گوش درد

گوش درد در کودکان ، گوش درد در نوزادان ، گوش درد بر اثر ضربه ، گوش درد بچه ، گوش درد در سرماخوردگی ، درمان گوش درد ،  علت گوش درد ، آنتی بیوتیک برای گوش درد

گوش درد

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم به گوش درد و علل و علائم و راه درمان آن بپردازیم.امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

گوش درد

به گزارش سایت جسارت برای گوش درد دلایل متعددی وجود دارد که عفونت سینوس‌ها، جرم گوش و التهاب لوزه از جمله مهمترین عوامل آن به حساب می‌آیند. اما شایع‌ترین دلیل عفونت گوش، عفونت گوش میانی است. این نوع عفونت موجب ورم و آلودگی بخش‌هایی از گوش میانی می‌شود. درد مربوط به عفونت گوش میانی از گیر افتادن ترشحات در پشت پرده گوش ناشی می‌شود.

گوش درد در کودکان

گفته می‌شود تعداد زیادی از کودکان تا 3 سالگی به درجاتی از عفونت گوش مبتلا می‌شوند. میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند در قسمت گوش میانی با فعالیت خود گوش کودک را دچار عفونت کرده و سبب گوش‌ درد شوند. برخی مواقع عفونت‌ هایی که به مایع پشت پرده گوش سرایت می‌کند، می‌تواند عامل گسترش باکتری شود و به شکل گوش‌ درد علامت بیماری را ظاهر سازد. از جمله عفونت‌ های مسبب این حالت در کودکان، عفونت‌ های حاصل از ای‌کولای و پنوموکوک است. گاهی عفونت‌هایی ظاهرا غیر مرتبط با گوش نیز در قسمتی دیگر از بدن یافت می‌شود که می‌تواند اثراتی بر قسمت میانی گوش بگذارد و مسبب گوش‌ درد در کودکان شود؛ عفونت‌های ناشی از سیستم تنفسی از این دست به شمار می‌ رود. همچنین سرماخوردگی هم ممکن است اثراتی بر احساس گرفتگی، عفونت و گوش‌ درد در این ناحیه داشته باشد.بیماری‌ ها یا مشکلات گوش‌ درد در کودکان که می‌توان آنها را با احساس بوی بد، ناآرامی، گریه، دست بردن به سمت گوش، تغییر وضعیت سر برای خلاصی از درد و… خلاصه علائم ذکر شده متوجهشان شد، ممکن است موقت و در صورت عدم تشخیص بهنگام یا درمان مناسب مزمن شود و شنوایی و در پی آن حتی تکلم کودکتان را به خطر اندازد. بنابراین اگر مواردی احتمالی از درد در ناحیه گوش را در کودکتان مشاهده کردید بهتر است معاینه از سوی پزشک متخصص را پیش گیرید. زمانی که به پزشک دسترسی ندارید، استفاده از شیوه کمپرس گرم می‌تواند اندکی از احساس درد را در کودک کاهش دهد. پارچه‌ای تمیز را چندلا کنید یا از حوله‌ای کوچک استفاده کنید و با کمی گرم کردن (به اندازه تحمل کودک نه تحمل خودتان)، آن را روی گوش کودک بگذارید، اما حتما به خاطر بسپارید که به هیچ وجه روشی قدیمی را که هنوز هم از سر ناآگاهی به زوجین جوان و نگران توصیه می‌شود، پیش نگیرید؛ فوت کردن دود سیگار در گوش نوزاد! دود سیگار نه‌تنها برای بزرگسالان مضر است، بلکه به طور خاص برای کودکان و نوزادان بسیار مشکل‌ آفرین است و اگر گوش‌ درد کودک به دلیل عفونت باشد، پیامدهای خطرناک آن را بیشتر می‌کند.

گوش درد در نوزادان

گوش درد طبیعی نوزاد که معمولا در نوزادان تا 6 ماهگی وجود دارد درمان خاصی ندارد چون یک روند طبیعی است ولی با تدابیری می توان درد آن را تسکین داد تا هم کودک و هم خانواده او خواب راحتی داشته باشند. در گذشته معمولا از دود سیگار یا چپق برای تسکین درد گوش نوزاد استفاده می کردند اما شاید این کار به دلیل عوارض دود تنباکو صحیح نباشد و ما نیز به هیچ وجه چنین کاری را توصیه نمی کنیم. شاید بعضی ها داروهای شیمیایی را توصیه کنند ولی چنین روش هایی هم در اینجا توصیه نمی شود. پس چاره کار چیست؟ چاره کار در تسکین درد گوش نوزاد ، استفاده از یک روش طبیعی ، ساده ، سنتی و بی ضرر است که در زیر شرح داده می شود.با یک روش ساده و خیلی راحت و بی ضرر می توانیم درد گوش نوزاد را تسکین دهیم و آن در حالت کلی ، گرم کردن گوش نوزاد است. گرم کردن گوش نوزاد بهترین راه کار برای تسکین درد گوش طفل است. اما چگونه بایستی گوش نوزاد را گرم کنیم؟ در اینجا دو روش برای گرم کردن گوش نوزاد به منظور تسکین درد آن ارائه می شود. یکی از این روش ها برای گرم کردن گوش نوزاد از قسمت بیرون و روش دیگر برای گرم کردن گوش نوزاد از داخل گوش است.

گوش درد در سرماخوردگی

گوش‌دردی که به دلیل سرماخوردگی ایجاد شده باشد دردی سوزان، تندوتیز و خسته‌کننده است که از خفیف تا بسیار دردناک متغیر است. حتی اگر مایعاتی که در گوش به دام می‌افتند عفونی نباشند، مایعات به پردۀ گوش فشار وارد می‌کنند و منجر به تورم و ضربان می‌شود. شما یا کودکتان، با گوش‌دردی که منشأ آن سرماخوردگی است، به سختی می‌توانید بخوابید، تب می‌کنید و خلط‌های سبز یا زردرنگی در بینی دارید. از آنجا که سرماخوردگی‌ها خودبه‌خود محدود می‌شوند گوش‌درد هم به خودی خود برطرف می‌شود. با وجود این، اگر گوش‌درد دارید، ممکن است نیاز داشته باشید که برای تشخیص و درمان درست به پزشک مراجعه کنید. در حالی که گوش‌درد همان ابتدا با ویروس سرماخوردگی ایجاد می‌شود، گاهی اوقات ممکن است عفونت گوش هم اتفاق بیفتد. این عفونت‌های گوش معمولاً در ابتدا ناگهانی هستند و درد شدیدی دارند. دلیل درد این است که پایانه‌های عصبی حسی در پردۀ گوش معمولاً همراه با درد، فشار را افزایش می‌دهند. بعد از اینکه پردۀ گوش کمی کشیده شد ممکن است گوش‌درد خفیف شود.

گوش درد بر اثر ضربه

وظیفه گوش این است که صدا را دریافت کند و آن را به اجزای دیگر برساند.این عضو مهم در بدن یک اندام حسی میباشد که 3 بخش داخلی،میانی و خارجی آن را تشکیل داده اند.گوش صدا را بعد از یک اختلاف زمانی جزئی میشنود و میان 20 تا 20000 هرتز را گوش درک مینماید.آیا زمانی که گوش بر اثر ضربه ای سوت میکشد باید نگران بود و مهم است؟ من حدود ۶ روزه که ضربه ی محکمی به گوشم وارد شده (سیلی) که بعد از ضربه گوشم سوت میکشید و تا ٢ روز گوش و استخوان فکم تو اون ناحیه درد داشت الان ۶ روزه سر گیجه ی شدید و سر درد دارم و حالت تهوع و هی گوشم میگیره ممکنه مشکل مهمی برام پیش اومده باشه؟ سر گیجه و سردردم طبیعی نیست بر اثر ضربه ای که به گوش شما وارد شده است چون حجم زیادی هوا وارد گوش شما شده احتمال پارگی پرده گوش بسیار قوی است باید حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید جون علائمی هم که ذکر کردید مثل سردرد و وزوز گوش نشان دهنده پارگی گوش شما هست

گوش درد و گلو درد

گوش‌ها، بینی و گلو به یکدیگر پیوسته هستند. بنابراین، زمانی که یکی از آن‌ها به عفونت یا آلرژی مبتلا می‌شود، موجب ناراحتی در هر سه آن‌ها می‌شود. لوله‌ای به نام شیپور استاش وجود دارد، که گوش میانی را به گلو متصل می‌کند. زمانی که فردی از گلو درد رنج می‌برد، در لوله تورم وجود دارد، که موجب انسداد می‌شود و موجب اعمال فشار بر گوش می‌شود. زمانی که فشار در گوش افزایش می‌یابد، این عامل موجب گوش درد می‌شود. زمانی‌که عفونتی در هرکدام ازگوش یا بینی یا گلو وجود دارد، آن بر دوتای دیگر نیز همان‌گونه اثر خواهد گذاشت. هنگامی که حفره‌های سینوسی با مخاط پر شده، این موجب گوش درد می‌شود. از آن‌جا که بین تمام آن‌ها ارتباط وجود دارد، تبادل مایعات در مناطفی وجود دارد، که موجب حرکت عفونت بین گوش، بینی و گلو و درنهایت منجر به درد گوش و گلو می‌شود. گلو درد و گوش درد مداوم اغلب به دلیل التهاب ناشی از عفونت درگوش میانی است. باتوجه به التهاب، پرده گوش کشیده می‌شود و منجر به تورم می‌شود. این امر گاهی اوقات باعث اختلال در شنوایی می‌شود. اگر درد شدید است، یک مسکن خفیف می‌تواند استفاده شود.، زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف است، درد مزمن می‌تواند فصلی رخ دهد یا ممکن است یک ویژگی همه ساله باشد، به دلیل آلرژی. اگر فرد در معرض دود سیگار، تحریک ناشی از گرمایش و سرمایش سیستم و الکل قرار داشته باشد، این نیز می‌تواند وضعیتش را تشدید کند. در برخی موارد، تغییردادن مسواک نیز به خلاصی از عفونت گلو و گوش درد کمک می‌کند، زیرا که مسواک عفونت را به شما برمی‌گرداند.

گوش درد و سرگیجه

به گزارش سایت جسارت عفونت ویروسی مایع گوش داخلی، که در اثر حمله ویروس به مایع گوش داخلی رخ می دهد، شایع ترین بیماری گوش داخلی است که منجر به التهاب گوش داخلی و سرگیجه در فرد می شود. فرد در این حالت دچار سرگیجه حاد و ناگهانی و معمولاً همراه با احساس تهوع و استفراغ می شود که ممکن است موجب شود فرد تعادل خود را از دست داده و با زمین خوردن دچار عارضه های غیر قابل جبرانی چون ضربه مغزی و مرگ شود. سرگیجه هایی که علت آن نقص در سیستم شنوایی است، تکرار شونده هستند، در صورتی که بیشتر سرگیجه هایی که منشاء اختلالات شنوایی ندارند، پس از مدتی برطرف شده و دیگر تکرار نمی شوند. درمان خاصی برای سرگیجه حاد و ناگهانی وجود ندارد اما داروهایی برای کنترل تهوع، استفراغ و سرگیجه تجویز می‌شود تا سیر بیماری طی شود.

گوش درد شدید

اغلب درد های شدید در یک یا هر دو گوش، به علت عفونت در سیستم تنفسی که بر روی گوش تاثیر می گذارند، ایجاد می شود. بنابراین، اگر سرما خوردگی یا آنفولانزا داشته باشید، اغلب درد های شدید در گوش را تجربه خواهید کرد. گاهی این درد از مشکلات فک، درد دندان، مسدود شدن سینوس ها یا حتی آرتریت نیز ناشی می شود. گاهی بعد از شنا و سوار شدن به هواپیما نیز این درد ایجاد می شود. یک پارچه تمیز را در آب گرم یا سرد فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید. ۲۰ دقیقه آن را روی گوش بگذارید. از این درمان ۳ الی ۴ بار در روز استفاده کنید.

گوش درد مزمن

محققان دانشگاه جورج تاون آمریکا کشف کردند زنگ زدن گوش و تحمل دردهای مزمن هر دو، واکنش بدن به آسیب‌های وارده است. این واکنش‌ تنها زمانی رخ می‌دهد که مغز قادر نیست به درد و سرو صدا واکنش مناسب نشان دهد، مانند دردهای مزمن که احساس دردهای موهوم تلقی می‌شود. افراد صدای زنگ را در گوش خود بدون صدای واقعی زنگ می‌شنوند. بعد از بررسی‌های انجام شده بر روی ماده خاکستری مغز، این گروه دریافتند کمبود این ماده در قسمت‌های خاص به نام gatekeeping موجب دردهای مزمن و زنگ زدن گوش می‌شود. این فرآیند تحت تاثیر دوپامین و سروتونین که هر دو مربوط به احساس انرژی، خلق‌و‌خوی و کسالت است قرار دارد. این منطقه به عنوان قسمت اصلی درک احساسات بوده و محرک حس داخلی و بیرونی و مخابره اطلاعات به مغز است. احساسات با دردهای مزمن و زنگ گوش مرتبط بوده و به عبارتی از یک کانال عصبی وارد می‌شود. محققان معتقدند آسیب به gatekeeping بر اطلاعات منتقل شده به مغز تاثیر دارد و موجب دائمی شدن وزوز در گوش می‌شود. نتایج این تحقیق در مجله Trends in Cognitive Science منتشر شده است.

درمان گوش درد

از بطری آب داغ برای کاهش درد گوش استفاده کنید. بطری را داخل پارچه بپیچید و بر روی گوشی که درد می کند قرار دهید. زنجبیل خواص ضد التهاب دارد و به درمان عفونت گوش کمک می کند. همچنین مسکنی طبیعی است. آب زنجبیل تازه را خارج کنید و داخل گوش بریزید تا التهاب و درد آن کاهش یابد. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری ریشه زنجبیل خرد شده را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. سپس بگذارید پنج تا ده دقیقه بماند و داخل گوش بریزید.هم روغن نعناع و هم برگ نعناع برای کاهش درد گوش استفاده می شوند. آب برگ نعناع تازه را بگیرید و چند قطره داخل گوش بریزید. چند قطره روغن نعناع را در اطراف گوش بریزید. از ریختن روغن داخل گوش اجتناب کنید. همچنین می توانید روغن نعناع را با استفاده ار روغن زیتون رقیق کنید و سپس استفاده کنید.خواص ریحان عبارتند از ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ؛ بنابراین برای کاهش درد گوش مناسب می باشد. برگ های ریحان را خرد کنید و آب آن را خارج کنید. سه یا چهار قطره آب ریحان را داخل گوش بریزید. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید.چریش خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد که به کاهش عفونت کمک می کند. همچنین این خواص آن بر کاهش درد گوش نیز تاثیر می گذارد. چند برگ چریش را خرد کنید و آب آن را بگیرید. چند قطره از آن را مانند قطره گوش داخل گوش بریزید. یک پنبه را داخل روغن چریش قرار دهید سپس آن را فشار دهید تا روغن اضافی گرفته شود. این پنبه را داخل گوش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند سپس خارج کنید. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید تا بهتر شوید.علف اسقف با توجه به خواص ضد میکروبی و ضد قارچ باعث درمان گوش درد می شود. یک قاشق چایخوری روغن علف اسقف را با سه قاشق چایخوری روغن کنجد مخلوط کنید و گرم کنید. چند قطره از مخلوط روغن را در گوش بریزید. دو قاشق چایخوری روغن خردل را با نصف قاشق چایخوری علف اسقف و یک فنجان سیر مخلوط کنید. مخلوط را گرم کنید تا سیرها به رنگ قرمز درآیند. مخلوط را صاف کنید و چند قطره داخل گوش بریزید.سشوار می تواند رطوبت داخل گوش را کاهش دهد و گوش درد را درمان می کند. بعد از حمام کردن، گوش را با استفاده از حوله خشک نکنید. به جای حوله از سشوار استفاده کنید. سشوار را بر روی درجه گرم قرار دهید و سپس گوش را خشک کنید. از گرمای سشوار برای خشک کردن رطوبت گوش استفاده کنید. سشوار را بیش از پنج دقیقه بر روی گوش نگیرید. اگر با استفاده از روش های بالا نتوانستید بهبود یابید به پزشک مراجعه کنید.

درمان گوش درد با پیاز

پیاز نیز برای درمان گوش درد استفاده می شود. خواص ضد باکتری و ضد قارچ پیاز به درمان گوش درد کمک می کند. یک قاشق غذاخوری آب پیاز را از پیاز خرد شده خارج کنید و بر روی حرارت کم گرم کنید. سپس دو تا سه قطره از این مایع را روزی دو یا سه بار داخل گوش بریزید. پیاز تازه را له کنید و داخل پارچه ای تمیز قرار دهید. پارچه را روی گوش به مدت پنج تا ده دقیقه قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

انتی بیوتیک برای گوش درد

اهی اوقات با شنیدن کلمه «عفونت»، به طور ناخوآگاه به یاد آنتی بیوتیک می افتیم.اما باید بدانید آنتی بیوتیک ها فقط باکتری ها را از بین می برند. اگر عفونت گوش در اثر ویروس یا قارچ باشد، آنتی بیوتیک تاثیری روی آن نخواهد داشت.عفونت خفیف گوش خارجی همیشه نیاز به آنتی بیوتیک ندارد، ولی بسیاری از آن ها به قطره گوش آنتی‌بیوتیک احتیاج دارند. بیشتر موارد عفونت گوش میانی توسط ویروس ایجاد می شوند و معمولا نیاز به آنتی بیوتیک ندارند.اغلب عفونت های گوش داخلی هم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند، مگر اینکه واقعا در اثر عفونت باکتریایی باشند.

علت گوش درد

عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا)عفونت گوش میانی، به عنوان یکی از شایع‌ترین علل گوش درد در کودکان شناخته می‌شود. این عفونت ممکن است در بزرگسالان هم اتفاق بیفتد، اما چندان معمول نیست. عفونت گوش میانی بیشترین شیوع را در بین کودکان در سنین قبل از مدرسه دارد و اغلب بعد از یک سرماخوردگی، اتفاق می‌افتد.

عفونت کانال گوش (التهاب گوش خارجی)درد گوش در این حالت، به علت عفونت قسمت خارجی گوش یا همان کانال گوش به وجود می‌آید. این نوع عفونت در بین بزرگسالان شایع‌تر از کودکان است و بخصوص برای شناگران خیلی زیاد اتفاق می‌افتد. عفونت کانال گوش ممکن است در افرادی که به بیماری‌های پوستی از قبیل اگزما یا جوش در اطراف گوش مبتلا می‌شوند نیز اتفاق بیفتد. در صورتی که شما به عفونت کانال گوش مبتلا شوید، ممکن است احساس سوزش یا خارش شدید گوش داشته باشید. همچنین ممکن است از گوش شما ترشحاتی خارج شود، احساس گرفتگی گوش داشته باشید و شنوایی شما به خوبی حالت عادی نباشد.

جرم گوش (موم)گوش‌های ما یک ماده مومی شکل برای محافظت از مجاری گوش تولید می‌کنند. این موم در حالت عادی مدام به طرف خارج گوش حرکت می‌کند و به تدریج از آن خارج می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است یک توده سخت از این موم تشکیل شود و کانال گوش شما را مسدود کند. در این حالت شما احساس می‌کنید که یک یا هر دو گوشتان ناشنوا شده است و می‌تواند شدیداً برایتان آزار دهنده باشد. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید سعی کنید موم داخل گوش را با گوش پاک‌کن خارج کنید. زیرا این کار می‌تواند باعث فشرده شدن بیشتر آن به طرف داخل گوش شما شود و کانال گوش را به طور کامل مسدود کند. اگر احساس می‌کنید که جرم گوش باعث درد در گوش شما شده است، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد که متخصص، جرم گوش شما را با فشار آب خارج کند (به این کار شستشوی گوش گفته می‌شود).

یک سرماخوردگی ساده : گاهی اوقات یک سرماخوردگی معمولی می‌تواند بدون آنکه هیچ گونه عفونتی در گوش وجود داشته باشد، باعث گوش درد شود. این گوش درد به خاطر مخاط زیادی است که گوش شما در زمان سرماخوردگی تولید می‌کند. مقداری از این مخاط ممکن است در گوش میانی شما تجمع کند و باعث فشار بر پرده گوش و ایجاد گوش درد شود. این حالت به خودی خود بعد از مدتی برطرف خواهد شد

درمان گوش درد با سیر

خواص ضد قارچی و آنتی بیوتیک سیر به کاهش گوش درد ناشی از عفونت گوش کمک می کند. یک قاشق چایخوری سیر را در دو قاشق غذاخوری روغن کنجد گرم کنید. بگذارید سرد شود و آن را صاف کنید. دو یا سه قطره از این روغن را داخل گوش بریزید. راه دیگر گرفتن آب چند حبه سیر است سپس می توانید آن را بر روی گوشی که درد می کند قرار دهید.

درمان فوری گوش درد

۱. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون ایبوبروفن، استامینوفن و آسپرین ۲. گرم کردن گوش برای کاهش التهاب و درد ۳. کمپرس آب سرد برای کمک به کاهش درد ۴. استفاده از قطره‌های گوش که فشار ناشی از جرم داخل گوش را کاهش می‌دهد ۵. ماساژ دادن ناحیه‌ای از گوش یا عضلات اطراف آن که درد دارد ۶. مصرف سیر که به دلیل خواص ضد میکروبی می‌تواند با عفونت گوش مقابله کند ۷. پیاز هم همچون سیر به مقابله با عفونت و کاهش درد کمک می‌کند

درمان گوش درد با روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان یک روان ساز عمل می کند و عفونت گوش را از بین می برد. روغن زیتون وزوز گوش را از بین می برد. سه تا چهار قطره روغن زیتون ورم را داخل گوش بریزید. همچنین می توانید یک پنبه را داخل روغن بزنید و داخل گوش قرار دهید. همچنین می توانید از روغن خردل نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : علت گوش درد نوزاددرمان گوش درد بزرگسالانعلائم پارگی پرده گوشعلت زنگ زدن گوشدرمان کیپی گوشچشم درد صبحگاهی