سایت خفن یاشوا

اس ام اس و جوک باحال جدید

سایت خفن یاشوا

اس ام اس و جوک باحال جدید

نکاتی دربارۀ سرطان کبد

نکاتی دربارۀ سرطان کبد

سرطان کبد,بیماری سرطان کبد,سرطان کبد در بارداری,علائم سرطان کبد,درمان سرطان کبد,درمان سرطان کبد با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان کبد,سرطان کبد را چگونه درمان کنیم,سرطان کبد در کودکان,سرطان کبد در بزرگسالان,سرطان کبد در نوزادان,سرطان کبد در بهار,سرطان کبد در تابستان,سرطان کبد در پاییز,سرطان کبد در زمستان,آشنایی با سرطان کبد,همه چیز در مورد سرطان کبد,سرطان کبد واگیردار است,سرطان کبد و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سرطان کبد

علائم سرطان کبد, دردهای شکمی, درمان سرطان کبد

سرطان کبد

به گزارش بی اس ام اس سرطان کبد اغلب در نتیجۀ عارضۀ سیروز یا هپاتیت مزمن B یا C به وجود می‌آید. ضمناً می‌تواند به علت متاستاز یک سرطان دیگر نیز ظاهر شود.

نکات مهمی دربارۀ این سرطان:

کبد یک عضو حیاتی است .کبد نقش بسیار مهمی در متابولیسم پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و هورمون ها بازی می‌کند. کبد به کمک صفرایی که می‌سازد، باعث هضم چربی ها و حذف بیلی روبین ها (ضایعات هموگلوبین) می‌شود؛ همچنین در ذخیرۀ کربوهیدرات ها دخالت دارد و در دفع سموم و خروج برخی داروها سهیم است.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا  به سرطان کبد قرار دارند؟

افراد مبتلا به سیروز: چه ابتلای شان به سرطان به علت مصرف بیش از حد الکل باشد چه به علت ویروس هپاتیت B یا C: در واقع، سرطان کبد تقریباً همیشه بر اثر ابتلا به سیروز یا هپاتیت مزمن ایجاد می‌شود.افراد بالای 50 تا 55 سال: میانگین سنی تشخیص سرطان کبد 63 سال است.مردان: 79% موارد سرطان کبد، در مردان دیده می‌شود. در جهان، این سرطان به عنوان سومین علت مرگ مردان شناخته شده است.مبتلایان به چاقی بیش از حد یا تجمع بیش از حد آهن درمان نشده (هموکروماتوز).افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند: مصرف مواد غذایی آلوده به کپک باعث تولید مواد سرطان زا می‌شود (آفلاتوکسین).شایان ذکر است که شیوع ابتلا به سرطان کبد از بیست سال پیش تا کنون افزایش چشمگیری داشته است، احتمالاً علت این امر افزایش مصرف الکل، سرایت ویروس هپاتیت B و C، و ابتلا به سیروز باشد.

آیا سرطان کبد علائم ویژه ای دارد؟

سرطان کبد ممکن است خود را به شکل دردهای شکمی، تب، زردی، خستگی، تهوع، لاغری، آب آوردن شکم (جمع شدن مایع در حفرۀ شکمی) و … نشان دهد.اما در اغلب موارد، سرطان کبد به شکلی اتفاقی و در جریان اسکن کشف می‌گردد.در اینجا باید خاطر نشان کنیم که کبد می‌تواند محل متاستاز یک سرطان دیگر هم باشد (سینه، کولون، تخمدان): بیش از یک سوم تمام سرطان ها به کبد سرایت می‌کنند. 

تشخیص سرطان کبد چه طور ممکن است؟

تشخیص سرطان کبد حتماً نیازمند تصویربرداری پزشکی (اسکن شکمی، MRI و/ یا سی تی اسکن) است که نشان دهندۀ وجود جراحت است. ضمناً با مشاهدۀ افزایش غلظت آلفافتوپروتئین در خون، می‌توان به وجود تومور پی برد. در نهایت، اگر لازم باشد، بیوپسی (نمونه برداری) می‌تواند وجود سرطان کبد را تأیید کند.

درمان های سرطان کبد چیست؟

درمان بستگی به اندازۀ تومور دارد. اگر تومور کوچک باشد، پیوند کبد در نظر گرفته می‌شود، اما این شرایط استثناست و بیشتر برای بیماران جوان در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه انجام این پیوند نیازمند زمانی طولانی برای انتظار یک کبد پیوندی است.رایج ترین درمان، انجام جراحی و خارج کردن تومور از کبد است. روش های دیگر جایگزین نیز ممکن است پیشنهاد شوند، مانند رادیو فرکانس (از بین بردن تومور به وسیلۀ حرارت)، الکلیزاسیون (تزریق مستقیم الکل در تومور) یا شیمی درمانی (داروهایی که درون سرخرگ های کبد تزریق می‌شوند). باید یادآوری کرد که شیمی درمانی برای درمان انواع دیگر سرطان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اثربخشی آن بر سرطان کبد بسیار کم است، ضمناً تحمل این درمان بسیار سخت است.

علائم سرطان کبد, دردهای شکمی, درمان سرطان کبد

چگونه می‌توان از بروز سرطان کبد پیشگیری کرد؟

عدم مصرف الکل.محافظت از خود در مقابل هپاتیت ویروسی: واکسیناسیون در مقابل هپاتیت B، استفاده از وسایل استریل شده و یک بار مصرف برای تزریق درون وریدی، سوراخ کردن و تتو و… .رعایت اصول تشخیص هپاتیت، و اقدام برای درمان آن با هدف جلوگیری از عوارض.متاستاز کبد نیز بسیار رایج است بنابراین پیشگیری و تشخیص زودتر از موعد تمام انواع سرطان ها روشی برای پیشگیری از سرطان کبد محسوب می‌شود.

منبع:seemorgh.com

نکاتی دربارۀ سرطان کبد

عوامل خطر بروز ریفلاکس

عوامل خطر بروز ریفلاکس

ریفلاکس,بیماری ریفلاکس,ریفلاکس در بارداری,علائم ریفلاکس,درمان ریفلاکس,درمان ریفلاکس با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان ریفلاکس,ریفلاکس را چگونه درمان کنیم,ریفلاکس در کودکان,ریفلاکس در بزرگسالان,ریفلاکس در نوزادان,ریفلاکس در بهار,ریفلاکس در تابستان,ریفلاکس در پاییز,ریفلاکس در زمستان,آشنایی با ریفلاکس,همه چیز در مورد ریفلاکس,ریفلاکس واگیردار است,ریفلاکس و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان ریفلاکس

اسید معده, مخاط معده, ریفلاکس, پیشگیری از ریفلاکس

اختلال پاک شدن مری از اسید

به گزارش بی اس ام اس  مدت زمانی که pH مری کمتر از 4 باقی می‌ماند، زمان پاک شدن اسید از مری نامیده می‌شود. طولانی شدن زمان پاک شدن اسید در نیمی از بیمارانی که ازوفاژیت دارند، دیده شده است. افرادی که مبتلا به فتق سوراخ مری از یافراگم هستند طولانی‌ترین زمان پاک شدن اسید از مری را دارا هستند. حرکات دودی مری باعث پاک شدن اسید از مری می‌شود. اختلالات حرکتی مری، می‌تواند موجب ازوفاژیت شود. این‌که آیا ازوفاژیت منجر به اختلالات حرکتی مری می‌شود یا یک اختلال حرکتی زمینه‌ای عضلات صاف، فرد را مستعد به بیماری ریفلاکس می‌کند، مشخص نیست.

اختلالات ترشح بزاق

بزاق یک قلیای ضعیف با pH 4/6 تا 8/7 است که می‌تواند مقادیر کم اسید باقیمانده در مری را خنثی کند، ولی در خنثی کردن مقادیر زیاد اسید مؤثر نیست. کاهش بزاق در طی خواب علتی برای ایجاد دوره‌های ریفلاکس شبانه است که زمان پاک شدن اسید از مری را طولانی می‌کند.خشکی دهان که عامل کاهش ترشح بزاق است همراه با طولانی شدن زمان تماس مری با اسید و ایجاد التهاب در مری است. مصرف سیگار نیز باعث طولانی شدن زمان پاک شدن اسید از مری به علت کاهش بزاق می‌شود. علاوه بر این نیکوتین سیگار با کاهش فشار اسفنکتر تحتانی مری، ریفلاکس ایجاد می‌کند.

اسید معده, مخاط معده, ریفلاکس, پیشگیری از ریفلاکس

تأخیر در تخلیه معده

تأخیر در تخلیه معده از علل مهم ایجاد بیماری به‌خصوص در بیماران دیابتی با نوروپاتی اتونومیک است. در این بیماران تخلیه مواد جامد به کندی انجام می‌شود.

ترشح بیش از حد اسید معده

اسید و پپسین از عوامل مهم در ایجاد آسیب مخاطی به علت برگشت محتویات معده به مری هستند. در مطالعات حیوانی نشان داده شده که اسید به تنهایی سبب آسیب خفیفی می‌شود، در حالی که ترکیب اسید با مقادیر کم پپسین، سد محافظتی مخاط معده را تخریب کرده و باعث نفوذپذیری بیشتر مخاط به یون H+ شده و تغییرات مخاطی ایجاد می‌کند. هر چند میزان ترشح پایه و ماکزیمم اسید در بیماران مانند افراد طبیعی است، اما دوره‌های ریفلاکس اسید و مدت زمان تماس مری با اسید بیشتر است. برگشت محتویات قلیایی دوازدهه که حاوی اسیدهای صفراوی است نیز به مخاط مری آسیب می‌رساند. به نظر می‌رسد صفرا یک اثر تشدیدکننده در آسیب ناشی از ریفلاکس اسید در مری دارد.

عوامل خطر بروز ریفلاکس

حاملگی با کاهش فشار اسفتکتر تحتانی مری در نتیجه اثرات استروژن و پروژسترون و نیز اثر مکانیکی ناشی از فشار رحم حامله باعث افزایش ریفلاکس می‌شود. 30 تا 80 درصد زنان حامله از سوزش پشت جناغ سینه به خصوص در سه ماهه اول حاملگی شکایت دارند. بسیاری از بیماران مبتلا به اسکلرودرمی دچار بیماری ریفلاکس و عوارض آن هستند. فیبروز عضلات صاف در این بیماری سبب کاهش فشار اسفنکتر تحتانی مری شده و موجب از بین رفتن حرکات طبیعی مری می‌شود.در بیماری زولینگر الیسون به علت تشرح بیش از حد اسید و حجم زیاد ترشحات معده، بیماری ریفلاکس و عوارض آن، بیشتر دیده می‌شود. عمل جراحی برای درمان آشالازی، گذاشتن لوله نازوگاستریک جهت تغذیه به مدت طولانی و چاقی به علت تداخل در عملکرد طبیعی اسفنکتر تحتانی مری نیز می‌توانند سبب بیماری ریفلکس شوند. مصرف سیگار، الکل، و عده‌های غذایی حجیم چرب، شکلات، مرکبات و نوشیدنی‌های حاوی اسیدسیتریک، غذاهای ادویه‌دار، ترکیبات گوجه فرنگی، قهوه ، چای ، نوشابه‌های گازدار ، فاصله زماین کوتاه بین مصرف غذا و درازکشیدن، ورزش‌های سنگین از جمله عوامل خطر بروز بیماری ریفلاکس هستند.

منبع:ettelaat.com

عوامل خطر بروز ریفلاکس

آموزش پیشگیری از کمر درد

آموزش پیشگیری از کمر درد

کمر درد,بیماری کمر درد,کمر درد در بارداری,علائم کمر درد,درمان کمر درد,درمان کمر درد با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان کمر درد,کمر درد را چگونه درمان کنیم,کمر درد در کودکان,کمر درد در بزرگسالان,کمر درد در نوزادان,کمر درد در بهار,کمر درد در تابستان,کمر درد در پاییز,کمر درد در زمستان,آشنایی با کمر درد,همه چیز در مورد کمر درد,کمر درد واگیردار است,کمر درد و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان کمر درد

آموزش پیشگیری از کمر درد

به گزارش بی اس ام اس : کمردرد یکی از شایع ترین علتهای مراجعه به پزشکان می باشد . کمردرد و پیشگیری از آن مقوله مفصلی است و هدف از آن مراقبت های بهداشتی کمر و مکانیک کمر به افراد دچار کمردرد یا در معرض خطر ایجاد کمردرد است. به چند توصیه بهداشتی از دید طب فیزیکی اشاره خواهیم کرد .

۱- مساله چاقی و افزایش وزن به خصوص چاقی شکم است .

۲- مساله سیگار است به طوری که مابین کشیدن سیگار و کمردرد ارتباط مستقیم وجود دارد از طرف دیگر سرفه مرتبط با سیگار می تواند دردکمر را اگر ناشی از جابه جایی دیسک کمر باشد بی اندازه تشدید کند.

۳- مسایل روحی و روانی و اجتماعی است به طوری که استرس های زندگی و مسایل هیجانی در بروز کمردرد در برخی از افراد شدیداً دخالت دارد .

۴- فاکتورهایی مربوط به طرز ایستادن و نشستن و فرم قرارگیری بدن در وضعیت های مختلف ، خوابیدن ، رانندگی ، بلندکردن و حمل اشیاء ، بالا و پایین رفتن از پله ، پوشیدن لباس و کفش و غیره … به عنوان مثال : به هنگام شست و شوی ظروف قامت خود را راست نگه دارید و از خم شدن به جلو خودداری کنید. هنگام استفاده از میزکاریا مطالعه اولاً ارتفاع میز برای هر فرد باید متناسب باشد، که در زمان قرارگرفتن ساعد روی میز کمر در حالت راست قرار گیرد. پشتی صندلی باید کامل کمر و پشت را حمایت کند و بهتر است از سطح شیبدار در زیر پاها استفاده نمایید .

نکاتی چند در خصوص حمل اشیاء :

موقع برداشتن بار کاملاً پشت آن قرار بگیرید کمر صاف و زانوها را خم کنید جسم را بلند کرده و کامل به بدن نزدیک کنید که به ستون فقرات آسیب نرساند و با استفاده از نیروی ران و زانوان برخیزید. بلافاصله بعد از برخاستن از رختخواب اشیاء سنگین را بلند نکنید ، و در زمان حمل خرید روزانه یا چمدان در صورت نبودن سبدهای چرخدار بار را به طور مساوی بین دو دست خود تقسیم کنید تا بدن به یک سمت خم نشود.

مراقبت از کمر در زمینه بچه داری :

در موقع بغل گرفتن بچه ها همان احتیاطات حمل اشیاء را رعایت کنید، بچه ها به خاطر حرکاتی که دارند نسبت به اجسام جامد فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می کنند. در هنگام استفاده از کالسکه نوعی را انتخاب کنید که ناچار نباشید به جلو خم شوید، برای تعویض کهنه و لباس بچه از محلی با ارتفاع مناسب در حالت ایستاده این کار را انجام دهید به طوری که مجبور به خم شدن به جلو نباشید .

روش صحیح وضعیت خوابیدن :

از تخت های فلزی استفاده نکنید ، اگر ناچارید یک تخته زیر تشک قرار دهید. تشک باید نسبتاً نازک و سفت باشد . بهترین روش خوابیدن طاق باز است در حالیکه یک بالش زیر زانو قرار دهید و در این حالت هرگز با زانوهای کشیده استراحت نکنید و بعد از خسته شدن از این حالت به پهلو خوابیده ران ها و زانوها را به حالت خم شده تا حدی به داخل شکم جمع کنید ( مثل حالت جنینی ). دست ها را بالای سر قرارندهید چون باعث افزایش قوس کمر می شود . موقع برخواستن با کمک نیروی دستها بلند شوید. موقع مرتب کردن رختخواب از خم شدن روی تخت خودداری کنید ، در کنار تخت زانو زده و این کار را انجام دهید. اندازه بالش به حدی باشد که فاصله بین شانه و گوش را کاملاً پر کند و گردن به حالت افقی و مستقیم قرار بگیرد.

آموزش پیشگیری از کمر درد

پوشیدن کفش و لباس :

موقع پوشیدن شلوار به دیوار تکیه دهید . خم شدن زیاد در زمان پوشیدن جوراب و کفش به ستون فقرات فشار زیادی وارد می کند، بهتر است روی صندلی نشسته یا یک پا را روی پای دیگر قرار دهید. پاشنه کش های بلند بسیار مفید هستند.

نشستن در اتومبیل :

۱- صندلی به گونه ای تنظیم شود که زانوها از سطح مفصل و لگن بالاتر قرار گیرد.

۲- نشستن طولانی در اتومبیل صحیح نیست و بهتر است هر ۴۰-۶۰ دقیقه پیاده شوید .

۳- موقع برداشتن و گذاشتن اجسام در صندوق عقب زیاد خم نشوید .

۴- استفاده از کمر بند ایمنی و محافظ پشت سرتوصیه می شود .

منبع:napteam.com

آموزش پیشگیری از کمر درد

برای بند آمدن خون دماغ چه کنیم؟

برای بند آمدن خون دماغ چه کنیم؟

خون دماغ,بیماری خون دماغ,خون دماغ در بارداری,علائم خون دماغ,درمان خون دماغ,درمان خون دماغ با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان خون دماغ,خون دماغ را چگونه درمان کنیم,خون دماغ در کودکان,خون دماغ در بزرگسالان,خون دماغ در نوزادان,خون دماغ در بهار,خون دماغ در تابستان,خون دماغ در پاییز,خون دماغ در زمستان,آشنایی با خون دماغ,همه چیز در مورد خون دماغ,خون دماغ واگیردار است,خون دماغ و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان خون دماغ

برای بند آمدن خون دماغ چه کنیم؟

به گزارش بی اس ام اس یک متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد:« افراد بایستی به هنگام خونریزی بینی از بالا نگه داشتن سر خود به منظور بند آمدن خونریزی خودداری کنند چرا که ممکن است موجب خفگی شود و باید گفت بهترین راه به هنگام خونریزی بینی صاف نشستن است و قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی و پیشانی می تواند از خونریزی جلوگیری کند.»پاره شدن مویرگ های سطح داخلی بینی موجب خونریزی از بینی می شود که عواملی مختلفی در بروز آن دخیل هستند.یکی از مهمترین عواملی که موجب خون دماغ شدن می شود ضربات شدیدی است که بر روی بینی وارد می شود مثل ضربه به بینی به هنگام بازی یا انجام ورزش های مختلف همچنین خشکی مخاط بینی در فصل زمستان و تابستان و تخلیه شدید بینی نیز در خونریزی بینی تاثیرگذار هستند.از دیگر مواردی که منجر به خونریزی بینی می شود می توان به مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد التهاب، ایبوبروفن و اسپری های کورتونی مخصوص بینی اشاره کرد که زمینه را برای خونریزی بینی مساعد می کند.

برای بند آمدن خون دماغ چه کنیم؟

افراد مبتلا به فشارخون بالا به خصوص افراد مسن مستعد خونریزی بینی هستند و در برخی از مواقع آلرژی بینی، عطسه های مکرر و همچنین پولیپ بینی و یا وارد شدن جسم خارجی به داخل بینی از جمله عوامل تاثیرگذار در خونریزی بینی هستند.افراد بایستی به هنگام خونریزی بینی، قسمت نرم بینی خود را با دو انگشت فشار داده و از بالا نگه داشتن سر خود به منظور بند آمدن خونریزی خودداری کنند چرا که ممکن است موجب خفگی شود و باید گفت بهترین راه به هنگام خونریزی بینی صاف نشستن است و قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی و پیشانی می تواند از خونریزی جلوگیری کند.مصرف ویتامین C موجب سلامتی بافت بدن می شود همچنین در صورتی که خونریزی بینی مداوم باشد بایستی با تجویز پزشک از قرص آهن استفاده کنید تا دچار مشکل کم خونی نشوید و در نهایت مرطوب نگه داشتن هوای منزل و شتسشوی مرتب بینی با سرم فیزیولوژیک و استفاده از پمادهای نرم کننده مخاط بینی مانع از خشک شدن مخاط بینی و بروز خونریزی بینی می شود.

منبع:salamatnews.com

برای بند آمدن خون دماغ چه کنیم؟

سیگار ، ویتامین A بدن را می سوزاند

سیگار ، ویتامین A بدن را می سوزاند

سیگار کشیدن,بیماری سیگار کشیدن,سیگار کشیدن در بارداری,علائم سیگار کشیدن,درمان سیگار کشیدن,درمان سیگار کشیدن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سیگار کشیدن,سیگار کشیدن را چگونه درمان کنیم,سیگار کشیدن در کودکان,سیگار کشیدن در بزرگسالان,سیگار کشیدن در نوزادان,سیگار کشیدن در بهار,سیگار کشیدن در تابستان,سیگار کشیدن در پاییز,سیگار کشیدن در زمستان,آشنایی با سیگار کشیدن,همه چیز در مورد سیگار کشیدن,سیگار کشیدن واگیردار است,سیگار کشیدن و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سیگار کشیدن

سیگار ، ویتامین A بدن را می سوزاند

به گزارش بی اس ام اس : مصرف سیگار موجب کاهش ذخیره ویتامین A در بدن می‌شود. این ویتامین نقش محافظت پوست در برابر عوارض مخرب موجود در سیگار را به عهده دارد. سیگار علاوه بر اثرات تهدید‌کننده حیات بر ارگان‌های داخلی از جمله قلب و ریه، موجب کاهش طول زندگی می‌شود.

سیگار ، ویتامین A بدن را می سوزاند

سیگار بر پوست تأثیرگذار است و مصرف آن موجب پیری زودرس می‌شود. مصرف سیگار موجب پخش شدن مواد شیمیایی مضر در محیط، خشکی سطح پوست، خارش و نهایتاً اثر تخریبی بر پوست می‌شود. سیگار با انقباض عروق خونی منجر به کاهش جریان خون در بافت‌ها از جمله پوست شده و کمبود اکسیژن و مواد مغذی اساسی پوست را در پی دارد. در هنگام سیگار کشیدن جمع شدن دهان منجر به ایجاد چین و چروک‌های اطراف دهان و اطراف چشم‌ها می‌شود.

سیگار ، ویتامین A بدن را می سوزاند

هپاتیت،یک بیماری و چند عامل

هپاتیت،یک بیماری و چند عامل

هپاتیت,بیماری هپاتیت,هپاتیت در بارداری,علائم هپاتیت,درمان هپاتیت,درمان هپاتیت با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان هپاتیت,هپاتیت را چگونه درمان کنیم,هپاتیت در کودکان,هپاتیت در بزرگسالان,هپاتیت در نوزادان,هپاتیت در بهار,هپاتیت در تابستان,هپاتیت در پاییز,هپاتیت در زمستان,آشنایی با هپاتیت,همه چیز در مورد هپاتیت,هپاتیت واگیردار است,هپاتیت و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان هپاتیت

هپاتیت،یک بیماری و چند عامل


به گزارش بی اس ام اس برای هپاتیت ویروسی تاکنون حداقل ۵ نوع ویروس شناخته شده است. در هپاتیت نوع A ویروس از طریق دستگاه گوارش فرد را آلوده می کند، حداکثر شیوع این بیماری بین سنین ۱۵ تا ۳۰ است. این ویروس به راحتی در جامعه منتشر می شود. محتمل ترین راه سرایت راه مدفوعی ـ دهانی از طریق تماس فردی است.ویروس عامل هپاتیت B از طریق مایعات بدن، خون، مقاربت و در ماه های آخر حاملگی از مادر به جنین منتقل می شود. هپاتیت B در ۵ تا ۱۰ درصد مبتلایان تبدیل به حالت مزمن می شود و گاهی منجر به سرطان کبد می شود. هپاتیت B در مردان شایع تر از زنان است. بیماری هپاتیت B در افرادی مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی ها که به صورت مداوم خون و فرآورده های خونی دریافت می کنند، شایع تر است. بد نیست بدانید میزان سرایت ویروس هپاتیت نوع B، ۱۰۰ برابر ایذر است.هپاتیت نوع C از راه های خون، فرآورده های خونی آلوده، تزریقات و ابزار آلوده و همچنین از مادر به جنین سرایت می کند. بیماری هپاتیت C برخلاف هپاتیت B در اکثر موارد و بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موارد به سمت مزمن شدن پیش می رود و تا زمانی که کبد را از بین ببرد، ادامه می یابد و فرد بیمار لزوما باید پیوند کبد شود. یکی از دلایل اصلی پیوند کبد در جوامع غربی ابتلا به هپاتیت C است.هپاتیت C در بین گروه های خاص مانند هموفیلی ها، تالاسمی ها و معتادان تزریقی شیوع بسیار بالاتری دارد. براساس آمار موجود ۴۰ تا ۵۰ درصد مبتلایان به هپاتیت C معتاد تزریقی هستند. تعدادی از بیماران هموفیلی ، بیماران تالاسمی (که قبل از سال ۷۵ خون گرفته اند) و بیماران دیالیزی نیز به این بیماری مبتلا هستند.خالکوبی، استفاده از سرنگ مشترک در جمعیت روستایی و محیط های بسته نظیر سربازخانه ها و خوابگاه های دانشجویی از رفتارهای پرخطر در افزایش شیوع هپاتیت C محسوب می شوند.

هپاتیت،یک بیماری و چند عامل

ویروس هپاتیت D برای همانندسازی خود از ویروس هپاتیت B و امکانات سلول میزبان استفاده می کند. تقریبا ۱۵ میلیون نفر در دنیا آلوده به ویروس هپاتیت D هستند. این ویروس مانند هپاتیت B از طریق مایعات بدن انتشار می یابد. هر دو ویروس با یک روش مشترک به سلول میزبان متصل می شوند. یک فرد ممکن است به عفونت توام هپاتیت B و D مبتلا گردد. هپاتیت D در کودکان و افراد بالغ مبتلا به هپاتیت B ایجاد می شود.هپاتیت E مانند هپاتیت A از طریق روده منتقل می شود. تمام راه های ممکن انتقال این نوع از ویروس هنوز مشخص نشده است. اما راه مدفوعی ـ دهانی یک راه انتقال قطعی است. هپاتیت A بیشتر در بزرگسالان دیده می شود.هرچند ویروس های مختلفی می توانند باعث هپاتیت شوند، اما علائم بیماری در انواع مختلف تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. بیشتر افرادی که به هپاتیت مبتلا می شوند علامت و شکایت مشخصی ندارند. اما بعضی افراد علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند که عبارتند از: بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد خفیف شکم. علائمی که کمتر دیده می شوند شامل ادرار پررنگ و زردی چشم ها و پوست است. تنها راه کشف موارد مثبت از طریق آزمایش خون است.

منبع:jamejamonline.ir

هپاتیت،یک بیماری و چند عامل

سلاح جنگ با میکروب‌های دهان و دندان

سلاح جنگ با میکروب‌های دهان و دندان

میکروب‌های دهان و دندان,بیماری میکروب‌های دهان و دندان,میکروب‌های دهان و دندان در بارداری,علائم میکروب‌های دهان و دندان,درمان میکروب‌های دهان و دندان,درمان میکروب‌های دهان و دندان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان میکروب‌های دهان و دندان,میکروب‌های دهان و دندان را چگونه درمان کنیم,میکروب‌های دهان و دندان در کودکان,میکروب‌های دهان و دندان در بزرگسالان,میکروب‌های دهان و دندان در نوزادان,میکروب‌های دهان و دندان در بهار,میکروب‌های دهان و دندان در تابستان,میکروب‌های دهان و دندان در پاییز,میکروب‌های دهان و دندان در زمستان,آشنایی با میکروب‌های دهان و دندان,همه چیز در مورد میکروب‌های دهان و دندان,میکروب‌های دهان و دندان واگیردار است,میکروب‌های دهان و دندان و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان میکروب‌های دهان و دندان

سلاح جنگ با میکروب‌های دهان و دندان

 به گزارش بی اس ام اس از جمله لوازم بهداشتی که در هر خانه و خانواده‌ای یافت می‌شود مسواک است، اما این‌که چقدر از این وسیله بهداشتی درست استفاده می‌شود، بحث‌های زیادی به همراه دارد، چرا که با وجود آموزش‌های فراوان بهداشت دهان و دندان بیش از نیمی از مردم هنوز روش مسواک‌زدن صحیح رانمی‌دانند.برخی افراد با شدت بسیار مسواک را روی دندان و لثه‌های خود می‌کشند که منجر به خونریزی می‌شود و باعث صدمات سطحی به لثه می‌شود که این امر کاملا اشتباه است.بسیاری از افراد تنها به تمیز کردن دندان‌های جلویی و در نهایت دندان‌هایی که در ردیف مقابل دهان وجود دارد اکتفا می‌کنند و در بسیاری از مواقع دندان‌های آسیاب و عقب دهان خود را تمیز نمی‌کنند.تمیز کردن و جرم‌گیری دندان‌های آسیاب بسیار پر اهمیت‌تر از دندان‌های جلویی هستند، زیرا بیشترین عملکرد و وظایف جویدن مواد غذایی به عهده این گروه از دندان‌هاست و متعاقبا مواد غذایی و جرم بیشتری در سطح و بین این دندان‌ها رسوخ می‌کند.بیشترین ترمیم‌ها نیز روی دندان‌های آسیاب صورت می‌پذیرد که یکی از عوامل اصلی پوسیدگی‌های این دندان‌ها عدم آگاهی صحیح افراد در روش و استفاده کردن از مسواک برای تمیز کردن دندان‌هاست.در مسواک‌زدن، افراد باید توجه بیشتری برای تمیز کردن دندان‌های آسیاب و عقبی دندان‌های خود صورت دهند و بدون هیچ‌گونه عجله و شدتی به صورت بسیار آرام و طبق آموزش‌های صحیح مسواک‌زدن، دندان‌های خود را تمیز و عاری از میکروب کنند و آگاه باشند که فشار روی مسواک و در نهایت خونریزی‌های لثه به هیچ‌ وجه روش صحیح مسواک‌زدن دندان‌ها نیست.افراد در صورتی که عمل مکانیکی مسواک‌زدن را درست انجام دهند می‌توانند حتی بدون خمیردندان پلاک دندان‌های خود را از بین ببرند و شرط اصلی بهداشت دهان و دندان از بین بردن پلاک‌های دندانی است.بعضی افراد نیز تنها از خمیر دندان فراوان روی مسواک خود استفاده می‌کنند و عمل مکانیکی مسواک‌زدن را با عدم رعایت اصول استاندارد بهداشت دهان و دندان انجام می‌دهند که منجر به پاک نشدن دندان‌ها می‌شود.روش مسواک‌زدن همانند روش پاکیزگی دست و صورت است و در این راستا تنها بهره‌گیری از صابون و کف فراوان برای تمیزی دست‌ها کافی نیست بلکه باید دست‌ها را با عمل مکانیکی و به هم مالیدن که با استفاده از مواد شوینده از جمله صابون صورت می‌پذیرد تمیز کرد و بهداشت دندان‌ها نیز در وهله نخست باید با عمل مکانیکی صحیح مسواک‌زدن برای از بین بردن پلاک دندانی صورت پذیرد.در مراحل بعدی باید ماده فلوراید که برای تقویت و مقاوم‌سازی دندان‌ها و لثه‌ها صورت می‌پذیرد مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه نیز در صورت استفاده نکردن از خمیردندان افراد می‌توانند از آب نمک استفاده کنند، زیرا آب دارای فلوراید است و نمک نیز عمل ضدعفونی کردن دندان‌ها را انجام می‌‌دهد.

مسواک خوب

همه اعضای خانواده باید بدانند که اولین راه برای حفظ بهداشت دهان و دندان داشتن یک مسواک خوب است. در وهله نخست باید مسواک مناسبی که از جنس مرغوب باشد تهیه کنند و در گام بعد یک مسواک باید نرمی خاصی داشته باشد تا حتی با شدت عمل دست‌ها روی مسواک، لثه‌ها صدمه نبیند و در نهایت نیز بتواند جرم‌های دندان را بخوبی پاک کند.موهای نایلونی در قسمت‌های مختلف سر مسواک با زاویه‌های متفاوت باید قرار گرفته باشد تا توانایی بهتری در تمیز کردن نواحی مختلف دندان داشته باشد، همچنین برش‌های متفاوتی به دسته موهای نایلونی باید داده شود تا بهتر روی سطوح دندانی قرار گیرد.بلندی و کوتاهی دسته‌های مو در قسمت‌های مختلف سر مسواک نیز می‌تواند در بهتر تمیز کردن دندان‌ها موثر واقع شود.همچنین در یک مسواک‌زدن صحیح باید حداقل 3 دقیقه زمان صرف شود، زیرا در غیر این‌ صورت فلوراید خمیر دندان تاثیر واقعی خود را روی دندان‌ و لثه‌ها بر جا نخواهد گذاشت.مسواک هنگام استفاده باید کاملا خشک باشد، زیرا رطوبت موجب کاهش کارایی مسواک در برداشتن پلاک‌های میکروبی دندان می‌شود. قراردادن مسواک‌های اعضای مختلف خانواده در ‌ یک لیوان نیز توصیه نمی‌شود، زیرا این کار می‌تواند ارتباط آلودگی میکروبی را برقرار کند و هر چه این مساله کمتر باشد شانس تمیز ماندن مسواک بیشتر است.

سلاح جنگ با میکروب‌های دهان و دندان

چرا نخ‌دندان ؟

آغاز بیشتر پوسیدگی‌های دندان‌ها از داخل شیارها و ما بین 2 دندان است، در حالی که نخ‌دندان در تمیز کردن این نواحی از مواد غذایی نقش بسیاری را به عهده دارد.بهترین زمان استفاده از نخ‌دندان، بعد از مسواک‌‌زدن است، زیرا استفاده از آن قبل از مسواک‌زدن، موجب نرسیدن فلوراید خمیر دندان به داخل شیارهای دندان می‌شود.نخ‌دندان در فرآیند رعایت بهداشت دندان‌های افراد باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند که این امر مستلزم آموزش مستمر و پایه‌ای است.متأسفانه افراد در خصوص طریقه صحیح استفاده از نخ‌دندان به طور کامل آگاهی ندارند و در اغلب موارد با به کارگیری شدید نخ‌دندان باعث جراحت لثه‌ها می‌شوند که این امر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بهره‌گیری مستمر از نخ‌دندان می‌تواند عامل بسیار مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان افراد باشد که این امر باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود.

صبح‌ها مسواک کنید

بزاق دهان در شب به دلیل عدم حرکت، غلیظ و اسیدی‌تر شده و مینای دندان را خراب می‌کند. لذا باید صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه حتما مسواک زد.بزاق دهان هم می‌تواند تمیزکننده و هم تخریب‌کننده باشد. در زمانی که حرف می‌زنیم و دهان باز و بسته می‌شود بزاق حرکت می‌کند و رقیق می‌شود که در نتیجه قدرت تمیزکنندگی دارد.در شب‌ها به علت بسته‌بودن دهان و ساکن‌بودن بزاق حالت اسیدی بزاق بیشتر می‌شود و حالت تخریبی پیدا می‌کند که در نتیجه مینای دندان که سخت‌ترین بافت بدن است نرم می‌شود و پس از آن در صورت خوردن صبحانه که معمولا چای شیرین در این هنگام مصرف می‌شود شیرینی به قسمت‌های نرم مینای دندان نفوذ می‌کند و موجب تخریب آن می‌شود.در صورتی که قبل از صبحانه مسواک‌زده شود بزاق ساکن تمیز شده و مینای دندان برای مصرف صبحانه آماده می‌شود. اگر بخواهیم پس از مصرف صبحانه مسواک بزنیم باید نیم ساعت از خوردن، گذشته باشد تا مینای دندان قوام خود را به دست آورد.تغذیه نیز در سلامت دهان و دندان تاثیر زیادی دارد و استفاده زیاد از مواد قندی می‌تواند برای دندان بسیار مضر باشد.

وای به روزی که بگندد نمک

شاید تا به حال کسی به شما نگفته باشد که مسواکتان می‌تواند بستری مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها باشد.میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌توانند براحتی از مسواک به دهان راه پیدا کنند. عدم نگهداری صحیح مسواک می‌تواند این وسیله ضروری را به سوپرمارکتی از بیماری‌ها تبدیل کند. برای مصون ماندن در برابر بیماری‌ها باید مسواک خود را در شرایط تمیز و شسته قرار دهید. البته نیازی نیست که دستگاه گرانقیمت استریل‌کننده برای این کار تهیه کنید، بلکه کافیست چند دستورالعمل ساده را که در زیر به آنها اشاره شده برای تمیز نگهداشتن مسواک خود به کار ببندید:1‌‌ـ‌‌ پس از مسواک‌زدن هرگز مسواک خود را در وضعیت افقی قرار ندهید، بلکه آن را به حالت ایستاده بگذارید تا آب براحتی از روی آن عبور کند. بعلاوه در حالت ایستاده رطوبت برس‌های مسواک نیز براحتی تبخیر می‌شوند. همچنین مسواکتان را در جا مسواکی‌هایی که برای همین‌کار طراحی شده‌اند، بگذارید و مطمئن شوید که با مسواک افراد دیگر تماس پیدا نکند.2‌‌ـ‌‌ پس از هر بار مسواک‌زدن حداقل یک یا 2 دقیقه مسواکتان را زیر شیر آب نگه داشته و آبکشی کنید. سپس آن را با محلول دهانشویه قوی بشویید. اما مطمئن شوید که پس از خارج کردن مسواک از محلول دهانشویه آن را بخوبی آبکشی کرده باشید تا چیزی از محلول روی آن نماند.3ـ‌ مسواک خود را هفته‌ای یک نوبت در آب جوش قرار دهید. هر چند این کار بتدریج موجب نرم شدن برس مسواک می‌شود، اما روشی بسیار موثر برای کشتن میکروب‌هاست. برای جلوگیری از آسیب دیدن مسواک، فقط هفته‌ای یکبار از این روش استفاده کنید.4‌‌ـ‌ مسواک خود را برای چند دقیقه در کاسه‌ای پر از سرکه قرار دهید و سپس با آب داغ آبکشی کنید و مراقب باشید دست‌های خود را نسوزانید.

سلاح جنگ با میکروب‌های دهان و دندان

آیا خمیر دندان واقعا جرم را می گیرد؟


آیا خمیر دندان واقعا جرم را می گیرد؟

 جرم دندان,بیماری  جرم دندان, جرم دندان در بارداری,علائم  جرم دندان,درمان  جرم دندان,درمان  جرم دندان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان  جرم دندان, جرم دندان را چگونه درمان کنیم, جرم دندان در کودکان, جرم دندان در بزرگسالان, جرم دندان در نوزادان, جرم دندان در بهار, جرم دندان در تابستان, جرم دندان در پاییز, جرم دندان در زمستان,آشنایی با  جرم دندان,همه چیز در مورد  جرم دندان, جرم دندان واگیردار است, جرم دندان و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان  جرم دندان 

آیا خمیر دندان واقعا جرم را می گیرد؟

به گزارش بی اس ام اس در جواب باید گفت که خیر! باید توجه داشت که جرم، رسوبی بسیار سخت است و هیچ وقت با مسواک و خمیردندان حذف نمی شود و برای برداشت آن حتما باید جرم گیری توسط دندانپزشک انجام شود. هیچ خمیردندانی هیچ گاه قادر نخواهد بود جرم را از روی دندان شما حذف یا اصطلاحا بکند.بلکه اساس این خمیردندان ها (تا حدی و نه صددرصد) کمک به پیشگیری از ایجاد جرم جدید روی سطح دندان است، نه حذف جرم های موجود.

آیا خمیر دندان واقعا جرم را می گیرد؟

در خمیردندان های جرم گیر یا مخصوص سیگاری ها که تبلیغ فراوانی دارند، میزان مواد ساینده هم بالاست و باید دقت کرد که این بالا بودن مواد ساینده لزوما به معنی یک حسن برای خمیردندان نیست، چراکه در صورت مصرف طولانی مدت می تواند موجب سایش مینای دندان شما شود.از این رو توصیه می شود که در صورت علاقه به استفاده از این خمیردندان ها، اولا، باید هر چند روز یک بار استفاده شود، دوما در فواصل استفاده از آنها، از خمیردندان معمولی استفاده کنید، سوما این که باید بدانید خمیردندان های ساینده تنها نقش کمی در سفیدکردن دندان ها دارند و انتظار معجزه از آنها نداشته باشید.

منبع:jamejamonline.ir

آیا خمیر دندان واقعا جرم را می گیرد؟

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسم و دیابت

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسمی و دیابتی

بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,بیماری بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در بارداری,علائم بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,درمان بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,درمان بیماران قلبی، آسمی و دیابتی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی را چگونه درمان کنیم,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در کودکان,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در بزرگسالان,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در نوزادان,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در بهار,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در تابستان,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در پاییز,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی در زمستان,آشنایی با بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,همه چیز در مورد بیماران قلبی، آسمی و دیابتی,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی واگیردار است,بیماران قلبی، آسمی و دیابتی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بیماران قلبی، آسمی و دیابتی

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسمی و دیابتی

به گزارش بی اس ام اس خانه تکانی از رسوم قدیمی ایرانیان در آستانه عید نوروز است. مدتی مانده به نوروز، خانه‌ ها از بالا تا پایین شسته و رفته شده و برق انداخته می‌ شوند. اما در این میان رعایت نکات ایمنی و گوش سپردن به توصیه‌ های متخصصان نیز لازم است.فعالیت زیاد بیماران قلبی هنگام خانه‌ تکانی، احتمال حملات قلبی و مغزی را افزایش می ‌دهد.فوق تخصص قلب و عروق دکتر محمد رضا محمدحسنی گفت: فعالیت زیاد مبتلایان به بیماری ‌های قلب و عروق هنگام خانه تکانی می ‌تواند باعث افزایش فشار خون و بروز حملات قلبی و مغزی ‌شود.دکتر محمد رضا محمدحسنی افزود: بیماران قلبی باید به این نکته توجه داشته باشند که ضربان قلب آن‌ ها باید متناسب با سن ‌شان افزایش یابد. ضربان قلب افراد از کم کردن سن ‌شان از عدد 220 به دست می‌ آید. به عنوان مثال، حداکثر ضربان قلب یک فرد 40 ساله 180 است.وی تاکید کرد: مبتلایان به بیماری ‌های قلبی و عروقی باید فشار خون خود را کنترل و از انجام ورزش به صورت ناگهانی و بدون مشورت پزشک در تعطیلات نوروزی خودداری کنند.این فوق تخصص قلب و عروق درباره تغذیه بیماران قلبی تاکید کرد: این افراد باید از مصرف خوردنی‌ های پرچرب، سرخ کرده و حاوی مواد افزودنی و نمک زیاد خودداری کرده و از غذاهایی استفاده کنند که حاوی میوه و سبزیجات بیشتری هستند.محمد حسنی در پایان به بیماران قلبی توصیه کرد که مکان‌ های دارای هوای پاکیزه ‌تر را برای مسافرت ‌های نوروزی انتخاب کنند.استفاده از مقادیر زیاد مواد شوینده نظیر وایتکس و جوهرنمک در مکان‌ های فاقد تهویه مناسب هوا، می ‌تواند به مخاط دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) و دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ ها) آسیب جدی وارد کند.

خانه تکانی و بیماران مبتلا به آسم

دکتر موحدی، فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی با تاکید بر این که مواد شوینده مانند جوهرنمک و وایتکس نباید در فضای بسته استفاده شوند، گفت: استفاده از مقادیر زیاد مواد شوینده نظیر وایتکس و جوهرنمک در مکان‌ های فاقد تهویه مناسب هوا، می ‌تواند به مخاط دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) و دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ ها) آسیب جدی وارد کند. مصرف این مواد در افراد به ویژه افراد دچار تحریک پذیری راه‌ های هوایی و مبتلایان به آسم و آلرژی بسیار خطرناک است.

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسمی و دیابتی

این فوق تخصص آسم و آلرژی و به افراد دارای سابقه مشکلات تنفسی توصیه کرد که از این مواد شوینده استفاده نکنند و گفت: در صورت استفاده از این مواد شوینده، لازم است فضای مورد نظر از هواکش مناسب برخوردار بوده و همچنین مواد شوینده به میزان بسیار کم استفاده شوند.وی با بیان این که افراد دارای سابقه آلرژی در صورت تماس با گرد و خاک‌ های ناشی از خانه تکانی ممکن است به تشدید آلرژی بینی و چشم یا تشدید حملات آلرژیک دچار شوند، گفت: این افراد برای خانه تکانی باید از ماسک‌ های مناسب فیلتردار استفاده کنند. همچنین در صورت ادامه کار بیش از یک ساعت، ماسک حتما باید تعویض شود.دکتر موحدی به افراد دارای سابقه آلرژیک توصیه کرد که هنگام خانه تکانی حتما داروهای خود به ویژه داروهای پیشگیرانه از آلرژی چشم و بینی و اسپری‌ های مورد استفاده در حملات آسم را به مقدار کافی استفاده کنند. این افراد لازم است هنگام خانه تکانی علایم بیماری خود را کنترل کنند.

هشدار به بیماران دیابتی، هنگام خانه تکانی

بیماران دیابتی، هنگام خانه تکانی مراقب افت قند خون خود باشند و جهت کنترل قندخون شان برنامه ریزی داشته باشند.‌دکتر اسدالله رجب رییس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران گفت: در ماه های پایانی سال طبق یک رسم و سنت قدیمی، پاکیزه کردن منازل آغاز می شود که در این میان بیماران دیابتی به علت افزایش فعالیت و احتمال افت قند خون باید دقت بیشتری داشته باشند.وی اظهار داشت: ورزش یا فعالیت جسمی در کنترل قند خون نقش دارد، اما این نقش ممکن است مثبت یا منفی باشد. در واقع، دیابتی ها می توانند از ورزش برای کنترل قند خون خود کمک بگیرند تا قند خون شان به طور مستمر در حد مطلوب باقی بماند.رجب با اشاره به “خانه تکانی و خرید” خاطر نشان کرد: در روزهای پایان سال فعالیت ها غیرمعمول بوده و باید یک بیمار دیابتی به آن توجه داشته باشد و با برنامه ریزی جهت کنترل قند خود می تواند به سلامت خود بهبودی ببخشد .رییس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران اشاره کرد : بیماران دیابتی باید از “مدت و شدت” فعالیت، برآوردی داشته باشند تا بتوانند میزان انسولین و داروی مورد نیازشان را با نظر پزشک تنظیم کنند. البته دیابتی هایی که آموزش مستمر داشته اند و طی سالیان گذشته قند خون شان در حد طبیعی کنترل شده به خوبی می دانند در چنین مواقعی چگونه عمل کنند تا قند خون شان از کنترل خارج نشده و دچار عوارض زودرس دیابت (هیپو گلیسمی ) نگردند.

منبع:tebyan.net

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسم و دیابت

باغ شازده ماهان +تاریخچه و عکس

باغ شازده ماهان +تاریخچه و عکس

باغ شازده ماهان کرمان،باغ شازده ماهان در کرمان،پلان باغ شازده ماهان،معماری باغ شازده ماهانآیا درباره باغ شازده ماهان کرمان اطلاعاتی دارد؟

قابل ذکر است که باغ شاهزاده یا باغ شازده زیباترین باغ تاریخی ایران به شمار می رود. البته این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و اطراف شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران قرار گرفته و مربوط به انتهای دوره قاجاریه می‌باشد. بهتر است بدانید که این باغ با مختصات جغرافیایی۳۰ درجه و ۱ دقیقه عرض شمالی و ۵۷ درجه و ۱۷ دقیقه طول شرقی می‌باشد.لازم به ذکر است که  ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد ۲۰۲۰ متر است.بهتر است بدانید که  این باغ مساحتی قریب به ۵/۵ هکتار دارد. دو مجموعه شرقی و غربی دارد. قابل ذکر است که کوشک یا همان عمارت‌های آن بسیار زیباست و به صورت دو آشکوبه ساخته شده‌است و سر در آن از معماری خیلی زیبایی برخوردار می باشد که آن را از سایر باغ‌های ایرانی متمایز و ممتاز می‌سازد.قابل توجه است که  فواره‌های آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

باغ شازده ماهان،تاریخچه باغ شازده

جالب توجه است که این فواره‌ها که در طول باغ قرار دارند زیباترین فواره باغ‌های ایرانی هستند. قابل توجه است که سایر باغ‌های ایرانی کمتر فواره داشته‌اند و یا اگر داشته‌اند به این زیبایی نبوده‌اندو این باغ بسیارز زیبا است.بدنیست بدانید که این باغ از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است.

باغ شازده ماهان،تاریخچه باغ شازده

به یاد داشته باشید که بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلیهو یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در انتهای بالایی باغ قرار دارد. البته سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه ساخته گردیده است. لازم به ذکر است که طبقه فوقانی دارای اتاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده‌اند. بهتر است بدانید که سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده است . در واقع این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. البته در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

باغ شازده ماهان،تاریخچه باغ شازده
جالب است بدانیدکه در این باغ درختان میوه متنوعی به چشم می‌خورند و در جلوی عمارت هم حوض‌ها و فواره‌ها آب‌نمای زیبایی را تشکیل داده‌اند. در واقع منبع آب باغ رودخانه کوچک تیگران است. البته مسعودی بنای این باغ را از جنبه‌های مختلف معماری و نقش آب در آن بررسی نموده است . واقعیت این است که هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌برند. التبه قابل ذکر است که باغ شاهزاده در تاریخ سی ام تیرماه ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

باغ شازده ماهان،تاریخچه باغ شازده

قابل ذکر است که در زمستان ۱۳۹۲ خبری منتشر شد در این خصوص که با هشدار رسمی یونسکو به سازمان میراث فرهنگی، در صورت تملک بخشهایی از این باغ توسط بخش خصوصی و تبدیل عمارت‌هایی از آن به اقامتگاه‌های گردشگران و مسافران، یونسکو اقدام به خروج نام این باغ از فهرست جهانی خود می‌کند. در بیانیه یونسکو اعلام شده‌است که هرگونه تغییر و بازسازی مکانهای تاریخی ثبت جهانی‌شده باید زیر نظر این سازمان و با اجازه آن انجام شود که حضور بخش خصوصی در بخش‌هایی از این باغ، از جمله موارد نقض این قانون محسوب به شمار می رود.

باغ شازده ماهان +تاریخچه و عکس

مطالب مرتبط:

باغ نگارستان

باغ ارم شیراز

باغ موزه قصر تهران

باغ پرندگان تهران