پل ورسک رضا شاه،پل ورسک ایران،پل ورسک در کجاست،پل ورسک در کجاستپل ورسک ویکی
یکی از شاهکارهای شمال کشور پل ورسک است.
لازم به ذکر است که در هر برهه ای از زمان و هرجا که اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد، در پی آن شگفتی ها پدید خواهد آمد. شگفتی
هایی که دراین میان فقط اهل نظر می توانند عظمت آن را کشف نمایند.
لازم به ذکر است که با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره
وکوههای سخت وبلند به راحتی می توان اهمیت و عظمت آن را کشف کرد.
در واقع یکی از شاهکارهای راه آهن کشور «پل ورسک» است که به عنوان با اهمیت ترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح می باشد.
بهتر است بدانید که ازاین پل که شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان «پل
پیروزی » نامیده شده است .
جالب است بدانید که ساخت پل ورسک که از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن کشور به شمار می رود، توسط مهندسان آلمانی و
اتریشی و کارگران فنی انجام شده است.
در واقع به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است .
بهتر است بدانیدکه پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری جهان محسوب می شود
در دره ورسک واقع در ۸۵کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می نماید.
عظمت این که در واقع دوکوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال
می دهد، حقیقتی انکارناپذیر می باشدکه حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان
آن سرتعظیم فرود می آورند.
گفتنی است که امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز به شمار می رود که مسیر دسترسی
به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک، می باشد.
قابل ذکر است که در سال ۱۳۲۰ که نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه
آهن سراسری ایران عنوان کردند. از طرفی ، «چرچیل»، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسک مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب
داده است .
طراح پل ورسک را بشناسید؟
قابل ذکر است که این بنا برخلاف ادعای بعضی افراد مبنی بر ساخته شدن آن بدست مهندس آلمانی بنام ورسک ، ساخت یک معمار اتریشی
به نام (( والتر اینگر )) در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل می باشد.
گفتنی است که قریه ورسک در زمان احداث پل دارای حدود 20خانوار جمعیت بوده است .
جالب است که به روایت بومیان منطقه ورسک، هنگامی که این پل ساخته شد، به فرمان رضا شاه ، مهندس سازنده پل به همراه همسر و
فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت گردد.
آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد .
مشخصات فنی پل ورسک را بشناسید:
گفتنی است که این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است .
در واقع به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .
بهتر است بدانید که حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب می باشد.
لازم است بدانید کهطول کلی پل 2/73 متر است.
هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است .
برای ساخت این پل عظیم چندطرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسیده است .
اصولا پل ورسک در شمار با اهمیت ترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران به شمار می رود.
و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد .
به طور کلی ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث گشته است.
سه خط طلا
واقعیت این است که سه خط طلای راهآهن شمال در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران –
شمال دیده میشود. این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوه به این شکل بنا شده است.
این پل واقعا یک هنر تاریخی و یک شاهکار محسوب می شود.
مطالب مرتبط: