسونین. بعد از چرخوندن روغن در دهان اون رو قورت ندین و بیرون بریزین.

انواع پوسیدگی دندان

پوسیدگی تمام سطوح دندان را یکسان مبتلا نمی کند. بلکه بعضی از سطوح دندانها به علت وضعیت خاصی که دارند بیشتر دچار پوسیدگی می شوند. این سطوح عبارتند از: شیارهای سطح جونده: سطح جونده دندانهای آسیا شیارهای باریک و عمیقی دارد که محیط مناسبی برای زندگی و رشد میکروبها فراهم نموده و دندان از این محل دچار پوسیدگی می گردد.این امر بخصوص در مورد دندانهای آسیا بیشتر رخ می دهد و باعث پوسیدگی زودرس آنها می شود. سطوح بین دندانی: این ناحیه نیز به دلیل عدم نفوذ موهای مسواک قابل تمیز کردن نیست بنابراین از نواحی مستعد پوسیدگی و بیماری لثه بشمار می آید. طوق دندان یا ناحیه اتصال لثه با دندان: تجمع میکروبها معمولاً در این ناحیه باعث بیماری لثه نیز می شود.پوسیدگی در مراحل اولیه می تواند معکوس شود. لکه های سفید روی دندان می توانند نشان دهنده پوسیدگی های اولیه باشند که هنوز از مینای دندان عبور نکرده اند. اگر پوسیدگی اسیدی متوقف شود دندان می تواند به طور طبیعی خود را ترمیم کند. زمانی که پوسیدگی مینای دندان را تخریب کند، دیگر نمی توان برای آن کاری انجام داد. پوسیدگی دندان به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و با گذشت زمان ممکن است به ریشه برسد. طول مدت رسیدن پوسیدگی به ریشه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پوسیدگی می تواند در عرض چند ماه تا چند سال دردناک شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ناشی از کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی و ویتامین های محلول در چربی مثل A,D,E,K است. بهترین راه حل اینه که مواد غذایی سالمی مصرف کنین تا سلامتی دندان ها برگرده.

پوسیدگی دندان عقل

خارج کردن بدون دلیل دندان عقل، به خاطر احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی شود و تا زمانی که فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود دارد، ضرورتی برای کشیدن آن وجود ندارد سایر مشکلات عبارتند از:تحلیل ریشه دندان آسیای دوم، تشکیل کیست ها و تومورهای با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته، تضعیف استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه و نامرتب شدن و درهم ریختگی بقیه دندان های فک.» دندان پزشک می گوید:«گاهی افراد موقع رشد دندان عقل از سردردهای شدید شکایت می کنند. درد گوش، درد مبهم در فک، احساس درد به هنگام جویدن غذا و التهاب شدید لثه از دیگر مشکلاتی است که بیماران از آن شکایت دارند. البته در مواردی نیز ممکن است رشد دندان عقل مشکلی به وجود نیاورد.

پوسیدگی دندان کودکان

اگرچه دندان های شیری کودک دائمی نیستند، اما تنها دندان هایی هستند که وی تا چند سال خواهد داشت. برای حفظ سلامتی دهان و دندان کودک، دندانپزشک بر اساس نوع مشکل تصمیم به پر کردن یا استفاده از روکش روی آن خواهد گرفت. دندان های شیری به رشد صحیح دندان های دائمی کمک می کنند. بنابراین از دست دادن زودهنگام آنها به زیبایی لبخند کودک در آینده لطمه خواهد زد.

پوسیدگی دندان شیری کودکان

اگرچه کودکان از مجموعه ای از دندان ها استفاده می کنند که در نهایت از بین می روند، اما این مجموعه دندان ها باید تا زمان رشد طبیعی دندان های دائمی زنده بمانند. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان به محض رشد دندان های نوزاد ضروری است و آموزش باید از سنین پایین انجام گیرد. با وجود تلاش های زیاد برخی والدین برای اطمینان از بهداشت دهان و دندان فرزند خود، گاهی اوقات با پوسیدگی دندان شیری روبرو می شوند. درمان پوسیدگی دندان شیری کودکان بسیار شبیه به بزرگسالان است، زیرا حفظ سلامت دندان ها مهمترین جنبه آن است.

پوسیدگی دندان

عوامل خاصی می توانند خطر ایجاد پوسیدگی و حفره را افزایش دهند، که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: غذاهایی که به دندان ها برای مدت طولانی می چسبند. خوردن مکرر اسنکها و یا نوشیدن جرعه جرعه ی نوشابه ها. بهداشت دهان و دندان ضعیف. عدم دریافت مقادیر کافی فلوراید . خشکی دهان. فرسودگی پر کردگی قبلی دندان. اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی و یا پرخوری نیز می تواند به بروز مشکلات جدی در دندانها کمک کند.

بیشتر بخوانید : عفونت دندان عصب کشی شده ♥ آبسه دندان عصب کشی شده ♥ دندان درد عصبی چیست

سرطان معده

سرطان معده

سرطان معده,سرطان معده قابل درمان است,سرطان معده علائم,سرطان معده چیست,سرطان معده مرتضی پاشایی,سرطان معده چیست,سرطان معده درمان,سرطان معده بدخیم,سرطان معده و درمان آن,سرطان معده علایم,آیا سرطان معده قابل درمان است

سرطان معده , سرطان معده قابل درمان است , سرطان معده علائم , سرطان معده چیست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان معده و علل و علائم آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سرطان معده (به انگلیسی: gastric cancer) به زمانی گفته می‌شود که سلول‌های سرطان روی پوشش داخلی معده ایجاد می‌شوند. نشانه‌های اولیهٔ این بیماری شامل مواردی از قبیل: سوزش معده، درد ناحیه بالای شکم، تهوع و بی‌اشتهایی می‌شود. نشانه‌های بعدی عبارتند از موارد همچون: کاهش وزن، زردی پوست، استفراغ، مشکل بلع غذا و مشاهدهٔ خون در مدفوع به همراه نشانه‌های دیگر. این نوع از سرطان ممکن است گسترش یابد و از معده به دیگر اعضای بدن، به خصوص کبد، ریه‌ها، استخوان، دیواره شکم و گره‌های لنفاوی سرایت کند.

عوامل سرطان معده

معمول‌ترین عامل این بیماری عفونت به وسیلهٔ باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که دلیل بیش از ۶۰ درصد از موارد ابتلای بیماری می‌باشد. نوع خاصی از هلیکوباکتر پیلوری میزان خطر بیشتری در مقایسه با دیگران دارد. دیگر عوامل معمول این بیماری مواردی همچون خوردن ترشی سبزیجات و سیگار کشیدن است. حدود ده درصد از این بیماری در خانواده‌ها ایجاد می‌شود و بین یک تا سه درصد از موارد به دلیل سندرم‌های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین شخص مانند این سرطان منتشر شده از وراثت به وجود می‌آیند. بسیاری از موارد این سرطان شامل کارسینوم معده هستند. این نوع بیماری به چند زیرشاخه تقسیم می‌شود. لنفوم و تومورهای مزانشیمال نیز ممکن است درون معده ایجاد گردند. در بسیاری از موارد، سرطان معده طی چندین مرحله، در طول چندین سال پیشرفت می‌کند. تشخیص این بیماری معمولاً به وسیلهٔ بافت‌برداری هنگام آندوسکوپی انجام می‌شود. معمولاً در ادامه، تصویربرداری پزشکی صورت می‌گیرد تا مشخص شود که آیا بیماری به بخش‌های دیگرِ بدن سرایت کرده است. ژاپن و کره جنوبی، دو کشوری هستند که بیشترین تعداد ابتلای به این بیماری در آنها مشاهده شده است، غربالگری برای تشخیص این سرطان.

سرطان معده , سرطان معده قابل درمان است , سرطان معده علائم , سرطان معده چیست

سرطان معده چه علائمی دارد

اولین علامت قابل توجه در این سرطان، ناراحتی گوارشی مبهم یا درد خفیف شکم، تهوع مختصر ولی دائم یا سوزش سردل است که بعد از گذشت چند هفته بهبود نمی یابد .علائم دیگر مثل وجود خون در مدفوع، استفراغ، خستگی و ضعف شدید یا کاهش وزن شدید نیز باید توسط پزشک بررسی شود. به طور کلی علائم اصلی این سرطان را می تواند شامل: احساس ناراحتی در ناحیه معده احساس سیری یا نفخ پس از یک وعده غذایی کوچک حالت تهوع و استفراغ کاهش وزن دانست.

سرطان معده چیست

این سرطان نوعی سرطان است و شایع ترین فرم آن، آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده است. این سرطان را می توان رشد بدون کنترل سلول های بدخیم در معده دانست .این سرطان سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان می شود.این سرطان در مردان پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان شایع ترین سرطان به شمار می آید.

سرطان معده در ازمایش خون

آزمایش خون مخفی در مدفوع:در این سرطان ناحیه ای که دچار سرطان شده است دچار خونریزی خفیفی میشود که بدون هیچ علامت و دردی میباشد، این خون به دستگاه گوارش راه یافته و از مدفوع دفع میشود که قابل مشاهده نیست و تغییر رنگی در مدفوع ایجاد نمیشود، با آزمایش خون مخفی در مدفوع میتوان خون مخفی در مدفوع را تشخیص داد. آزمایش خون مخفی در مدفوع از چند نمونه مدفوع در زمان های مختلف گرفته میشود که درصورت مثبت بودن نشان دهنده زخم معده، سرطان معده و یا سرطان روده است، بنابراین پزشک انجام آزمایش اندوسکوپی یا کولونوسکوپی را جهت مشخص کردن بیماری به شما پیشنهاد میدهد. – شمارش سلول های خونی CBC: آزمایش شمارش سلول های خونی یکی دیگر از راه های تشخیص این سرطان میباشد که بر روی نمونه خون صورت میگیرد. همینطور که در بالا توضیح دادم این سرطان باعث خونریزی های خفیف معده میشود، حال زمانی که این خونریزی ها مزمن شود، منجر به کم خونی یا آنمی شده که با آزمایش خون مشخص میشود. – مارکر تومور CEA: بافت ها و تومورهای سرطانی مواد و مولکول هایی تولید میکنند به اسم مارکر تومور، که در بدن فرد سالم این مولکول ها تولید نمیشود و نیست. با آزمایش خون میتوان وجود این مولکول ها را تشخیص داد.

سرطان معده را چگونه تشخیص دهیم

روش های مختلفی برای تشخیص این سرطان وجود دارد،این سرطان اگر پیشرفته باشد پزشک میتواند با یک آزمایش بالینی سرطان را تشخیص دهد اما برای اطمینان بازهم باید تحت آزمایش های پیشرفته تری قرار گرفت. – آزمایش upper GL series: در این آزمایش شما محلولی خورده و پس از آن از مری، معده و ابتدای روده با اشعه X تصویربرداری میشود، در این تصویربرداری پزشک میتواند دید بهتری داشته باشد و بتواند هرگونه تومور و یا علائم غیر طبیعی وجود داشته باشد ببیند. – آزمایش گاستروسکوپی و بیوپسی: در این آزمایش لوله نورانی نازکی از طریق دهان به معده وارد میشود و مری و معده را معاینه میکند، هرچیز غیرطبیعی دیده شود بخشی از آن را جدا کرده و خارج میکنند تا در آزمایشگاه بررسی شود. آزمایش گاستروسکوپی و بیوپسی از مطمئن ترین و بهترین روش های تشخیص این سرطان میباشد. – آزمایش تحلیل تنفس: روش تحلیل تنفس یکی از روش های ارزان قیمت و سریع برای تشخیص این سرطان میباشد که در آن بیمار در یک لوله میدمد سپس پزشک با حسگرهایی این نمونه تنفسی را بررسی میکند. این حسگرها دو لایه اند، لایه اول یک نوار ارگانیک به بعضی مولکول های خاص واکنش نشان میدهد و لایه دوم این واکنش ها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل میکند. – در مراحل بعدی نیز آزمایش های بیشتری مانند سی تی اسکن، پی ای تی اسکن، اسکن استخوان، لاپاراسکوپی و سونوگرافی اندوسکوپیک گرفته میشود.

سرطان معده و تغذیه

بهتر است افراد از خوردن غذاهای فست فودی  و پر چرب پرهیز کنند. همچنین خودرن سوسیس و کالباس توصیه نمی شود. بهتر است میوه و سبزیجات و مواد فیبردار بیشتر در برنامه غذایی افراد باشد.

انواع سرطان معده

این سرطان در اکثر موارد از سلولی شروع می‌شود که روی لایه مخاطی داخلی معده قرار دارد؛ این نوع سرطان را آدنوکارسینوم معده می‌گویند که شایعترین نوع سرطان در معده می باشد .همان‌طور که سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شوند، پیشروی تومور در دیواره معده عمیق‌تر می‌شود و به مرور زمان از دیواره معده می‌گذرد و به اندام‌های مجاوری مانند پانکراس یا کبد می‌رسد.تومور گاهی رو به بالا (مری) و گاهی رو به پایین (روده کوچک) منتشر می‌شود.گاهی چند سلول از تومور جدا می‌شود و به درون جریان خون یا مجاری لنفاوی راه می‌یابد، سپس سرطان در غدد لنفاوی نزدیک یا در دیگر ناحیه‌های بدن منتشر می‌شود (متاستاز).در ادامه انواع این سرطان ذکر می شود البته این موارد سرطان معده نادر می باشند: • لنفوم: این گونه از سرطان از بافت لنفاوی درون دیواره معده نشأت می‌گیرد. • سارکوم: این گونه از سرطان معده از عضله یا بافت همبند درون دیواره معده منشاء می‌گیرد. • سرطان کارسینوئید: این گونه از سرطان از سلول‌های داخل لایه مخاطی معده که مسئول تولید هورمون‌ها هستند نشأت می‌گیرد.

پیشگیری از سرطان معده

چون علت این سرطان دقیقا مشخص نیست، بنابراین راهی نیز برای پیشگیری از آن وجود ندارد. با این حال، می‌توان با رعایت نکته‌هایی ساده و ایجاد تغییرهایی کوچک در زندگی روزمره خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. برای این منظور به موارد زیر توجه کنید: • میوه و سبزی بیشتری میل کنید: میوه و سبزی بیشتری را در برنامه غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. از میوه‌ها و سبزیجات گوناگون و در رنگ‌های متنوع بهره بگیرید. • غذاهای شور و دودی کمتری مصرف کنید: با کاهش مصرف این غذاها از معده‌ی خود محافظت کنید. • ترک کردن دخانیات: اگر دخانیات مصرف می‌کنید، هر چه سریع‌تر آن را ترک کنید؛ اگر تاکنون به این مواد آسیب‌زا روی نیاورده‌اید، همچنان از آن‌ها دوری کنید. استعمال دخانیات خطر ابتلا به این سرطان و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. ترک کردن دخانیات گاهی بسیار مشکل است، بنابراین بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

سرطان معده و شیمی درمانی

بسته به شرایط بیمار و این که سرطان در چه مرحله‌ای قرار دارد، انجام شیمی‌درمانی و درمان با داروهای هدفمند می‌تواند کمک کند که بیمار زندگی طولانی‌تری داشته باشد و کمتر از علائم ناشی از سرطان رنج ببرد.

علائم سرطان معده

احساس سیری بیش از حد یا سیری زودهنگام زمان مصرف وعده‌های غذایی؛ اختلال و دشواری در بلع؛ احساس نفخ بعد از صرف غذا؛ آروغ زدن‌های مکرر؛ سوزش معده؛ سوء هاضمه‌ای که برطرف نمی‌شود؛ معده‌درد یا درد در قفسه‌ی سینه؛ احساس به دام افتادن باد در شکم؛ استفراغ (گاهی همراه با خون).

درمان سرطان معده

خوشبختانه بر خلاف تصور بسیاری از افراد، این سرطان به رغم خطرناک بودن، در صورت تشخیص زودهنگام درمان می‌شود. اگر در مراحل اولیه بیماری، زخم بدخیمی در معده دیده شود، با اقدامات آندوسکوپیک می‌توان زخم را برداشت و بیمار را تحت نظارت کامل قرار داد. اگر بیماری کمی پیشرفته‌تر باشد نیز با عمل جراحی می‌توان بیمار را نجات داد یا تحت شیمی درمانی و رادیو تراپی قرار داد. اما در مراحل پیشرفته بیماری، صرفا می‌توان از درمان‌های تسکینی (از طریق دارو و شیمی درمانی) برای کاهش درد و عوارض بیماری بهره گرفت.

انواع سرطان معده

این سرطان نوع آدنوکارسینوم: اغلب بیماران به سرطان معده نوع آدنوکارسینوم مبتلا میشوند که سلول های سرطان در دیواره داخلی معده شروع به رشد میکنند. سرطان معده آدنوکارسینوم سه نوع مختلف زیر است. – سرطان معده دیستال: این نوع از سرطان معده براثر عفونت معده با باکتری هلیکوباکتری ایجاد میشود که مربوط به دوره های طولانی مدت التهاب در قسمت پایینی معده است. سرطان معده پروکسیمال: این نوع سرطان در قسمت ابتدای معده (پروکسیمال) ایجاد میشود که در مواقعی احتمال گسترش به مری را دارد. سرطان معده منتشر شده: در این نوع از سرطان معده سلول های سرطان به سرعت در دیواره معده گسترش می یابد. سرطان معده لنفوم: این نوع از سرطان معده از بافت لنفاوی درون دیواره معده آغاز میشود. سرطان معده سارکوم: این نوع از سرطان معده از عضله و بافت درون دیواره معده آغاز میشود. سرطان معده کارسینوئید: این نوع از سرطان معده از سلول های داخلی لایه مخاطی معده که وظیفه تولید هورمون را دارد آغاز میشود.

بیشتر بخوانید : سرطان دستگاه گوارش چیست؟ ♥ سرطان لوزالمعده چه علایمی دارد ♥ سرطان کبد چقدر عمر میکند ♥ رفلاکس معده و تنگی نفس ♥ میکروب معده و بوی بد دهان ♥ ورم معده درمان گیاهی

گوشت گنجشک

گوشت گنجشک

گوشت گنجشک ,گوشت گنجشک حلال است,گوشت گنجشک در بارداری,گوشت گنجشک چه خواصی دارد,گوشت گنجشک چه خاصیتی دارد,گوشت گنجشک برای کودکان,گوشت گنجشک و ویار,گوشت گنجشک خواص,گوشت گنجشکک

گوشت گنجشک

توضیحاتی در مورد گوشت گنجشک

طبع گوشت گنجشکها گرم و خشک است افراد صفراوی و گرم مزاجان با مصلح آن مصرف کنند و در طول روز مقداری خنکی جات استفاده کنند. ضمنا، حتما باید گنجشک ذبح شرعی شده باشد، در غیر این صورت مصرف آن حرام است. پرسش : خوردن گوشت گنجشکها چه حکمی دارد؟ پاسخ : گنجشک حلال گوشت است و اگر طبق دستور شرع، ذبح شود خوردن گوشت آن، حلال می باشد. شکار آن نیز چنانچه مطابق با مقررات و برای کسب روزی باشد نه تفریح، شرعا اشکالی ندارد. 

خواص گوشت گنجشک

گوشت گنجشکها یکی از مقوی ترین غذاهای سنتی بوده و از نظر خواص داروئی بسیار ارزشمند است. استاد شیخ یاسین اشاره می کنند به گوشت گنجشکها که برای تقویت و نیروی جنسی بسیار سریع عمل میکند و بسیار قوی است. گوشت گنجشکها برای افراد ضعیف و سرد مزاج و بلغمی و افرادی که بیماری آن ها از سردی است نعمتی بزرگ است و بسیار برای آن ها مفید می باشد. شیخ یاسین اشاره کردند: تقویت کننده قوای جسمی، جنسی و روحی است.* گنجشک: گرم است و پائین آورنده فشار خون (سرد)است و نیز درمان افسردگی

مضرات گوشت گنجشک

گوشت گنجشکها باعث یبوست میشود

قیمت گوشت گنجشک

گنجشک کبابی سیخی 5 هزار تومان

خاصیت گوشت گنجشک

برای افرادی که ام اس، پارکینسون، رعشه، سردی تن، درد استخوان و… دارند بسیار مفید است. خواص دیگر این پرنده این است که بالا برنده فشار خون است، افرادی که دچار ضعف و افت فشار هستند حتما از خوراک گوشت گنجشکها غافل نشوند. گویند اگر گنجشک را با زرده تخم مرغ طبیعی در روغن زیتون سرخ کنند و در چند وعده بجای غذای روزانه میل کنند افراد مسن را جوری نشاط و قوای جنسی دهد که انگار جوانی برومند هستند.

فروش گوشت گنجشک

گوشت گنجشکها در حال حاضر بعنوان یکی از پرخاصیت ترین گوشت ها توسط مراکز فروش گوشت در تهران خرید و فروش می شود و بوسیله مراکز و دفاتر ارائه دهنده محصولات پروتئینه بصورت بسته بندی شده عرضه می گردد. گنجشک ها پرنده هایی با جثه بسیار ریز و اندام هایی ظریف می باشند که با این جثه کوچک دارای گوشتی بسیار پرخاصیت و سودمند می باشند به همین علت مصرف گوشت شان از سوی طب سنتی و پزشکی نوین بعنوان یک داروی تقویتی معرفی شده است بطوریکه امروزه برخی از شهرها مثل تهران به تولید گوشت این پرنده می پردازند. گوشت گنجشکان اغلب با شیوه تور و شکار بدست می آید که بصورت تازه ارائه می گردند ولی در تهران برخری از مراکز این گوشت را بصورت بسته بندی شده بفروش رسانده و در دسترس خریداران قرار می دهند.

خواص گوشت گنجشک برای کودکان

از خواص مختلف گوشت گنجشکها که می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی رشد کودکان داشته باشد، نباید غافل شد.

خواص گوشت گنجشک برای زنان باردار

این عصاره در دوران بارداری مفیدترین ماده غذایی ست زیرا در این دوران باید فرد غذای کم حجم و پرخاصیت بخورد و چیزی بهتر از عصاره گوشت گنجشکها پیدا نخواهید کرد زیرا حجم کمی ازین ماده غذایی دارای پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر یا ریزمغذی های سودمند، کمیاب و ضروری می باشد و بطور کلی ذخیره های بسیار با ارزش تلقی می گردد.

خواص گوشت گنجشک نر

اکثر علمایی که علم حکمت را خداوند به آن ها هدیه کرد از قدیم تا جدید از گوشت گنجشکها برای درمان ناباروری آقایان و نازایی زنان استفاده میکردند و همینطور هم مغز سر گنجشک (مخصوصا سرگنجشک نر)، یکی از مشهور ترین از علما و عرفا آیت الله شیخ حسن علی نخودکی اصفهانی (قدس الله سره) بود که این از مجربات ایشان هم هست. شیخ یاسین اشاره کردند که مغز سر گنجشک برای نیروی جنسی بسیار قوی عمل میکند و برای مشکلات اسپرم و منی سودمند است و برای مشکلات تخمدان بانوان هم مفید اس استاد شیخ یاسین: یک نکته مهم خدمت شما بگم؛ برای درمان مشکلات جنسی و ناباروری بهترین وقت برای شکار گنجشک وقتی هست که گفته می شود آن ها مست هستند و برهم سوار می شوند (فصل جفت گیری) که فصل جفت گیری آن ها اوایل فصل بهار تا اواسط فصل تابستان است. امید وار است یکم بیشتر به این پرنده پرخواص از این به بعد دقت شود و افرادی که از روی اگاهی استفاده از این پرنده میکنند رو بی جهت و بدون اگاهی ملامت نکنند.

گوشت گنجشک چه خاصیتی دارد

گنجشک به چه کسانی توصیه می‌شود؟ بد نیست بدانید اهالی جنوب کشور، به خصوص دزفولی‌ها علاقه خاصی به آبگوشت این پرنده کوچک دارند. گنجشک برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردنش به خصوص برای بچه‌ها توصیه می‌شود چراکه کلسیم موجود در آن برای عضله‌سازی بچه‌ها، که در سن رشد قرار دارند، مفید است. اگر زیاد نفخ می‌کنید، خوب است به توصیه طب سنتی خوراک گنجشک را امتحان کنید که گوشت این پرنده کوچک می‌تواند رفع‌کننده نفخ شکم‌تان باشد. البته حواس‌تان باشد اگر زیاد دچار یبوست می‌شوید، به‌جای گوشت گنجشکها تنها آب‌گوشتش را میل کنید که مانع از یبوست می‌شود اما گوشتش، باعث یبوست می‌شود!

گوشت گنجشک برای کودکان

استفاده از گوشت های مغذی برای کودکان در حال رشد، اهمیت زیادی دارد. چرا که باید نیاز های آنها سریعا مرتفع گردد تا در روند رشد آنها خللی ایجاد نشود. در خواص مشخص شده از گوشت گنجشک، مقوی بودن آن باعث شده است که کارشناسان مصرف آن را برای کودکان نیز توصیه کنند. معمولا گوشت گنجشک برای استفاده کودکان به صورت چرخ کرده می باشد که هضم آن راحت تر صورت گیرد. البته استفاده از این گوشت برای کودک باید زیر نظر متخصص انجام شود، چرا که در برخی از مواقع بهتر است از استفاده آن جلوگیری گردد.

گوشت گنجشک در بارداری

گوشت گنجشک همانطور که گفتیم برای تمامی افراد در هر سنی مفید ترین گوشت به حساب می آید که برای زنان باردار نیز اینچنین بوده و خواص متعددی را برای مادران باردار بهمراه دارد. این گوشت اگر بصورت عصاره مصرف شود می تواند بهترین مواد معدنی و ترکیبات تغذیه ای را به بدن وارد سازد. عصاره گوشت گنجشک که با روش بخار آب تهیه می شود می تواند آهن از دست رفته زنان باردار را تامین کند و انرژی از دست رفته شان را به آنها بازگرداند.

گوشت گنجشک

گوشت گنجشک بنا به گفته طب سنتی عصفور نامیده می شود و به گفته آن برای تقویت جسمانی و قوای جنسی تجویز می گردد و همچنین دخترانی که تازه به بلوغ رسیده اند و فقر شدید آهن دارند می توانند گوشت گنجش را بصورت عصاره میل کنند و از نظر کم خونی بهبودی یابند. عصاره این گوشت با همان شیوه های قدیمی در بخار آب استخراج می گردد و تمامی ریزمغذی ها، املاح معدنی ضروری و مواد کمیاب را در خود دارد به همین خاطر نوعی مکمل ویتامینه، پروتئینه و چاق کننده به حساب می آید البته مصرفش بهترین دارو برای جبران قوای از دست رفته در زنان باردار است و برای بیمارانی که در نقاهت اند اثرگذاری خوبی دارد. فواید بیشماری برای این گوشت مقوی ذکر شده اند که مهمترین آنها درمان صرع و لقوه است و به خاطر طبع گرمش تقویت کننده جسمی، جنسی و سیستم دفاعی بدن می باشد.

فواید گوشت گنجشک

گوشت مقوی گنجشک همانند سایر گوشت های قرمز دارای آهن بسیار زیادی است که علاوه بر آهن فراوان از پروتئین سرشاری برخوردار بوده و برای کودکان فواید زیادی دارد. بعضی از پرندگان اگرچه از جثه کوچکی برخوردارند اما دارای گوشتی بسیار لذیذ هستند مثل گنجشکان که از کوچک ترین پرندگان گوشتی به شمار می روند. این پرندگان پرواز قوی و قدرتمندی هم دارند و گوشت شان در برخی از شهرهای کشور مثل اهواز از مصرف بالایی برخوردار می باشد. گوشت این پرندگان قرمز است و طبیعتش گرم می باشد و بهترین ارزش تغذیه ای و درمانی را دارد.

بیشتر بخوانید : گوشت مرغ حلال است